opeens heb je het, je wordt ICT'er
heb gelezen.
Ivo Opstelten huurde een ICT-consultant in om bij de ICT-afdeling van de politie wat orde te scheppen in de blijkbaar aanwezig zijnde chaos. Deze ICT-consultant kreeg, schrik niet, per maand een salaris van € 63.000. Hij heeft op die manier in 2 jaar 1,3 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld. Even rekenen, € 63.000 per maand is ongeveer € 3.150 per werkdag en bijna € 400 per uur. En dat 2 jaar lang. Ik vraag me af wat die ICT'er daar voor heeft moeten doen. En ook ben ik erg benieuwd wat hij Ivo Opstelten op z'n mouw heeft gespeld. Ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren.
Ik kan bijna niet geloven wat ik zojuist Ivo Opstelten huurde een ICT-consultant in om bij de ICT-afdeling van de politie wat orde te scheppen in de blijkbaar aanwezig zijnde chaos. Deze ICT-consultant kreeg, schrik niet, per maand een salaris van € 63.000. Hij heeft op die manier in 2 jaar 1,3 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld. Even rekenen, € 63.000 per maand is ongeveer € 3.150 per werkdag en bijna € 400 per uur. En dat 2 jaar lang. Ik vraag me af wat die ICT'er daar voor heeft moeten doen. En ook ben ik erg benieuwd wat hij Ivo Opstelten op z'n mouw heeft gespeld. Ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren.
Een heel absurd verhaal, binnenkort Ivo Opstelten ook maar eens een vriendenverzoek sturen op Facebook..
Gewijzigd op 25/02/2015 11:31:09 door John D
De informatie die jij verkondigt, kun je uitsluitend hardmaken als jij over inside information beschikt. Is dat ook zo? En al zou ie eens een paar keer overuren maken, dan nog is een maandsalaris van 63.000 ronduit belachelijk natuurlijk. Dat verdient een minister niet eens, en de meeste CEO's overigens ook niet. Daarnaast is het politie-orgaan een overheidsinstelling waar men niet meer dan de Balkenende-norm mag verdienen. Ofwel, een kapitale blunder van Opstelten als je het mij vraagt. Daarnaast zitten 700.000 mensen zonder werk en moet iedereen bezuinigen. En dan ga je als minister iemand per maand een salaris geven waar veel mensen 2 jaar hard voor moeten werken? Ik vind het van den zotte. Als zoiets gebeurt bij een commerciële instelling kan ik me er nog enigszins (met moeite) iets bij voorstellen, maar bij een overheidsorgaan ... jouw en mijn belastingcenten. Kom op zeg, dit kan echt niet.
Valt deze (externe?) partij onder de Balkenende-norm?
Het lijkt inderdaad exorbitant veel, maar zoals John D aangeeft kan dit nog wel wat genuanceerd worden.
Daartegenover zou je ook naar resultaten kunnen kijken, alleen dan zou je toch kunnen concluderen of dit een goede investering was of de zoveelste graaier uit de overheidspot.
Tegelijkertijd lijkt de overheid dit soort bedragen haast weg te geven, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er hiervoor (politieke) koppen gaan rollen (het nemen van verantwoordelijkheid is tegenwoordig ver te zoeken).
Als blijkt dat dit het zoveelste fiasco is waarbij geld over de balk is gesmeten, dan vind ik niet zozeer de bedragen aanstootgevend, maar het feit dat het in eerste instantie (wéér) zover kan komen dat de overheid (en daarmee, by extension wij) zich zo laat belazeren. Dan faalt er toch ergens een controle-mechanisme behoorlijk hard?
Dat klopt, er faalt iets behoorlijk hard lijkt me. Ik gun iedereen een goed salaris, begrijp me niet verkeerd. En als je een CEO van een multinational bent die miljarden per jaar omzet, begrijp ik dat je een riant salaris zult hebben, maar hé ... een adviseur voor een overheidsinstelling 2 jaar lang laten werken voor ruim 3.000 euro per dag gaat er bij mij niet in. Dan kan ie nog zo goed zijn, het zaakje stinkt van alle kanten ...
Gewijzigd op 25/02/2015 13:21:40 door John D
Wat ik mij altijd afvraag is hoe zoeken ze zo'n persoon uit? Waarop word zijn kennis gebaseerd, en hoe krijg je in hemelsnaam een salaris van +- 3200 euro per dag. Sommige opdrachtgevers waar ik 80 euro per uur aan vraag kijken mij al raar aan.
Ik snap dat het bij de politie organiseren niet altijd even makkelijk is, en in de ICT wereld zal het daar vast en zeker ook niet al te netjes zijn.. maar ongeveer 400 euro per uur verdienen en 2 jaar lang.. dan mag meneer Ivo van Opstelten mij wel eens uitleggen wat ik moet gaan leren wil ik dat ook kunnen verdienen in de toekomst.
Gewijzigd op 25/02/2015 13:34:28 door Bas M
John D op 25/02/2015 13:21:00:
Tot slot: een (factuur van) externe partij valt niet onder de Balkenende norm.
Correct, maar daar staat wel een verplichting tot openbaar aanbesteden tegenover, bij dit bedrag zelfs een Europese aanbesteding.
In de openbare aanbesteding van ICT-projecten heeft de Nederlandse overheid overigens ook al niet zo'n hele sterke track record.
Niet altijd, deze consultant is niet aangenomen op een aan te besteden project van €1,3M maar slechts op basis van uurtje factuurtje waarbij de duur vooraf niet vastgelegd is. Over het algemeen worden externe adviseurs aangenomen met een maand opzegtermijn (geldig voor beide kanten). Met name bij de overheid blijven externe adviseurs, en ik spreek uit ruime ervaring, lang "hangen".
En dan druk je het nog heel netjes uit.
Projectmanagement, Programmamanagement, uitstekende leiderschap skills en 15 ervaring met een zeer positief track record moet voldoende zijn.
Dat zou ik ook doen met zo'n salaris ...