Opzoeken en updaten
Nico V.
06/09/2007 14:45:00hallo, ik heb een tabel links, die ziet er als volgt uit:
id <-- key
link
tekst
omschrijving
categorie
En categorie is een categorie id uit een andere tabel, maar dat is niet bijzonder belangrijk. Ik wil als ik een query uitvoer om een categorie te verwijderen dat de categorie uit de tabel links naar '0' word gezet. ik heb nu de volgende query:
maar hoe regel ik nou dat er word gekeken of de categorie $id is en vervolgens de regels waar dit het geval is veranderen zodat categorie '0' is
Vriendelijke groet, nico
id <-- key
link
tekst
omschrijving
categorie
En categorie is een categorie id uit een andere tabel, maar dat is niet bijzonder belangrijk. Ik wil als ik een query uitvoer om een categorie te verwijderen dat de categorie uit de tabel links naar '0' word gezet. ik heb nu de volgende query:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$id = $_GET['id'];
$query = "UPDATE links SET categorie = '0' WHERE id = $id";
mysql_query($query) or die (mysql_error());
?>
$id = $_GET['id'];
$query = "UPDATE links SET categorie = '0' WHERE id = $id";
mysql_query($query) or die (mysql_error());
?>
maar hoe regel ik nou dat er word gekeken of de categorie $id is en vervolgens de regels waar dit het geval is veranderen zodat categorie '0' is
Vriendelijke groet, nico
PHP hulp
05/11/2024 11:36:09matthijs
06/09/2007 15:11:00Probeer dit eens:
Joren de Wit
06/09/2007 15:18:00Dit hoor je niet handmatig te doen, maar automatisch te laten gebeuren door het instellen van de juiste foreign key constraints.
Zorg dat je een foreign key constraint aanbrengt op het id uit de categorieen tabel en de categorie uit de links tabel. Geef dit constraint bijvoorbeeld een ON DELETE SET NULL mee en zodra jij een categorie verwijderd wordt het id in de links tabel autmatisch geupdate.
Zorg dat je een foreign key constraint aanbrengt op het id uit de categorieen tabel en de categorie uit de links tabel. Geef dit constraint bijvoorbeeld een ON DELETE SET NULL mee en zodra jij een categorie verwijderd wordt het id in de links tabel autmatisch geupdate.
- SanThe -
06/09/2007 15:21:00Frank -
06/09/2007 15:32:00Het is al gezegd, maar dit kun je uitsluitend met een foreign key doen. Alle andere 'oplossingen' kunnen grandioos mislukken met als gevolg dat je de database (inhoud) naar de klote helpt.
In MySQL ben je dus verplicht om innoDB te gebruiken, dat is de enige engine van MySQL waarmee je een relationele database kunt opzetten. Bij de overige engines hangen de diverse tabellen als los zand aan elkaar. Daar kun je dus niet op vertrouwen.
In MySQL ben je dus verplicht om innoDB te gebruiken, dat is de enige engine van MySQL waarmee je een relationele database kunt opzetten. Bij de overige engines hangen de diverse tabellen als los zand aan elkaar. Daar kun je dus niet op vertrouwen.