Op zoek naar een boek over OOP
De feestdagen komen er weer aan en daarmee de tijd om verlanglijstjes te maken. Ik zou graag een boek willen vragen over objectgeoriënteerd programmeren. OOP (en PHP) zijn niet nieuw voor mij, ik ben dus niet op zoek naar een boek dat uitlegt hoe ik een class aanmaak in PHP, of wat de termen visibility en static method inhouden o.i.d. (bovendien kan ik dat makkelijk terugvinden op PHP.net)
Waar ik wel naar op zoek ben is een boek dat duidelijk en helder de basisbeginselen van OOP uitlegt (termen zoals SOLID, dependency injection etc. zijn voor mij nog niet allemaal even duidelijk) en tips geeft over best practices of dingen die je juist moet vermijden. Aangezien op dit forum meerdere OOP-kenners aanwezig zijn hoop ik dat een van jullie mij een goed boek kan aanraden, bijvoorbeeld een waar je zelf veel van hebt geleerd.
Ook zou ik het heel fijn vinden als een boek mij ook uitlegt waaróm ik bepaalde principes moet toepassen, met andere woorden welk concrete voordeel ik ermee behaal, hoe mij code er beter herbruikbaar / makkelijker te onderhouden door wordt.
Er is op internet natuurlijk ook een hoop te vinden over de basis van OOP, maar doordat er zoveel informatie over is, vind ik het moeilijk om door de bomen nog het bos te zien. Bovendien is het voor mij moeilijk te onderscheiden hoe betrouwbaar al die informatie is en/of hoe actueel het nog is.
Het hoeft dus niet een boek te zijn dat specifiek is toegespitst op PHP, omdat ik meer op zoek ben naar de onderliggende basis dan naar de specifieke PHP syntax. Het is wel fijn als eventuele voorbeeldcode makkelijk is te begrijpen voor iemand met een PHP-achtergrond zoals ik.
Het hoeft geen Nederlandstalig boek te zijn, maar als er een Nederlandstalig boek bestaat dat dit goed en helder uitlegt dan mag dat zeker genoemd worden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Nic
Dat boek is wel geschreven in Java, maar ik denk dat je met een beetje ervaring van PHP wel de voorbeelden kan begrijpen. Java heeft in elk geval geen OO concepten die PHP niet heeft (behalve dan dat ze praten over een paar Java standard libraries die PHP niet heeft).
Dat boek is helaas te oud om het mooie Dependency Injection design pattern te beschrijven. Die zou ik voornamelijk leren door wat goede artikelen te lezen over DI. Bijv. deze 6 delige artikel serie over DI geschreven door Fabien Potencier, bedenker van 1 van de grootste PHP frameworks en de man die het Dependency Injection pattern naar PHP bracht: http://fabien.potencier.org/article/11/what-is-dependency-injection
Bedankt voor je reactie. Dat boek klinkt inderdaad alsof het is wat ik zoek. Ik heb er ook even in gelezen (met behulp van Google Books) en het ziet er ook leuk uit, zeker niet langdradig.
Ik ga hem op mijn lijstje zetten!
Ook bedankt voor de link m.b.t. Dependency Injection, duidelijk verhaal. Zijn er verder nog zaken die volgens jou in het boek missen en waar ik me, na het lezen van het boek, verder in zou moeten verdiepen?