ordenen ... huh?
Stel we hebben 2 teksten, "punt" en "punt uit".
Vertellen jullie mij nu eens of ik er naast zit, want ik ga haast aan mezelf twijfelen nu. Als je deze 2 teksten alfabetisch ordent, dan hoor je toch dit te krijgen?
punt
punt uit
Echter, als ik in Windows 2 bestandjes met die teksten maak, dan ordent ie het zo:
punt uit.txt
punt.txt
Dat klopt toch niet? Of zie ik het helemaal verkeerd nu?
punt
punt uit
blijkbaar sorteert windows net iets anders dan normaal zou moeten.
Ik snap echt niet waarom ie zo raar ordent. Als je de tekst "punt" hebt, dan zou iedere tekst die met "punt" begint automatisch daaronder moeten komen als je het alfabetisch ordent. Ik snap niet waarom dat niet gebeurt. Heel erg vreemd! :-s
Misschien rekent hij de punt (.) mee? Dus een spatie tegenover een punt, waarbij een punt eerst komt?
punt. uit.txt
punt.txt
Echt slecht eigenlijk. Zou niet moeten mogen.
Als je trouwens ook de extensie mee rekent heb je nu alsnog een spatie tegenover een 't' staan.
Onderstaand pakt hij wel goed?
test.txt
test.txt nogwat.txt
Gewijzigd op 14/01/2015 23:16:46 door Joe Bengalen
punt.txt
punt.uit.txt
en dit niet:
punt,uit.txt
punt.txt
Nou ga ik ook twijfelen of ie die punt meerekent :-s
Het 2e voorbeeld worden de ',' en '.' mer elkaar vergeleken, waar een komma eerder komt.
Ik wist het ook niet hoor, maar als ik alle voorbeelden zo zie rekent windows blijkbaar vrolijk de volledige bestandsnaam bij het sorteren, dus ook de extensie!
Gewijzigd op 14/01/2015 23:22:12 door Joe Bengalen
Dat heb ik dus nooit geweten. Heel vreemd. Hier meer info: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/567cf5fd-eda9-48ba-ba03-190035c3a412/alphabetical-sort-order-isnt-alphabetical
Elk soort type bestand hoort een MIME type te hebben.
Op basis van MIME type zou bepaald moeten worden wat voor bestand het is.
Dus op basis van mime types zou bepaald moeten worden wat voor icoontje getoond moet te worden.
Maar jammer genoeg waren er voor GUI geen icoontjes...
Dus besloten mensen bestandnamen extensies te geven om in een oog opslag te kunnen zien wat voor soort bestand het was.
Het is een van de vele dingen die we anders zouden doen als helemaal opnieuw zouden beginnen. Net als de termen kibibyte, mebibyte, etc. gebruiken. Al die verschillende soorten charsets zouden ook verdwijnen, go Unicode!
Het soort bestand van de naam afleiding is slecht, maar het gebeurt =[
PS. misschien dat sommige mensen dan ook niet meer zouden denken dat als je extensie veranderd dat het hele bestand op magische wijze is omgezet...
PPS. wat ik probeer te zeggen is dat het sorteren volkomen logisch is. Het feit dat wij mensen bestand namen moet parsen is absurt, terwijl we het beschouwen als dood normaal =[
Gewijzigd op 14/01/2015 23:58:41 door Dos Moonen
Ik snap wel enigszins wat je bedoelt, maar als er geen extensies zouden zijn dan zouden we in een niet grafische omgeving geen onderscheid kunnen maken tussen bestanden. In je terminal zou je dan niet zien of iets een php of html file is. Sterker nog, je zou niet een php file en html file met dezelfde naam kunnen opslaan. Dat gezegd hebbende lijkt het me niet logisch dat een extensie wordt meegerekend als onderdeeel van de bestandsnaam. Want dat is nu dus hetgeen wat voor deze ellende zorgt. Vrij kansloos als je het mij vraagt.
Tuurlijk wel, maar het betekend een extra kolom.
"Sterker nog, je zou niet een php file en html file met dezelfde naam kunnen opslaan."
Kun jij nu wel twee bestanden de zelfde naam geven maar met andere inhoud? Nope!
Duitsland:
• ä == a
• ö == o
• ü == u
Oostenrijk:
• ä == ae
• ö == oe
• ü == ue
In databases heb je daarvoor verschillende collaties. Niet geprobeerd, maar het is heel goed mogelijk dat ook Windows anders sorteert als je een andere locale instelt.
Gewijzigd op 15/01/2015 09:44:14 door Ward van der Put
Nee, maar dus wel als ze een andere extensie hebben! :)
>> Niet geprobeerd, maar het is heel goed mogelijk dat ook Windows anders sorteert als je een andere locale instelt.
Het heeft te maken met ASCII sortering. Hij neemt daarbij dus niet alleen de naam "foo" van het bestand mee, maar ook de extensie ".php". Blijkbaar komt een spatie eerder dan een punt, waardoor het alsvolgt wordt gesorteerd:
foo bar.php
foo.php
Vrij kansloos dus.
Punt is 46 en spatie 32.
Waardoor de spatie dus voor een punt komt, en alles verkeerd wordt geordend :-(
Ozzie PHP op 15/01/2015 13:35:15:
>> Kun jij nu wel twee bestanden de zelfde naam geven maar met andere inhoud? Nope!
En de extensie is een deel van de naam. Andere extensie == andere naam. Dus je kunt het nu al niet.
Een deel van de naam verbergen waardoor het de indruk geeft dat meerdere bestanden met de zelfde naam mogelijk wordt is iets anders dan bestanden met verschillende inhoud maar de zelfde naam.
Ja, dat klopt. Maar voor het sorteringsproces is dat dus onhandig. Ik vind niet dat de extensie bij het sorteren zou moeten worden meegerekend. Nu krijg je dus:
Dos Moonen.txt
Dos.txt
Ozzie PHP.txt
Ozzie.txt
Lijkt me niet logisch. Liever had ik dit gezien:
Dos.txt
Dos Moonen.txt
Ozzie.txt
Ozzie PHP.txt
agenda.txt
ozzie.txt
ozzie php.txt
Tja, zo zou het dus moeten ... blijkbaar te moeilijk voor Windows :-s
Overigens komt dit niet doordat Fedora (en waarschijnlijk elke Linux-variant) de extensies niet meesorteert. Unix/Linux kent het concept extensie namelijk helemaal niet. (Laat ik het zuiverder zeggen: het filesysteem kent geen extensies.)
De reden waarom dit goed gaat, is omdat bij het sorteren punten en spaties niet worden meegenomen:
bla bla.txt
bla.bla.txt
bla txt
bla.txt
bla zwam.txt
bla.zwam.txt
Gewijzigd op 15/01/2015 15:43:02 door Willem vp