Opmaak email
Als ik in de broncode van de email van bekende websites valt mij op dat deze uit tabellen bestaan.
Mijn vraag is, heeft dit een speciale reden, waarom niet met div elementen en deze uitlijnen?
Gr. Yoeri
De reden hierachter is dat er rekening gehouden wordt met clients die praktisch alle opmaak strippen en ook geen CSS ondersteunen. Vandaag de dag niet erg relevant meer overigens.
Gewijzigd op 29/06/2016 21:39:53 door Ben van Velzen
Was het niet zo dat Outlook als mailprogramma de zwaar verouderde Word-renderengine gebruikt, die slechte CSS-ondersteuning heeft?
Precies zoals je het zegt: dat was zo. Dat is alleen al sinds Outlook 2007 niet meer het geval. CSS3 werkt nog steeds niet, maar hoe relevant is dat? Ik denk niet dat er nu nog gebruikers zijn van oudere Outlook versies. Dat zou een beetje erg extreem worden.
Ben van Velzen op 29/06/2016 22:19:56:
Precies zoals je het zegt: dat was zo. Dat is alleen al sinds Outlook 2007 niet meer het geval. CSS3 werkt nog steeds niet, maar hoe relevant is dat? Ik denk niet dat er nu nog gebruikers zijn van oudere Outlook versies. Dat zou een beetje erg extreem worden.
Vergis je daar niet in, heb je daar wel eens onderzoek naar gedaan? Niet alle mensen updaten hun PC (veel mensen juist niet). Zelfs oude IE browsers worden nog gebruikt.
En wat betreft 'opmaak e-mail' het hangt ook van de doelgroep af. Ik neem aan dat je 'nieuwsbrieven' bedoelt en die zijn vaak bedoeld voor 'Call to Action' (bv verkoop) doeleinden. Dus hoe minder e-mail clients je ondersteunt hoe minder je bereik en minder 'Call to Action'. Daarom gebruiken veel grote websites nog de tabellen e-mail opmaak (ik zelf trouwens ook nog).
En heb jij daar onderzoek naar gedaan? In een bedrijfssetting loopt het wat verder achter dan in de privésfeer, maar daar gaan je nieuwsbrieven sowieso niets uithalen, bedrijven gaan niet snel in op aanbiedingen, die maken andere afspraken inclusief hun eigen inkoopvoorwaarden.
Feit: mensen gaan mee met de software die op hun gekochte PC staat. Ongeacht of je updatet of niet, het huidige tempo van kopen van nieuwe hardware ligt hoog. Hell, de meeste gaan zelfs maar een paar jaar mee omdat de gemiddelde digibeet wordt verleid tot het kopen van nieuwe hardware ipv een keer wat systeemonderhoud. Die paar mensen die in 10 jaar tijd hun software niet bijwerken? Wat gaan mij die interesseren?
Ik ben best bereid om 1 of 2 potentiele klanten mis te lopen als dat betekent dat ik andere klanten daarmee een betere ervaring kan geven. We kunnen met zijn allen wel in de steentijd blijven hangen, maar daar doe je echt helemaal niemand een plezier mee.
Ben van Velzen op 29/06/2016 23:53:36:
En heb jij daar onderzoek naar gedaan? In een bedrijfssetting loopt het wat verder achter dan in de privésfeer, maar daar gaan je nieuwsbrieven sowieso niets uithalen, bedrijven gaan niet snel in op aanbiedingen, die maken andere afspraken inclusief hun eigen inkoopvoorwaarden.
Heb je daar onderzoek naar gedaan? ;-)
Ik ontvang namelijk nieuwsbrieven van PostNL Zakelijk, KPN Zakelijk, van de hostingproviders waar ik zaken mee doe en van alle groothandels waar ik inkoop. De lees ik ook, want er staat vaak nuttig nieuws in over bruikbare nieuwe diensten bijvoorbeeld. Die van groothandels zijn operationeel zelfs onmisbaar omdat ze daarin wekelijks nieuw assortiment aankondigen.
On topic: ik heb even in de code gekeken en dat is inderdaad bij alle nieuwsbrieven, zonder enige uitzondering, tabelopmaak à la HTML 3.1.
Ben van Velzen op 29/06/2016 23:53:36:
>> Vergis je daar niet in, heb je daar wel eens onderzoek naar gedaan? Niet alle mensen updaten hun PC (veel mensen juist niet). Zelfs oude IE browsers worden nog gebruikt.
Feit: mensen gaan mee met de software die op hun gekochte PC staat. Ongeacht of je updatet of niet, het huidige tempo van kopen van nieuwe hardware ligt hoog. Hell, de meeste gaan zelfs maar een paar jaar mee omdat de gemiddelde digibeet wordt verleid tot het kopen van nieuwe hardware ipv een keer wat systeemonderhoud. Die paar mensen die in 10 jaar tijd hun software niet bijwerken? Wat gaan mij die interesseren?
Ik ben best bereid om 1 of 2 potentiele klanten mis te lopen als dat betekent dat ik andere klanten daarmee een betere ervaring kan geven. We kunnen met zijn allen wel in de steentijd blijven hangen, maar daar doe je echt helemaal niemand een plezier mee.
Mag ik even keihard lachen? Ik heb daar inderdaad onderzoek naar gedaan ;-) Maar het maakt niet uit, ik hou wel van eigenwijze mensen :D Kan wel merken dat je oog kleppen op hebt en alles vanuit je zelf redeneert. Hoezo gaan nieuwsbrieven niks in bedrijfsleven uithalen, er zijn genoeg 'werknemers' die zich inschrijven op een nieuwsbrief via hun werk e-mail ;-)
Nu valt me een ding op wat ik raar vind. Van Bol heb ik de opmaak eens bekeken en zag dat deze 686px breed is.
Op diversen media staat dat rond de 600px goed is, dus dit heb ik even aangehouden.
Als ik vervolgens een klein testje verstuur blijk dat hij op mijn mobiel te breed is terwijl de mail van Bol groter is.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<body style="margin: 0; padding: 0;">
<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
<td>
<table align="center" border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="600" style="border-collapse: collapse;">
<tr>
<td>
Hello!
</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</body>
<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
<td>
<table align="center" border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="600" style="border-collapse: collapse;">
<tr>
<td>
Hello!
</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</body>