oorzaak timeout vinden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Laravel PHP developer in een jong team

Bedrijfsomschrijving Als je op zoek bent naar een werkplek waar plezier en uitdaging hand in hand gaan, dan is dit bedrijf de juiste keuze voor jou. Hier kun je werken aan uitdagende projecten en krijg je als developer veel verantwoordelijkheid. Het bedrijf waardeert kwaliteit boven kwantiteit en richt zich op het ontwikkelen van hoogwaardige applicaties en websites waar klanten enthousiast over zijn. Dit bedrijf is vooruitstrevend en streeft naar het leveren van de best mogelijke resultaten voor hun klanten. Als medior PHP ontwikkelaar met 3 jaar ervaring ben jij de persoon die we zoeken. Je krijgt hier de kans om

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Gezellige team, passie en een groene toekomst! Lees hier de vacature van Front-end Developer bij All in Power! All in power heeft zich tot doel gesteld écht bij te dragen aan de energietransitie. Dit doen wij door de markt voor energie volledig op zijn kop te zetten. Producenten van schone (wind- of zonne-)energie verkopen via ons platform hun energie rechtstreeks aan gebruikers. Of dit nu huishoudens, bedrijven of bijvoorbeeld laadpalen zijn ons platform maakt het uitwisselen van energie mogelijk. Zo maken we de business case van onze klanten veel sterker en loont het om (meer) te investeren in vergroening voor

Bekijk vacature »

C# Developer

Dit ga je doen Je gaat aan de slag in het websites team of portals team waarin je je bezighoudt met concept & design, implementatie en ook een stukje bugfixing en onderhoud; Je werkt met je team volgens de Scrum werkwijze; Zo adviseer je ook de PO & Scrum Master over de technische architectuur, koppelingen en integratie met externe systemen en API’s; Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van C# / .NET en deelt deze kennis binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de

Bekijk vacature »

Web Application Developer

Dit ga je doen Samen met het team werk je aan de visualisatie functionaliteiten en hoe dit gebruikt kan worden in een operationele setting; Het ontwerpen, ontwikkelen, onderhouden en leveren van support betreft het Warehouse Management Systeem en de bijbehorende web visualisaties; Je gebruikt hierbijde tools WebGL en ASP.net; Het meewerken in implementatieprojecten; Het leveren van Go-Live Support; Sparren met jouw Amerikaanse collega's. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Web Application Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Functieomschrijving Voor de NIPV zijn wij opzoek naar een Frontend Developer. Als Frontend Developer ga jij aan de slag om dashboards te bouwen vanuit het datawarehouse. Dit stelt NIPV in staat om snel en eenvoudig bij correcte bedrijfsvoeringsinformatie te kunnen. Je ontwikkelt dashboards in PowerBI, publiceert en onderhoud die, verzameld en verwerkt feedback in overleg met het ontwikkelteam. Naast dashboards ontwikkel en onderhoud je een datamodel in Excel waarmee adviseurs, controllers en analisten in staat worden gesteld om de gegevens uit de dashboards te raadplegen en anders te filteren of bepaalde gegevens nader te verfijnen, zodat verdiepende vragen kunnen worden

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte website die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zitten onze development afdelingen en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé PHP/Back-end developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het bedenken van nieuwe functionaliteiten Het verbeteren van het

Bekijk vacature »

Senior Front-end developer

Functie Als front-end developer ga je aan de slag voor verschillende klanten, waarbij veel rekening wordt gehouden met waar je woont (dit is altijd binnen het uur), en word er gezocht naar een organisatie die past bij jou. Zowel qua persoonlijke ambities als de technische aansluiting. De opdrachten duren gemiddeld 1 à 2 jaar maar dit hangt ook af van je wensen. Je werkt in een teamverband voor een klant en zult nauw samenwerken met zowel eigen collega’s als die bij de klant werkzaam zijn. Ze zijn op zoek naar een technische front-end developer die ruime ervaring heeft in één

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Software ontwikkelaar ASP .Net / C#

Functie omschrijving Gezocht! Software ontwikkelaar. Ben jij bekend met termen als ASP .Net, C# en SQL? Ben jij op zoek naar een afwisselende en uitdagende IT-functie binnen de agrarische sector? En omschrijf jij jezelf als zelfstandig, enthousiast en proactief? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou! Als Software ontwikkelaar binnen deze organisatie ben je samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Je gaat hierbij bijdragen aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Verder bestaan je werkzaamheden uit: Technische uitwerking van de business

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen Programmeren in .NET, Javascript & C# en ontwikkelen in Web Services, Windows Services en MS SQL Server; Zelfstandig verbanden maken Analyseren, testen, bugs fixen, reviewen en rapporteren; Juiste prioriteiten stellen en verantwoordelijkheid nemen; Op architectuur niveau meedenken; Af en toe klanten bezoeken. Hier ga je werken Voor onze relatie zijn wij opzoek naar een .NET ontwikkelaar met minimaal 3 jaar werkervaring. Je komt te werken in een groeiend bedrijf met betrokken collega's die zorgen voor een familiaire sfeer op de werkvloer. Als .NET ontwikkelaar word jij vanaf de eerste werkdag betrokken bij het gehele ontwikkelproces. De

Bekijk vacature »

Developer Angular & Kotlin

Dit ga je doen Het (door)ontwikkelen van mobiele apps en webapplicaties; Het opstellen van technisch ontwerp en het bespreken van ontwerpen met de software architect; Het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van technisch testen; Het in de gaten houden van nieuwe ontwikkelingen op jouw vakgebied en het adviseren van de organisatie hierover. Hier ga je werken Het gaat om een bekend internationaal handelsbedrijf met ruim 800 medewerkers, verdeeld over verschillende deelbedrijven. Deze organisatie is van oorsprong een familiebedrijf, er wordt hard gewerkt, er heerst een no nonsense en doeners mentaliteit, een informele sfeer en er is een mix van

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Senior Applicatie ontw

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Functieomschrijving: We verwachten van je, dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Ervaring hebt met Agile/Scrum-werken en je thuis voelt in een Agile omgeving; Een aandeel levert aan het scrumproces en in de SAFe-releasetrain; Zelfstandig werkt in een scrumteam en intensief de samenwerking op zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Ervaring meebrengt met het schattten en inplannen van taken tot en met het testen en demonstreren van de opgeleverde functionaliteit; Collega’s in je

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in een ontwikkelteam met 7 .NET developers. In ons team werken er drie senior .NET developer, twee medior .NET developers en twee junior .NET developers. Er is dan ook genoeg senioriteit in ons team om jou te kunnen bieden wat jij nodig hebt! Wij werken in scrum en hebben drie wekelijkste sprints. Daarnaast doen wij minimaal vier keer per jaar een release. Ons platform is ontzettend complex en groot. Het is dan ook in het begin belangrijk dat jij de processen gaat begrijpen. Jij krijgt dan ook een cursus om beter te begrijpen

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:31:48
Quote Anchor link
In een klanten applicatie komt nog wel eens een timeout voor. De maximaal ingestelde execution time van 30 seconden wordt overschreden en het systeem output hiervan een melding. Ik zou graag weten wat op dat moment het proces is dat te lang heeft gestuurd zodat ik kan kijken of dat te versnellen valt of de klant hiervoor kan waarschuwen. Kan ik dat op een of andere manier achterhalen? Ik vind wel "register_shutdown_function" maar ik betwijfel of het dat is. Ophogen van de execution time lijkt me het probleem alleen maar uitstellen.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/09/2024 11:47:34
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 12:44:10
Quote Anchor link
Wat zorgt precies voor die time out? Een externe server waarmee je verbindt?
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:45:42
Quote Anchor link
Dat probeer ik nou juist uit te vinden, geen externe server iig.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 12:52:08
Quote Anchor link
Misschien een traag reagerende database? Ik raad aan om een hoop tijden en acties te loggen. Als de log ergens ophoudt, of vertraging laat zien, zit je op het goede spoor
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 12:53:42
Quote Anchor link
Is er ook een manier om na de timeout nog een functie uit te voeren?
 
Ivo P

Ivo P

12/09/2024 13:47:33
Quote Anchor link
Je kunt misschien timers inbouwen in je script waarbij je aangeeft:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo 'dit is line '. __LINE__ .' van script ' . __FILE__ ' timing is ' . $x ; ?>


Waarbij $x dat staat voor hoeveel tijd je script inmiddels gespendeerd heeft sinds de start.

Eventueel kun je de timeout ophogen naar meer, bijvoorbeeld 60 sec, om te zien of de timeout veroorzaakt wordt door een proces dat wat te traag is, of dat je mogelijk in een oneindige loop zit.

Maar als er geen goede reden is aan te wijzen, is het ophogen van de limiet omdat het anders niet werkt, geen goed idee.
Als duidelijk is dat je moet connecten met een service die er altijd 10 sec over doet en dat je moet wachten tot een printer fysiek 10 pagina's heeft afgedrukt: ja.
maar wachten omdat een crappy query de database laat zwoegen: dan is het wachten tot nog meer data de volgende limiet bereikt en je nog een keer moet ophogen.
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 13:51:00
Quote Anchor link
Het probleem is dat ik er niet altijd ben om de boel te monitoren. Misschien is het dan ook beter om te gaan doen wat Ariën zegt... Ik zal dan een tabelletje aanleggen met taak, begintijd, eindtijd... Als er geen eindtijd verschijnt, weten we soort van waarop het is vastgelopen, toch?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/09/2024 15:21:15
Quote Anchor link
Dat monitoren doe je toch vanuit een log-bestand. Als je een dagje niet op kantoor/thuis bent, dan bekijk je het toch de volgende dag? Het kan ook in de database, maar als dat de bottleneck is, dan wordt het lastig loggen. Daarom liever in een textbestand.

Misschien helpt Monolog erbij.
https://github.com/Seldaek/monolog/blob/HEAD/doc/01-usage.md
Gewijzigd op 12/09/2024 15:22:17 door - Ariën -
 
Veur Heur

Veur Heur

12/09/2024 15:23:11
Quote Anchor link
Kan ook, ik ga het bekijken.
 

14/09/2024 08:25:20
Quote Anchor link
Er zijn complete methodologieën om problemen op te lossen.

Je moet beginnen bij de exacte tijdstippen wanneer de time-outs voorkomen. Sinds wanneer heb je last van time-outs?
En wat heeft daar nog meer mee te maken? Zijn er andere processen op de server actief?

Om dat te weten kan je achteraf in (performance) logbestanden kijken op die exacte tijdstippen, soms inclusief microseconden. Denk aan de logging van de database, php-fpm en de webserver.
Los van de netwerkverbinding (te veel verkeer) is de enige oorzaak van een I/O time-out dat de server niet tijdig reageert. Dat kan weer twee oorzaken hebben: het ding is te druk of hij wacht expres. Daarvan moet je iets kunnen zien in de logbestanden, anders moet je het logniveau opschroeven tot (= NIET inclusief) DEBUG.

Zodra je er achter bent kan je het probleem oplossen, bijvoorbeeld partitionering van databasetabellen of je queries versnellen met slimmere indices, efficiëntere PHP-code schrijven, meer resources toekennen en/of betere hardware kopen, rate limiting verhogen op de webserver, of een hogere QoS op de netwerkrouter instellen.

Succes ermee.
Gewijzigd op 14/09/2024 08:26:29 door
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 09:01:31
Quote Anchor link
Ik ben begonnen met een log tabel die aan het begin van het script een entry toevoegt met taak + datetime + gebruiker. Helemaal aan het eind van het script wordt een tweede datetime toegevoegd, zo heb ik een begin en een eindtijd en dus de uitvoertijd. Aan het eind van de dag gooi ik automatisch alles weg waarvan de tweede datetime niet null is en zo heb ik de taken die niet helemaal tot het einde komen, maw een timeout hebben gehad. Lijkt me een begin voor het vinden van de oorzaak, althans dat hoop ik. Loopt nu 2 dagen, tabel is leeg, en dat klopt de PHP error log is namelijk ook leeg.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 09:37:16
Quote Anchor link
Hoezo geen text-bestand?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 09:39:59
Quote Anchor link
Omdat de taak een post/array is en dan vind ik een database makkelijker, bovendien is het makkelijker met het toepassen van de einddatum aangezien er meerdere gebruikers zijn en ik zo geen txt bestanden per gebruiker hoef aan te maken.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 19:58:27
Quote Anchor link
En wat als de database nou de bottleneck is?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 20:27:13
Quote Anchor link
Goed punt, maar ik zie ff niet hoe ik in een txt bestand ga bijhouden wanneer een taak begint en eindigt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2024 21:54:54
Quote Anchor link
Hoe je het in je txt-file opzet, of hoe je het proces schrijft?
 
Veur Heur

Veur Heur

14/09/2024 21:58:05
Quote Anchor link
Beetje van beide eigenlijk aangezien er meerdere mensen tegelijk werken… goed, ik zou per gebruiker een txt bestand kunnen aanmaken natuurlijk.
 

15/09/2024 13:57:05
Quote Anchor link
Geweldige oplossing. In Linux scheid je juist de partities van logging en gegevens, maar je kan dat prima negeren.
Ook kan je in de logging kijken van de processen die al gebruikt, maar je kunt dat ook negeren en het wiel opnieuw uitvinden.
Het is dit 'PHP-denken' dat ik niet lang meer trek..
 
Veur Heur

Veur Heur

15/09/2024 14:01:20
Quote Anchor link
Huh? Is dat een ondertoon?
 
Gabriel Rood

Gabriel Rood

16/09/2024 09:18:51
Quote Anchor link
Ad Fundum op 15/09/2024 13:57:05:
Geweldige oplossing. In Linux scheid je juist de partities van logging en gegevens, maar je kan dat prima negeren.
Ook kan je in de logging kijken van de processen die al gebruikt, maar je kunt dat ook negeren en het wiel opnieuw uitvinden. Maar soms kan het 'wiel opnieuw uitvinden' in spellen als jungliwin interessante resultaten opleveren en zelfs een voordeel opleveren in de competitie.
Het is dit 'PHP-denken' dat ik niet lang meer trek ..


Ik ben het er absoluut mee eens dat het negeren van bestaande oplossingen om “het wiel opnieuw uit te vinden” duidelijk niet de beste aanpak is.
Gewijzigd op 18/09/2024 08:44:40 door Gabriel Rood
 

16/09/2024 21:04:19
Quote Anchor link
Veur Heur op 15/09/2024 14:01:20:
Huh? Is dat een ondertoon?

Het is niet helemaal fair van mij om het expliciet te benoemen, en het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar ik kom het in de PHP-hoek wel erg vaak tegen dat men niet op de hoogte is van hoe dingen (horen te) werken.

Kijk, ongeacht welk script je draait in PHP of in de browser, worden er al de nodige logs gegenereerd op een server. Die zou je moeten kunnen inzien (tenzij je bij een hostingpartij zit waar je niets kan en mag). Als je naar de bestaande logs zou kijken zou je al een stuk beter moeten kunnen zien waar de time-out vandaan komt, en misschien zelfs al wel de oorzaak vinden.

De database (MySQL/MariaDB/PostgreSQL) genereert toegangslogs en foutlogs, net als de Fast Process Manager van PHP (php-fpm) en de webserver (Apache2, nginx, ..). Heb je daar al gekeken voordat je je eigen logging-mechanisme gaat optuigen? Heb je wel voldoende resources toegekend?
Bijvoorbeeld: ik kon een sporadische time-out verhelpen door de instelling van een rate limiter op de webserver te verhogen, waardoor de webserver meer netwerkverkeer afhandelt.

Zelf iets willen bouwen zonder te kijken naar wat er al is, is als een lange touristische weg van A naar B van een X-aantal dagen, terwijl je er ook binnen een uur had kunnen zijn als je de snelweg had genomen. En ik snap zelf niet zo goed waarom zoveel mensen maar niet voor de snelweg (willen) kiezen. Waar is die snelweg dan voor?
Gewijzigd op 16/09/2024 21:06:21 door
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.