pgSQL: Wat willen jullie weten?
Laat maar weten, dan zal ik eens kijken wat ik met de reacties kan en of ik daar een fraaien tutorial voor kan schrijven.
Ik denk wat goed is om een paar handigheden en grote voordelen van postgresql te plaatsen. Het is misschien ook handig om ze ook voor mysql te plaatsen, en mensen meer op de hoogte te brengen van het plaatsen bepaalde logica in de database.
Een paar ideen:
- Tutorial foreign keys: mysql/postgresql
Het is misschien ook handig om ook uit te leggen hoe dat in mysql werkt, dan wordt het verschil tussen postgresql en mysql duidelijk.
- Tutorial views:
Wanneer zijn views handig?
- Tutorials procedures/functions:
Wanneer zou je procedures gebruiken, en wanneer niet?
- Mysql migratie naar postgresql
Wat zijn de verschillen, waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen?
Wat denk je?
Er zijn genoeg mensen die graag met pgSQL willen gaan werken, maar blijkbaar koudwatervrees hebben. Voor hen wil ik een tut schrijven, ik heb alleen geen idee wat ze niet snappen aan de handleiding. Vandaar dit verzoek om informatie, dan kan ik de hiaten gaan invullen
Even afwachten waar anderen nog mee komen!
Triggers
Tabelruimtes
Quote:
Ik wil me eigenlijk niet branden aan MySQL of een tut maken die ontaardt in een flamewar
Je hebt altijd aanhangers/tegenhangers in zulke tuts. Om een flamewar tegen te gaan, daar zijn de mods alweer voor he :)
Ik wil wel eens weten waarom jij niet meer reageert????
Wat je wel kan doen is in je tutorial vermeldingen maken die slaan op de InnoDB-engine van MySQL. Daar zouden volgens mij ook al een hele hoop mensen blij mee zijn, aangezien deze engine sneller ter beschikking bij hosts zal zijn dan de pgSQL database.
't Is maar een ideetje, zeg maar wat je er van denkt:)
Mvg,
Jens
- Was is het nut van schema's en hoe kun je ze goed kunt gebruiken.
- Wat is het voordeel van overerven van tabellen en hoe kun je dat goed gebruiken.
- Wat is het voordeel van eigen datatypes en hoe gebruik je die
- wat zijn de grootste valkuilen/meest gemaakte fouten bij PostgreSQL
Jens schreef op 05.01.2008 10:12:
Zoals Arend zegt zijn dat misschien al de beste topics om mee te beginnen. Mijn broer heeft me nu zowat de basis "echte" SQL geleerd. Als je ziet hoeveel krachtiger dit is dan MySQL, dan vind ik het spijtig dat de meeste hosts alleen maar MySQL ondersteunen.
Wat je wel kan doen is in je tutorial vermeldingen maken die slaan op de InnoDB-engine van MySQL. Daar zouden volgens mij ook al een hele hoop mensen blij mee zijn, aangezien deze engine sneller ter beschikking bij hosts zal zijn dan de pgSQL database.
Mvg,
Jens
Mvg,
Jens
Er zijn genoeg providers te vinden die pgSQL aanbieden, even zoeken en even doorvragen (bv. bij je huidige provider) levert een hoop resultaten op. Dat pgSQL minder bekend is, is geen issue bij het schrijven van een tutorial. Meer vraag zal automatisch leiden tot meer aanbod.
Een tutorial over innoDB is uitgesloten, ik ga mezelf niet voor schut zetten met een MySQL-tutorial. Ook innoDB in STRICT-mode zuigt, er kan nog veel te veel fout gaan zonder dat jij dat direct merkt. Je denkt toch niet dat ik daar mijn vingers aan wil gaan branden? ;-)
Niet aan ga branden nee, maar gewoon een vermelding met de juiste notatie of ik weet niet wat zou altijd welkom zijn:)
Die tut is inmiddels geschreven, dus reacties in dit topic zijn nu overbodig geworden.
@Webmakerij: Ik heb geen enkele ervaring met rules, het gaat lastig worden om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik zal een blik werpen, wellicht kan ik er wat mee.
Wanneer je het hebt over tabelruimtes, dan ben je het niveau 'beginner' al wel ontgroeit en heb je minimaal een eigen server nodig. Bij een shared hosting zul je dit echt niet mogen aanpassen. Daarnaast levert dit pas echt voordeel op wanneer je meerdere schijven tot je beschikking hebt. En dan vooral bij grotere databases.
Edit: @Jan: Dan weet jij meer dan ik!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
Misschien toch een tutorial hoe je je MySQL scripts en data overzet naar PostgreSQL. Het aspect hoe je de database zelf overzet, en de grootste SQL/query verschillen.
@Jan: Daar worden inderdaad wel wat kleine dingetjes besproken, maar het is vooral een werkend voorbeeld van pgSQL met RETURNING en een SCHEMA.
Ga zo door ;-)))
* Er van uitgaande dat je bekent bent met MySQL en de statements snapt, maar toch zijn er een aantal dingen anders, wat is dat? Hoe bouw je een tabel op in pgsql zoals je dat gewend bent met MySQL? (Dus wat voor datatypes gebruik je het beste (denk aan een datum, een ip adres etc etc.)
* Verschillen in CRUD statements. Ik zag je laatst RETURNING gebruiken, maar er zijn waarschijnlijk ook meer verschillen op een iets lager niveau. Ook geloof ik dat er iets was met te lange data wat mysql wel pikt en pg niet. etc.
* Verder een lijstje met gevorderde dingen die je zou kunnen gebruiken en een motivering waarom pgsql nou zo handig is, hier bij kan je dan wel de verschillen met mysql achterwege laten, maar een simpel waarom pgsql.
Kortom je zal toch iets met de verschillen tussen mysql en pgsql moeten om de mensen over de 'koudwatervrees' heen te helpen en zolang je alleen de verschillen noemt en niet je persoonlijke mening geeft bij het verschil zal er ook geen flamewar ontstaan.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
Ik denk dat het niet verkeerd is om het relationele aspect van de database te bespreken en uit te leggen hoe je op een juiste manier foreign key constraints legt. Ik zou een nauw verband leggen met het normaliseren van je datamodel.
Ook het werken met schema's, de rechten van gebruikers op verschillende schema's en de communicatie van schema's onderling is iets wel nuttig zou zijn. Aan de hand hiervan kom je dan al snel op functies en sp's, een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken...
Moeilijk, er is zoveel dat in zo'n tutorial thuis zou kunnen horen. Maar teveel is ook weer niet goed, enkel het nuttige voor pgsql beginners zou erin moeten staan :-)
Om een tut te maken waarin de eerste basis staat. En daarnaast enkele tutorials te maken die dieper ingaan op bijvoorbeeld pl/pgsql, het gebruik van het relationele aspect. Waardoor je eigenlijk een serie tuts hebt die met elkaar te maken hebben.
Voor mij de basis aub. Mij *kuch* goede voornemen was pgSQL leren en Delphi. Ik zou graag de basis uitgelegd krijgen van de meester hier.
Boaz schreef op 05.01.2008 11:58:
Dit zou perfect zijn! Per-fect!!!Je zegt het zelf al 'koudwatervrees'. Wil je dus mensen aan de pgSQL krijgen zal je moeten helpen dat te overwinnen. In dit geval kan ik alleen voor mij zelf spreken, maar ik denk dat het volgende kan helpen.
* Er van uitgaande dat je bekent bent met MySQL en de statements snapt, maar toch zijn er een aantal dingen anders, wat is dat? Hoe bouw je een tabel op in pgsql zoals je dat gewend bent met MySQL? (Dus wat voor datatypes gebruik je het beste (denk aan een datum, een ip adres etc etc.)
* Verschillen in CRUD statements. Ik zag je laatst RETURNING gebruiken, maar er zijn waarschijnlijk ook meer verschillen op een iets lager niveau. Ook geloof ik dat er iets was met te lange data wat mysql wel pikt en pg niet. etc.
* Verder een lijstje met gevorderde dingen die je zou kunnen gebruiken en een motivering waarom pgsql nou zo handig is, hier bij kan je dan wel de verschillen met mysql achterwege laten, maar een simpel waarom pgsql.
Kortom je zal toch iets met de verschillen tussen mysql en pgsql moeten om de mensen over de 'koudwatervrees' heen te helpen en zolang je alleen de verschillen noemt en niet je persoonlijke mening geeft bij het verschil zal er ook geen flamewar ontstaan.