openoffice, cel kopiëren
Stel ik heb in OpenOffice de volgende cellen:
Nu vraag ik me af of het volgende mogelijk is.
Ik zou graag willen dat zodra ik in kolom A iets invul, dat dan de waarde van C1 (vaste waarde) wordt gekopieerd naar kolom B. Stel ik vul iets in in A2 dan moet de waarde van C1 naar B2 worden gekopieerd. Het moet er dus zeg maar als volgt uitzien:
Dus telkens zodra ik in kolom A iets invul, verschijnt in de cel daarnaast (kolom B) de waarde van C1. Echter, de waarde in kolom B moet dus echt een KOPIE zijn van de waarde in C1. Stel dat ik de waarde in C1 zou veranderen, dan mag de waarde van de cellen in kolom B niet wijzigen.
Kan dit?
=$C$1
of =C$1
?
Die waarde uit C1 moet pas in kolom B terecht komen als er iets wordt ingevuld in de naastliggende cel in kolom A. En ... het moet dus een kopie zijn. Het is dus niet de bedoeling dat in kolom B een formule komt te staan. Snap je wat ik bedoel?
=ALS(ISLEEG(A1);"";ALS(GROTER.DAN(LEN(B1);1);B1;C$1))
Ik heb er dit van gemaakt:
=IF(ISBLANK(A1);"";IF(LEN(B1)>1;B1;c$1))
Maar dat geeft een error :-s
Ik zou gaan voor
=if(isblank(A1);"";C$1)
Waarbij ik maar aanneen dat isblank dan jouw 'iets is ingeveld'
Toevoeging op 16/02/2015 18:23:33:
Gevuld
omvat.
Die formule kopieer je daarna over kolom b
Op elke regel in b zal dan (als de a niet leeg is) de value uit de naast liggende kolom regel 1 genomen worden.
Ozzie PHP op 16/02/2015 18:10:42:
Bedankt voor het meedenken santhe. Volgens mij is de door jou gebruikte syntax van Excel.
Nee, OpenOffice.
Je moet wel in de options 'iteratie' aanzetten.
De oplossing van SanThe: =IF(ISBLANK(A1);"";IF(LEN(B3)>1;B1;C$1)) werkt alleen als iteratie aanstaat (waarom eigenlijk?). De oplossing van Ivo werkt ook zonder Ivo.
Echter ... jullie beide oplossingen doen hetzelfde, maar niet wat ik wil. De bedoeling is (zoals ik al aangaf, maar wellicht niet duidelijk genoeg) dat de waarde van C1 naar kolom B wordt gekopieerd. In jullie beide gevallen blijft de formule in kolom B staan. Dat wil ik niet. Ik wil dat er de waarde "foo" in komt te staan als tekst. Stel dat ik namelijk de waarde in C1 verander, dan moet de waarde in kolom B hetzelfde blijven. Begrijpen jullie nu wat ik bedoel ... en weten jullie wellicht een oplossing?
Mijn oplossing doet wel wat jij wilt.
Als je C1 veranderd blijven de waarden in kolom B staan.
Voeg je een nieuwe waarde in kolom A toe dan krijgt daar de B kolom de recente waarde uit C1.
Iteratie moet aan omdat er in feite een lus in de formule zit.
Nu stopt ie gewoon na X keer uitgevoerd te zijn.
Gewijzigd op 17/02/2015 00:17:17 door - SanThe -
Santhe, ik had jouw oplossing geprobeerd (met iteratie) maar zodra ik de waarde van C1 verander, verandert ook de waarde in kolom B. Dus er gaat toch iets niet goed. Kun je nog eens de exacte formule geven als je wilt?
Maar ik heb net de bovenstaande even terug gepakt en getest:
Quote:
.....A.....B.....C
1................mies
2....een...aap
3....twee..noot
4....drie..mies
1................mies
2....een...aap
3....twee..noot
4....drie..mies
Gewijzigd op 17/02/2015 00:29:10 door - SanThe -
Euh ... ik volg even niet wat je doet geloof ik ... waar is cel C1?
Invoer was
C1 aap
A2 een
C1 noot
A3 twee
C1 mies
A4 drie
Gewijzigd op 17/02/2015 00:33:44 door - SanThe -
:(
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
| A | B | C | D
1 | | | mies |
2 | een | aap | |
3 | twee | noot | |
4 | drie | mies | |
1 | | | mies |
2 | een | aap | |
3 | twee | noot | |
4 | drie | mies | |
Misschien met code-tags beter?
Wat vul je in?
Je zet de formule in B2 en trekt hem dan naar beneden.
Ik ben even doorgegaan:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
| A | B | C | D
1 | | | ozzie |
2 | een | aap | |
3 | twee | noot | |
4 | drie | mies | |
5 | vier | mies | |
6 | vijf | mies | |
7 | zes | ozzie | |
8 | zeven | ozzie | |
1 | | | ozzie |
2 | een | aap | |
3 | twee | noot | |
4 | drie | mies | |
5 | vier | mies | |
6 | vijf | mies | |
7 | zes | ozzie | |
8 | zeven | ozzie | |
Gewijzigd op 17/02/2015 00:47:01 door - SanThe -
De bedoeling is dat wanneer ik (in jouw voorbeeld) bij A2, A3 en A4 "een", "twee" en "drie" invul automatisch in B2, B3 en B4 "mies", "mies" en "mies" verschijnt. Ofwel, de waarde van C1 moet gekopieerd worden naar B2 zodra ik iets invul in A2, en zodra ik iets invul in A3 moet de waarde van C1 gekopieerd worden naar B3 enz. Als ik vervolgens bij C1 "mies" wijzig in "aap" dan moeten de waardes in B2, B3 en B4 niet veranderen.
Toevoeging op 17/02/2015 00:50:43:
Heb je wel de formule op de juiste manier in kolom B gezet?
Hmmm, heel vreemd. Kun je de formule nog even exact plaatsen?
Weet je zeker dat LEN(B3)>1 werkt?
Sorry. Er zat een typo in.
Op jouw manier werkt ie hier ook goed.
Gewijzigd op 17/02/2015 01:00:11 door - SanThe -
Nu doet ie het ineens wel! Hahaha :) Ik gebruik nu inderdaad de formule met LEN(B3)>1 en iterations staan en nu doet ie het ineens... bij de formule van Ivo werkt het niet overigens.
Kun je me uitleggen hoe die formule van jou dan werkt? Waarom worden de waardes achteraf niet gewijzigd als ik C1 wijzig?
Toevoeging op 17/02/2015 01:10:20:
=ALS(ISLEEG(A3);"";ALS(GROTER.DAN(LEN(B3);1);B3;C$1))
Als de A kolom leeg is dan blijft B ook leeg.
Is A niet leeg dan kijken we of de inhoud van B groter dan 1 is.
Zo ja, dan zit er wat in en zetten we B weer in B (blijft dus onveranderd).
Zo nee, dan zetten we C1 in B.
Groter dan 0 (nul) werkt niet omdat er dan een false in wordt gezet is die is 1 lang ook al zie je dat niet.
Gewijzigd op 17/02/2015 01:12:59 door - SanThe -