oorzaak timeout vinden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lead Fullstack developer

Functie omschrijving Ben jij een leergierige en ambitieuze junior developer met technische skills? Ben jij op zoek naar een werkgever die jouw de volledige vrijheid geeft om jezelf tot een volwaardige senior te ontwikkelen? Wij zijn op zoek naar een full stack developer die zich bezig wil bezig houden met het uitbreiden en verbeteren van de online webshop. Een onderdeel van jouw werkzaamheden is naast het beheren van de webshop ook om de processen en structuren te stroomlijnen. Werkzaamheden Onderhouden van de webshop (denk aan het bijhouden van de voorraad); Nieuwe functies toevoegen aan de product configurator door middel van

Bekijk vacature »

Remote - Front-end Angular developer

Functie The IT team currently consists of the IT Manager, 2 back-end developers, 1 full-stack developer, 1 designer, and a DevOps engineer. They are currently looking for an experienced Front-end developer who will work autonomously and in a disciplined manner, being the only developer working on their Front-end applications at the start. They do have the ambition to find a second developer soon, who you will then be able to supervise. You will be working on the further development of their existing UI in Angular. But also developing a mobile app. They place great value on User Experience and opt

Bekijk vacature »

Front-end PHP Developer

Dit ga je doen Bouwen van de frontend van een nieuwe applicaties; Verbeteren van de user experience; Opstellen van een style guide; Schakelen met collega developers over de te bouwen oplossing; Je speelt een belangrijke rol in het neerzetten van het nieuwe systeem; Werken met o.a. Symfony 6, API Platform, Twig, Javascript, Redis Automatiseren van processen; Koppelen van verschillende functionaliteiten; Unit tests, integration tests, end-to-end tests; In de toekomst ga je nog werken aan andere projecten. Hier ga je werken Voor onze vaste opdrachtgever in de regio Breda zijn wij op zoek naar een Frontend Developer. Het betreft een organisatie

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Laravel PHP Developer voor een leuk bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken; van A tot Z; Je hebt na de oplevering contact met de klant wanneer zij problemen ervaren; Je denkt mee over het verbeteren van de werkprocessen; Je denkt mee over softwareoplossingen; Je speelt in op de behoefte van de klant; Je houdt je bezig met het verbeteren, aanpassen en vernieuwen van de

Bekijk vacature »

ERP Developer fleet managementsysteem

Wat ga je doen als ERP Developer fleet managementsysteem? Als ERP developer speel jij een belangrijke rol bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen binnen het fleet managementsysteem. Jouw expertise op het gebied van ERP systemen stelt jou in staat om de applicatie optimaal te laten functioneren en te blijven ontwikkelen. Als lid van het IT-team werk je nauw samen met andere developers en het business team om het fleet managementsysteem te integreren met andere systemen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en het implementeren van verbeteringen op basis van de wensen en eisen van onze klanten.

Bekijk vacature »

.NET Developer Azure

Dit ga je doen Het ontwerpen en bouwen van diverse applicaties (C#, ASP.NET, MVC); Het ontwikkelen van Webservices (WCF); Het meewerken aan de transitie naar Azure; Het samenwerken met collega's binnen een Scrumteam en meedenken over de User Stories; Het bouwen van unittesten; Meedenken over nieuwe tooling, ontwikkelingen en technologieën in de markt. Hier ga je werken Je komt te werken bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van verschillende portalen. Deze portalen worden gebruikt door diverse partijen en jouw taak is om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneren. Je wordt onderdeel van een Scrumteam en werkt

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Psst hé jij daar! Op zoek naar een nieuwe uitdaging als developer? Wacht niet langer en reageer direct. In deze functie ga je bij een familiebedrijf werken als developer. Je gaat maatwerk software ontwikkelen met de Microsoft stack. Je gebruikt technieken als C#, ASP.NET en MVC. Je werkt in een leuk team van andere developers. Je krijgt veel vrijheid in je werk en kan flexibel werken. Dagje thuiswerken? Geen probleem! Daarnaast is er veel ruimte om écht mee te denken met het bedrijf en met de klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Vanaf

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als Lead developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van circa 23 software engineers. Als team werken jullie agile en zijn termen als Continuous Integration en Continuous Delivery dagelijkse koek. Jullie werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel klanten een totaal oplossing aan te kunnen bieden. Jij wordt verantwoordelijk voor complete projecten waarbij jij als verantwoordelijke zorgt dat het project op de juiste manier blijft draaien. Zo haal jij ook de requirements op bij de klant en kijk jij samen met het team en met de salesafdeling hoeveel uren hiervoor nodig zijn. Daarnaast stuur jij jouw

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe software; Het ombouwen van de bestaande software; Zowel back- als front-end software ontwikkelen; Het testen; Het implementeren van de volledig geteste software; Het verzorgen van nazorg en het oplossen van bugs; Het opstellen en bijhouden van procesdocumentatie; Je draagt bij aan het agile/scrum processen van het team. Hier ga je werken Ongetwijfeld heb je een of meerdere producten van deze organisatie in huis. Het proces erachter, daar ben je ongetwijfeld minder bekend mee. Deze opdracht geeft je de kans meer over dit proces te weten te komen en een mooie bijdrage te

Bekijk vacature »

Full Stack Java ontwikkelaar

Functieomschrijving Voor de politie zijn wij op zoek naar een Full stack Java ontwikkelaar. Als ervaren full stack Java ontwikkelaar binnen de gewenste deadlines meewerken aan de totstandkoming van de gewenste werkzaamheden. Taken Upgraden van GeoServer, SOLR, Oracle Spatial database, Tomcat Migreren Oracle Spatial naar PostgreSQL/PostGIS Migreren SOLR naar ElasticSearch Geografische gegevens op het interne netwerk beschikbaar maken Doorontwikkelen en actualiseren van de geografische services Het up to date brengen van de CI/CD pipeline, samen met medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de CI/CD tooling Aanspreekbaar op de solution architectuur en stemt die met collega's in het cluster Geo De opdracht

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

PHP Developer - medior functie

Functieomschrijving Ben jij innovatief en wil jij je kennis graag delen met jouw nieuwe collega's? Lees dan snel verder! Voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Roosendaal zoeken wij een Symfony developer. Of je nou junior, medior of senior bent, je krijgt hier alle vrijheid en verantwoordelijkheid om jouw eigen loopbaan te ontwikkelen. Je gaat je hier bezig houden met en inspelen op de actualiteiten van jouw vakgebied. Techstack: Symfony, PHP, mySQL. Kennis van Svelte is helemaal mooi meegenomen. Bedrijfsprofiel Al sinds '99 is dit webbureau actief. De kernwaarden binnen het bedrijf zijn integer, dienstbaar en deskundig. Je komt

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Ervaren Magento developer gezocht!

Functie Je komt te werken in een zelfsturend team waarin vertrouwen voorop staat en inbreng en ideeën worden gewaardeerd. Ook staat innovatie centraal. Ze bieden jou de mogelijkheid om jezelf door te ontwikkelen. Denk hierbij aan cursussen en een persoonlijk ontwikkelplan. Je komt terecht in het team van momenteel 4 (ervaren) collega’s en zal meewerken aan de doorontwikkeling en nieuwbouw van de Magento platformen van meerdere opdrachtgevers volgens Agile/Scrum. Denk hierbij aan nieuwe functionaliteiten, UX en koppelingen met verschillende back-end systemen. Als ervaren developer zul je hiernaast ook andere developers assisteren en waar nodig de leiding nemen in het project.

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie Middels Scrum en sprints bouw jij in deze functie mee aan complexe webapplicaties en ons SaaS platform. Hierbij hoort ook architectuur tot een van je taken. Daarnaast ben je één van de leden van het Scrum team. Dat betekent dat je naast je kerntaken ook in contact staat met de product owner. Oftewel, je bent bij het gehele ontwikkelproces betrokken. Tools die hierbij gebruikt worden zijn o.a. PHP, Symfony en Git. Eisen • Minimaal HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met PHP • Kennis en ervaring Symfony (Laravel is pré) & Lando • Kennis van

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:31:48
Quote Anchor link
In een klanten applicatie komt nog wel eens een timeout voor. De maximaal ingestelde execution time van 30 seconden wordt overschreden en het systeem output hiervan een melding. Ik zou graag weten wat op dat moment het proces is dat te lang heeft gestuurd zodat ik kan kijken of dat te versnellen valt of de klant hiervoor kan waarschuwen. Kan ik dat op een of andere manier achterhalen? Ik vind wel "register_shutdown_function" maar ik betwijfel of het dat is. Ophogen van de execution time lijkt me het probleem alleen maar uitstellen.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/09/2024 11:45:31
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 12:44:10
Quote Anchor link
Wat zorgt precies voor die time out? Een externe server waarmee je verbindt?
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:45:42
Quote Anchor link
Dat probeer ik nou juist uit te vinden, geen externe server iig.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 12:52:08
Quote Anchor link
Misschien een traag reagerende database? Ik raad aan om een hoop tijden en acties te loggen. Als de log ergens ophoudt, of vertraging laat zien, zit je op het goede spoor
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:53:42
Quote Anchor link
Is er ook een manier om na de timeout nog een functie uit te voeren?
 
Ivo P

Ivo P

12/09/2024 13:47:33
Quote Anchor link
Je kunt misschien timers inbouwen in je script waarbij je aangeeft:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo 'dit is line '. __LINE__ .' van script ' . __FILE__ ' timing is ' . $x ; ?>


Waarbij $x dat staat voor hoeveel tijd je script inmiddels gespendeerd heeft sinds de start.

Eventueel kun je de timeout ophogen naar meer, bijvoorbeeld 60 sec, om te zien of de timeout veroorzaakt wordt door een proces dat wat te traag is, of dat je mogelijk in een oneindige loop zit.

Maar als er geen goede reden is aan te wijzen, is het ophogen van de limiet omdat het anders niet werkt, geen goed idee.
Als duidelijk is dat je moet connecten met een service die er altijd 10 sec over doet en dat je moet wachten tot een printer fysiek 10 pagina's heeft afgedrukt: ja.
maar wachten omdat een crappy query de database laat zwoegen: dan is het wachten tot nog meer data de volgende limiet bereikt en je nog een keer moet ophogen.
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 13:51:00
Quote Anchor link
Het probleem is dat ik er niet altijd ben om de boel te monitoren. Misschien is het dan ook beter om te gaan doen wat Ariën zegt... Ik zal dan een tabelletje aanleggen met taak, begintijd, eindtijd... Als er geen eindtijd verschijnt, weten we soort van waarop het is vastgelopen, toch?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 15:21:15
Quote Anchor link
Dat monitoren doe je toch vanuit een log-bestand. Als je een dagje niet op kantoor/thuis bent, dan bekijk je het toch de volgende dag? Het kan ook in de database, maar als dat de bottleneck is, dan wordt het lastig loggen. Daarom liever in een textbestand.

Misschien helpt Monolog erbij.
https://github.com/Seldaek/monolog/blob/HEAD/doc/01-usage.md
Gewijzigd op 12/09/2024 15:22:17 door - Ariën -
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 15:23:11
Quote Anchor link
Kan ook, ik ga het bekijken.
 

14/09/2024 08:25:20
Quote Anchor link
Er zijn complete methodologieën om problemen op te lossen.

Je moet beginnen bij de exacte tijdstippen wanneer de time-outs voorkomen. Sinds wanneer heb je last van time-outs?
En wat heeft daar nog meer mee te maken? Zijn er andere processen op de server actief?

Om dat te weten kan je achteraf in (performance) logbestanden kijken op die exacte tijdstippen, soms inclusief microseconden. Denk aan de logging van de database, php-fpm en de webserver.
Los van de netwerkverbinding (te veel verkeer) is de enige oorzaak van een I/O time-out dat de server niet tijdig reageert. Dat kan weer twee oorzaken hebben: het ding is te druk of hij wacht expres. Daarvan moet je iets kunnen zien in de logbestanden, anders moet je het logniveau opschroeven tot (= NIET inclusief) DEBUG.

Zodra je er achter bent kan je het probleem oplossen, bijvoorbeeld partitionering van databasetabellen of je queries versnellen met slimmere indices, efficiëntere PHP-code schrijven, meer resources toekennen en/of betere hardware kopen, rate limiting verhogen op de webserver, of een hogere QoS op de netwerkrouter instellen.

Succes ermee.
Gewijzigd op 14/09/2024 08:26:29 door
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 09:01:31
Quote Anchor link
Ik ben begonnen met een log tabel die aan het begin van het script een entry toevoegt met taak + datetime + gebruiker. Helemaal aan het eind van het script wordt een tweede datetime toegevoegd, zo heb ik een begin en een eindtijd en dus de uitvoertijd. Aan het eind van de dag gooi ik automatisch alles weg waarvan de tweede datetime niet null is en zo heb ik de taken die niet helemaal tot het einde komen, maw een timeout hebben gehad. Lijkt me een begin voor het vinden van de oorzaak, althans dat hoop ik. Loopt nu 2 dagen, tabel is leeg, en dat klopt de PHP error log is namelijk ook leeg.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 09:37:16
Quote Anchor link
Hoezo geen text-bestand?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 09:39:59
Quote Anchor link
Omdat de taak een post/array is en dan vind ik een database makkelijker, bovendien is het makkelijker met het toepassen van de einddatum aangezien er meerdere gebruikers zijn en ik zo geen txt bestanden per gebruiker hoef aan te maken.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 19:58:27
Quote Anchor link
En wat als de database nou de bottleneck is?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 20:27:13
Quote Anchor link
Goed punt, maar ik zie ff niet hoe ik in een txt bestand ga bijhouden wanneer een taak begint en eindigt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 21:54:54
Quote Anchor link
Hoe je het in je txt-file opzet, of hoe je het proces schrijft?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 21:58:05
Quote Anchor link
Beetje van beide eigenlijk aangezien er meerdere mensen tegelijk werken… goed, ik zou per gebruiker een txt bestand kunnen aanmaken natuurlijk.
 

15/09/2024 13:57:05
Quote Anchor link
Geweldige oplossing. In Linux scheid je juist de partities van logging en gegevens, maar je kan dat prima negeren.
Ook kan je in de logging kijken van de processen die al gebruikt, maar je kunt dat ook negeren en het wiel opnieuw uitvinden.
Het is dit 'PHP-denken' dat ik niet lang meer trek..
 
Veur Heur

Veur Heur

15/09/2024 14:01:20
Quote Anchor link
Huh? Is dat een ondertoon?
 
Gabriel Rood

Gabriel Rood

16/09/2024 09:18:51
Quote Anchor link
Ad Fundum op 15/09/2024 13:57:05:
Geweldige oplossing. In Linux scheid je juist de partities van logging en gegevens, maar je kan dat prima negeren.
Ook kan je in de logging kijken van de processen die al gebruikt, maar je kunt dat ook negeren en het wiel opnieuw uitvinden. Maar soms kan het 'wiel opnieuw uitvinden' in spellen als jungliwin interessante resultaten opleveren en zelfs een voordeel opleveren in de competitie.
Het is dit 'PHP-denken' dat ik niet lang meer trek ..


Ik ben het er absoluut mee eens dat het negeren van bestaande oplossingen om “het wiel opnieuw uit te vinden” duidelijk niet de beste aanpak is.
Gewijzigd op 18/09/2024 08:44:40 door Gabriel Rood
 

16/09/2024 21:04:19
Quote Anchor link
Veur Heur op 15/09/2024 14:01:20:
Huh? Is dat een ondertoon?

Het is niet helemaal fair van mij om het expliciet te benoemen, en het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar ik kom het in de PHP-hoek wel erg vaak tegen dat men niet op de hoogte is van hoe dingen (horen te) werken.

Kijk, ongeacht welk script je draait in PHP of in de browser, worden er al de nodige logs gegenereerd op een server. Die zou je moeten kunnen inzien (tenzij je bij een hostingpartij zit waar je niets kan en mag). Als je naar de bestaande logs zou kijken zou je al een stuk beter moeten kunnen zien waar de time-out vandaan komt, en misschien zelfs al wel de oorzaak vinden.

De database (MySQL/MariaDB/PostgreSQL) genereert toegangslogs en foutlogs, net als de Fast Process Manager van PHP (php-fpm) en de webserver (Apache2, nginx, ..). Heb je daar al gekeken voordat je je eigen logging-mechanisme gaat optuigen? Heb je wel voldoende resources toegekend?
Bijvoorbeeld: ik kon een sporadische time-out verhelpen door de instelling van een rate limiter op de webserver te verhogen, waardoor de webserver meer netwerkverkeer afhandelt.

Zelf iets willen bouwen zonder te kijken naar wat er al is, is als een lange touristische weg van A naar B van een X-aantal dagen, terwijl je er ook binnen een uur had kunnen zijn als je de snelweg had genomen. En ik snap zelf niet zo goed waarom zoveel mensen maar niet voor de snelweg (willen) kiezen. Waar is die snelweg dan voor?
Gewijzigd op 16/09/2024 21:06:21 door
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.