photoshop alternatief, wel betaald maar goedkoper?
In mijn speurtocht naar een goedkoper alternatief voor Photoshop kwam ik terecht bij GIMP. Ik ben hier nu wat foto's mee aan het bewerken, en ondanks dat je met dit gratis programma best leuk uit de voeten kunt, merk ik dat bepaalde dingen niet heel erg "gladjes" lopen, waardoor ze me meer tijd kosten dan wanneer ik ze in Photoshop zou doen. Bijvoorbeeld het schalen of roteren van een afbeelding gaat allemaal wat "stroever" en terwijl je hiermee bezig bent, kun je ook niet goed zien waar het canvas zich bevindt. Een ander nadeel is dat GIMP geen non-destructieve layer-styles kent die aan een layer gekoppeld kunnen worden.
Nu is mijn vraag ... kent iemand een betaald alternatief voor Photoshop, dat ongeveer hetzelfde werkt, maar wat wel een stuk goedkoper is? Het is voor een Windows computer.
Tips zijn welkom.
Als ik het goed lees dan kost photoshop 24,95 per maand, paintshop pro kost vanaf 55 euro.
Is hier iemand bekend met PhotoPlus toevallig? En zo ja, hoe zijn de ervaringen? Als ik het zo zie, dan lijkt het redelijk op Photoshop ... alleen is het een stuk goedkoper.
Het enige wat ik minder vindt is met paden werken. Dat is in photoshop een stuk makkelijker. Denk als je photoshop gewend bent dat het heel lastig is om een soortgelijk programma te vinden. ;)
Gewijzigd op 06/04/2015 15:16:56 door Bart V B
Nou, als ik het goed zie (maar ik kan me vergissen) heeft painshop pro bijvoorbeeld geen layer effects zoals photoshop die heeft. Of vergis ik me? Photoplus heeft die volgens mij wel. En ik weet ook niet of paintshop pro non-destructieve lagen kent (waarmee je bijv. de helderheid kunt aanpassen, maar als die naderhand niet goed is nogmaals kunt aanpassen, zonder dat dit de originele foto aantast).
"Gemakkelijk lagen maken
U kunt nu in PaintShop Pro X7 afbeeldingen op het palet Lagen slepen en neerzetten en afbeeldingen rechtstreeks als nieuwe laag openen. Gebruik meerdere niet-destructieve lagen bij het bewerken van afbeeldingen en maak samengestelde foto's of dynamische ontwerpen."
Dus die zitten er wel in. photoplus heeft ze ook.
Thanks Randy. Heb je toevallig ook ontdekt of er layer styles inzitten? In photoplus wel, dat leid ik af aan het "fx" icoontje in de screenshots, maar verder kan ik er weinig over vinden. Ik bedoel dan de layer effects zoals je die in photoshop hebt. Bijvoorbeeld "emboss" en "outer glow" en dat soort dingen.
Op deze link staat een overzicht ervan:
http://corel.force.com/index/articles/en_US/Master_Article/Overview-of-Layer-Styles-in-PaintShop-000015442
Je kan ook de proefversie downloaden, dan kan je het eens rustig allemaal bekijken.
Gewijzigd op 06/04/2015 19:01:01 door Randy vsf
Quote:
With this feature, you can create visually interesting and creative effects for a layer in real time, and you can fine-tune the effect before applying it. The Layer Styles feature provides six effects: Reflection, Outer Glow, Bevel, Emboss, Inner Glow, and Drop Shadow.
Ik weet nu alleen niet of het non-destructief is. Kan ik de effecten naderhand gewoon nog veranderen?
Zijn hier nog meer mensen die met Paintshop Pro of Photoplus werken toevallig?
Je zou ook kunnen kiezen om Paint.NET te gebruiken.
Ja zou kunnen, alleen wil ik geen online oplossing maar een "normale" desktop applicatie.
Dat is gewoon een programma voor je computer hoor waarmee je foto's goed kunt bewerken voor een gratis programma.
Mijn excuses, ik was in de war met een ander programma. Is Paint.net vergelijkbaar met Photoshop? Heeft het layer effects/styles? En werkt het met non-destructieve lagen?
Je kunt ook effecten downloaden van internet, en die gewoon ergens bij Paint.NET ergens daar in een map maar daar zou je even naar moeten kijken.
Maar wat ik bedoel is of het non-destructieve layers zijn. Dus kun je iets instellen, zonder dat je daadwerkelijk de foto bewerkt, en kun je die aanpassingen dan naderhand weer ongedaan maken of wijzigen?
Jahoor, dat kan! ;)
filmpje bekijkt dan zie je na ongeveer 4 minuten een voorbeeld van de layer styles waar ik het over heb. Zit dat ook in paint.net dan?
Als je dit En Photoshop is natuurlijk een erg geavanceerd programma dat geld kost, terwijl Paint.NET niet slecht is maar blijft wel gratis en beperkt.
Ja klopt ... maar ik zoek dus iets wat enigszins vergelijkbaar is met Photoshop. GIMP heb ik geprobeerd, en daar heb je ook een plugin voor die de layer styles simuleert, maar bepaald soepel werkt dat niet. Ik ben daarom liever ook niet meer afhankelijk van plugins. Photoplus heeft ook die layer styles, en paintshop pro dus mogelijk ook. Dus waarschijnlijk zal de keuze tussen die 2 programma's gaan.
Ik heb inmiddels zowel even wat gestoeid met Paintshop Pro als met PhotoPlus. Beiden hebben hun voordelen. Paintshop Pro is goedkoper, heeft content aware fill en kan overweg met vectors. PhotoPlus kan niet overweg met vectors (onhandig, want dan kan ik bijv. geen vector logo in een afbeelding plakken ... die zal ik eerst moeten omzetten), maar de algehele flow werkt wel prettig. Ik kan er makkelijk en snel mee uit de voeten en tools zitten op een handige plek, waarbij ik bij Paintshop Pro echt in de menu's moet gaan zoeken waar iets zit.
Maar nu mijn vraag. Zijn er behalve Paintshop Pro en PhotoPlus nog andere pakketten waar ik naar zou kunnen kijken? Bij voorkeur wel een betaald pakket, maar niet zo duur als Photoshop? Iemand nog suggesties?
Gewijzigd op 08/04/2015 13:43:19 door Ozzie PHP
Niemand meer?