optellen van velden
Daarom probeer ik dit met het optellen van de twee velden tussen haakjes: SELECT (sp1+sp2).
Ik krijg geen foutmelding, maar hij telt niet op.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hieronder volgt een deel van de code.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
$sql_query = "SELECT leerlingnummer2, (sp1+sp2) FROM algemeen150 WHERE leerlingnummer2='".$_POST['leerlingnummer2']."'" ;
$result = mysql_query($sql_query) or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($result) > 0 ){
echo "Met deze naam of dit leerlingnummer is al een beoordeling geven!<br/>";
}
//***gebruikersnaam bestaat al***
else{
$sql_aanmelding = "INSERT INTO `algemeen150` (`leerlingnummer2`, `sp1`, `sp2`) VALUES ('" . $_POST['leerlingnummer2'] . "', '". $_POST['sp1']. "', '". $_POST['sp2']. "')";
$sql_aanmelding;
$verzenden = mysql_query($sql_aanmelding);
echo "Beste ".$_POST['leerlingnummer2'].", hartelijk dank voor het beantwoorden van de vragen.<p> Hieronder volgen de punten. Kopieer deze pagina met Ctrl-a, Ctrl-c en plak hem met
Ctrl-v in Word, want je krijgt hem maar 1 keer te zien.
<p><?php<br>Totaal ".$_POST['(sp1+sp2)']."
<p><?php<br>Spelling 1 score ".$_POST['sp1']."
<p><?php<br>Spelling 2 score ".$_POST['sp2']."[/code]
$sql_query = "SELECT leerlingnummer2, (sp1+sp2) FROM algemeen150 WHERE leerlingnummer2='".$_POST['leerlingnummer2']."'" ;
$result = mysql_query($sql_query) or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($result) > 0 ){
echo "Met deze naam of dit leerlingnummer is al een beoordeling geven!<br/>";
}
//***gebruikersnaam bestaat al***
else{
$sql_aanmelding = "INSERT INTO `algemeen150` (`leerlingnummer2`, `sp1`, `sp2`) VALUES ('" . $_POST['leerlingnummer2'] . "', '". $_POST['sp1']. "', '". $_POST['sp2']. "')";
$sql_aanmelding;
$verzenden = mysql_query($sql_aanmelding);
echo "Beste ".$_POST['leerlingnummer2'].", hartelijk dank voor het beantwoorden van de vragen.<p> Hieronder volgen de punten. Kopieer deze pagina met Ctrl-a, Ctrl-c en plak hem met
Ctrl-v in Word, want je krijgt hem maar 1 keer te zien.
<p><?php<br>Totaal ".$_POST['(sp1+sp2)']."
<p><?php<br>Spelling 1 score ".$_POST['sp1']."
<p><?php<br>Spelling 2 score ".$_POST['sp2']."[/code]
Gewijzigd op 21/01/2014 20:46:54 door Wouter J
[code]-tags geplaatst. Gelieve de volgende keer code tussen [code] en [/code] zetten. Alvast bedankt![/modedit]
Misschien beter om dan je resultaten uit je database te fetchen en daarvandaan proberen naar de browser te sturen. Verder is het ook makkelijker om even een alias aan een samengestelde virtuele kolom te geven, dan kan je het makkelijker benaderen.
Het heeft toch geen zin om totaal in de INSERT of POST te zetten?
<p>
Gewijzigd op 21/01/2014 21:23:24 door Dick Tol
Hoeveel queries heb je al gebouwd in php? Want als je verwacht dat de resultaten van een query in de POST array terecht komen ontbreekt er toch echt een stukje kennis vrees ik...
De volgende opdracht komt ook op het scherm te staan.Daarom zoek ik naar een vergelijkbare code.
Moet ik in de database ook een veld totaal aanmaken?
Gewijzigd op 21/01/2014 22:43:38 door Dick Tol
Daarnaast heb je een query gedraaid en de resultaten uit die query wil je gaan gebruiken. Om dat te kunnen doen moet je echter een paar stappen doorlopen.
1) query definieren
2) query uitvoeren
3) resultaten fetchen
4) gegevens echoen
1 en 2 heb je gedaan, maar 3 doe je niet. Stap 4 gaat je dan ook niet lukken.
Hier is een aardige tutorial over hoe data uit database te halen, inclusief foutafhandeling:
http://www.phphulp.nl/php/tutorial/data-verwerking/foutafhandeling-query-sql/735/voorbeeld-1-het-ophalen-van-gegevens/1931/
(check regel 52/53 hoe je de gegevens fetcht)
Gewijzigd op 21/01/2014 22:43:24 door Erwin H