PHP date() of MySQL DATETIME
Ik ben bezig met een nieuw database-design en vroeg me af of een tijd opslaan in de db en achteraf omzetten in YYYY-mm-dd het snelste is als ik de unix-time verwerk met PHP of als ik een MySQL-timestamp in de db zet en daaruithaal? Of is het gewoon eigen voorkeur?
Maar wat is nu het beste: omzetten in PHP of in de query?
omzetten in de query:) is vele malen sneller dan het laten doen door php, zoek even in de documentatie voor de juiste funties, er is geloof ik ook een tutorial over hier...
Lees nu eerst eens de tutorial waarvan ik de link al gaf, volgens mij heb je dat nog niet gedaan. Alles zal je een stuk duidelijker worden.
Bedankt
Geloof me, dat is wel het minst slimme dat je kunt doen. En natuurlijk kun je blijven werken met timestamps, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Nee, ik heb het dan over de php date() te gebruiken ;-)
Een aantal voordelen heb ik ook aangegeven in die tutorial. Verder is de date() functie niets meer dan een functie om een bepaald tijdstip in een bepaald formaat te zetten. Voor het rekenen met data en tijd gebruik je altijd nog timestamps en helaas zit daar in php een minimale en maximale waarde aan.
Een DATE veld mag van '1000-01-01' tot '9999-12-31' lopen, terwijl een timestamp van 1 januari 1970 tot ergens in 2032 loopt.