OOP-wat is de goede manier om met verschillende objecten te werken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Cygio

cygio

02/05/2009 10:04:00
Quote Anchor link
Hoihoi,

Ik ben nieuw met OOP, dus lekker aan het experimenteren. Nu merk ik op dat er verschillende wegen zijn om hetzelfde te bereiken, maar wat is de goede of is er zelfs nog een manier die ik niet heb gezien, maar die nog beter is.

hieronder een experimentje, lijkt me simpel genoeg om mee te beginnen

Ik heb vier verschillende classes: Elke class heeft de nodige setters en getters.

-Bedrijf.class.php
*propertys*
-kvknr
-bedrijfsnaam
-telefoonnummer
-mobiel
-email
-websiteadres

Adres.class.php
*propertys*
-straatnaam
-huisnummer
-postcode
-plaats

BedrijfsPakket.class.php
*propertys*
-urlgooglemaps
-logo
-fotos
-bedrijfsomschrijving

BedrijfsPakket is misschien een beetje een onlogischenaam en dient eigenlijk als uitbreiding op bedrijf, het gaat tenslotte om extra informatie over het bedrijf.

de vierde class bestaat eigenlijk uit de voorgaande objecten en zal zorgdragen voor het opslaan en het laden ,etc van de gegevens.

BedrijfsGegevens.class.php
*propertys*
-Bedrijfsid
- Bedrijf (object)
-Adres (object)
-Pakket (object)

In de laatste class zullen dus bv. de methodes bedrijfGegevensLoad() en bedrijfsgegevensSave() voorkomen .

Is dit een logische class structuur of moet die anders????
Moet ik BedrijfsPakket extenden op Bedrijf????
Heel de boom extenden lijkt me niet de manier, of wordt dat wel is gedaan??
dus dan krijg je bv bedrijfsegegevens extends->BedrijfsPakket:Bedrijfspakket extends-> Adres :Adres extends Bedrijf.
Vanuit de Oop gedachte waarschijnlijk niet,

Het voordeel van heel de boom extenden, is dat je alles vanuit 1 object kan gebruiken. BV.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$oBedrijfsGegevens
=new BedrijfsGegevens()
$oBedrijfsGegevens->setBedrijfsnaam("bedrijfsnaam");
?>