Photo-editor
Eerder dit jaar heb ik het er ook al eens over gehad, maar nu is het concreet. Ik wil deze week een photo-editor aanschaffen voor grafisch werk. Liefst zou ik gewoon Photoshop kopen, maar die is nogal duur.
Mijn voorkeur gaat uit naar PhotoPlus. (klik)
Een alternatief is PaintShopPro. (klik)
Kan iemand één van beiden aanraden op basis van eigen ervaring (of ervaring van bijv. collega's)?
PhotoPlus lijkt mij het makkelijkst omdat die qua bediening heel erg lijkt op PhotoShop wat ik gewend ben, maar misschien zijn er toch goede redenen om voor PaintShopPro te kiezen (of wellicht nog een andere editor)?
Ik wil de editor gebruiken voor webdesign, dus denk aan fotobewerking, grafische elementen ontwerpen en banners maken.
Tips iemand?
Bedrijfsmatig, no problem. Ik ken zat mensen die het gebruiken.
Mja, dat lijkt me aardig illegaal ;)
Ik zoek een legale oplossing dus Photoshop valt helaas af (te duur).
Tips wat betreft de 2 andere programma's? Of nog een andere goede optie?
http://tuxpaint.org/
Misschien ook nog een optie? :-)
Er staat een vergelijking op de site van Photoplus: http://www.serif.com/int/nl/photoplus/x8/overview/
Hoewel dat natuurlijk van hun kan is bekeken natuurlijk.
Persoonlijk ben ik Photoshop gewend, en heb dan ook geen oordeel over photoplus.
Op het eerste gezicht ziet het eruit als photoshop 3.0 o.i.d. (heel vluchtig gekeken)
Paintshop pro heb ik wel eens mee gespeeld. Een uitktnippadje leggen om iets, is heel omslachtig.
Ook als je niet oppast dan vern**k je de foto met schalen.
Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.
Je zal met beiden programma's best wel een eindje komen.
Maar het zal nooit photoshop kunnen benaderen denk ik.
Tux Paint? Misschien ook nog een optie? :-)
Er staat een vergelijking op de site van Photoplus: http://www.serif.com/int/nl/photoplus/x8/overview/
Hoewel dat natuurlijk van hun kan is bekeken natuurlijk.
Persoonlijk ben ik Photoshop gewend, en heb dan ook geen oordeel over photoplus.
Op het eerste gezicht ziet het eruit als photoshop 3.0 o.i.d. (heel vluchtig gekeken)
Paintshop pro heb ik wel eens mee gespeeld. Een uitktnippadje leggen om iets, is heel omslachtig.
Ook als je niet oppast dan vern**k je de foto met schalen.
Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.
Je zal met beiden programma's best wel een eindje komen.
Maar het zal nooit photoshop kunnen benaderen denk ik.
http://tuxpaint.org/
Misschien ook nog een optie? :-)
Euh ... juist ja ;-)
>> Hoewel dat natuurlijk van hun kan is bekeken natuurlijk.
Juist, enigszins gekleurd dus ...
>> Persoonlijk ben ik Photoshop gewend, en heb dan ook geen oordeel over photoplus.
Ik heb de voorgaande trial-versies van zowel PaintShopPro als PhotoPlus een half jaar geleden of zo getest. Wat mij opviel aan PaintShopPro was dat er wel mooie dingen inzaten, maar dat ik echt telkens moest zoeken waar alles zat. De "flow" voelde voor mij niet logisch aan. Het kan wellicht een kwestie van gewenning zijn, maar is dat ook iets wat jij hebt ervaren?
PhotoPlus is inderdaad geen PhotoShop, maar je zult verrast zijn hoe dicht het in de buurt komt. Veel dingen zijn bijna rechtstreeks gekopieerd, zelfs keyboard shortcuts, waardoor ik (en jij waarschijnlijk ook) heel snel uit de voeten kan. Maar waars. zul je ten opzichte van Photoshop wellicht wat fancy features missen (bijv. het makkelijk verwijderen van ongewenste objecten uit een foto). Die fancy features heeft PaintShopPro volgens mij wel, maar de bediening daarvan voelt niet echt lekker. Of zou dat wennen?
>> Tux Paint? Misschien ook nog een optie? :-)
Euh ... juist ja ;-)
>> Hoewel dat natuurlijk van hun kan is bekeken natuurlijk.
Juist, enigszins gekleurd dus ...
>> Persoonlijk ben ik Photoshop gewend, en heb dan ook geen oordeel over photoplus.
Ik heb de voorgaande trial-versies van zowel PaintShopPro als PhotoPlus een half jaar geleden of zo getest. Wat mij opviel aan PaintShopPro was dat er wel mooie dingen inzaten, maar dat ik echt telkens moest zoeken waar alles zat. De "flow" voelde voor mij niet logisch aan. Het kan wellicht een kwestie van gewenning zijn, maar is dat ook iets wat jij hebt ervaren?
PhotoPlus is inderdaad geen PhotoShop, maar je zult verrast zijn hoe dicht het in de buurt komt. Veel dingen zijn bijna rechtstreeks gekopieerd, zelfs keyboard shortcuts, waardoor ik (en jij waarschijnlijk ook) heel snel uit de voeten kan. Maar waars. zul je ten opzichte van Photoshop wellicht wat fancy features missen (bijv. het makkelijk verwijderen van ongewenste objecten uit een foto). Die fancy features heeft PaintShopPro volgens mij wel, maar de bediening daarvan voelt niet echt lekker. Of zou dat wennen?
Juist, als ik na enkele minuten zoeken het nog niet heb gevonden, start ik liever photoshop op. :)
Dan lijkt me photoplus nog niet zo'n slechte optie.
Als dat inderdaad redelijk het zelfde werkt, dan is 50,- euro niet veel.
Je kan altijd nog switchen mocht het ooit nodig zijn.
Ik denk dat paintshop pro echt afvalt, als je daarmee bent gestart dan zal je eerder neigen naar paintshop.
Die gewenning is denk ik niet erg fijn als je en aan het designen bent, en programmeren, en serveronderhoud. (Misschien ook nog wel een eigen bedrijfje aan het starten?)
Nee, inderdaad ... het kostte voorheen overigens bijna het dubbele. Misschien een tijdelijk actie.
>> Die gewenning is denk ik niet erg fijn als je en aan het designen bent, en programmeren, en serveronderhoud. (Misschien ook nog wel een eigen bedrijfje aan het starten?)
Correct ;-) Ik wil dan inderdaad zo snel mogelijk dingen kunnen doen zonder dat ik telkens moet zoeken "waar zit dat". Dat lijkt me niet echt fijn.
Ik denk dat PhotoPlus dan de beste optie is. Mocht iemand nog andere ideeën/ervaringen hebben hoor ik het ook graag.
Paint.NET? Is wel wat simpeler dan Photoshop maar je kan er wel wat aantal dingen mee.
Ozzie PHP op 12/10/2015 23:26:06:
Ik wil dan inderdaad zo snel mogelijk dingen kunnen doen zonder dat ik telkens moet zoeken "waar zit dat". Dat lijkt me niet echt fijn.
Dan zou je eens naar Sumo Paint moeten kijken: lijkt als twee druppels water op Photoshop (en is knap gebouwd, want de photo editor werkt direct in je browser). Een ander voor de hand liggend alternatief is verder het lichtgewicht zusje van Photoshop: Photoshop Elements.
Ik gebruikte zelf voorheen Pixlr voor het kleine beetje grafisch werk dat ik doe. Sumo paint ziet er wat beter uit ^^
Rickert Bombaklats op 12/10/2015 22:30:48:
Photoshop, koop het niet download het en omzeil de trial periode.
Totdat je ooit eens behoorlijk ge**** wordt. En het feit dat je bedrijfsmatig bezig bent bent valt zwaarder dan dat je particulier bent. Niet echt het juiste advies...
Gewijzigd op 13/10/2015 14:02:23 door - Ariën -
Inderdaad Aar, beter maar gewoon alles legaal doen. Denk dat je een aardige boete kunt krijgen voor illegaal softwaregebruik.
12 euro per maand voor Photoshop en Lightroom. Niet echt veel als je het aan mij vraagt voor een bedrijf.
Ik ben geen expert, maar heb in het verleden weleens GIMP gebruikt. Maar ik kan dat dus niet afzetten tegenover de andere suggesties.
@Rickert
Voor een groot bedrijf niet veel, maar dat ben ik nog niet :) En € 10 per maand is toch weer € 120 per jaar. Als ik nu een progje koop van € 50 en ik doe daar 2 jaar mee, dan scheelt me dat toch weer € 190.
Maarja ik kan het fout hebben natuurlijk.
Ik praat over ex. btw en ik ben beginnend, dus als ik iets kan besparen zou ik wel dom zijn om dat niet te doen ;-)
Er is altijd een investering nodig en of die nu voor 6 maanden illegaal is, daar word niet naar gekeken.
Photoshop ken je en vindt je fijn werken toch?
Ik dwing je nergens toe maar denk er goed over na voordat je derde rangs software aanschaft.
Thanks voor de tip, maar ik heb dit programma al eens eerder getest en het beviel niet slecht. Als de zaken beter gaan, kan ik altijd nog uitbreiden.