PHP dropdown navigatie active hoofdknop

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pascale Vos

Pascale Vos

30/05/2016 12:50:37
Quote Anchor link
Hallo,

Voor een opdracht ben ik bezig met een PHP website. Het is alleen al even geleden dat ik hiermee gewerkt heb en het is een beetje weggezakt. Ik heb inmiddels een menu waarbij het hoofditem uit de navigatie blauw kleurt wanneer deze actief is. Ik wil echter ook dat het hoofditem blauw kleurt wanneer er een sub-item onder het hoofditem actief is.

Kortom:
Als het hoofd-item "companyprofile.php" actief is, is deze knop blauw. Wanneer sub-item "PersoonX.php" onder het hoofd-item "companyprofile.php" actief is, blijft het hoofd-item oranje. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het hoofd-item nu ook blauw wordt.

Mijn menu.php ziet er op dit moment zo uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<div id="menu">
    <div id="menubuttons">
        <ul>
            <li class="<?php if(basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']) == 'index.php'){echo 'firstcurrent'; }else { echo 'first'; } ?>"><a href="index.php">Introduction</a></li>
            <li class="<?php if(basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']) == 'companyprofile.php'){echo 'current'; }else { echo 'middle'; } ?>"><a href="companyprofile.php">Company Profile</a>
                <ul>
                <li class="dropdown"><a href="PersonX.php">Person X</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="PersonY.php">Person Y</a></li>
                </ul>
            </li>
               <li class="<?php if(basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']) == 'partners.php'){echo 'current'; }else { echo 'middle'; } ?>"><a href="partners.php">Partners</a>
                <ul>
                <li class="dropdown"><a href="PartnerX.php">PartnerX.php</a></li>
                </ul>
            </li>
            <li class="<?php if(basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']) == 'services.php'){echo 'current'; }else { echo 'middle'; } ?>"><a href="services.php    ">Services</a>
                <ul>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 1</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 2</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 3</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 4</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 5</a></li>
                <li class="dropdown"><a href="service1.php">Service 6</a></li>
                </ul>
            </li>
            <li class="<?php if(basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']) == 'contact.php'){echo 'lastcurrent'; }else { echo 'last'; } ?>"><a href="contact.php">Contact</a></li>
          </ul>
        </div>
</div>

Ben erg benieuwd naar jullie oplossingen!

Groetjes,
Pascale
- Ariën -:
Gelieve in het vervolg bij code de [code][/code]-tags gebruiken.
Hier kan je meer lezen over de mogelijke opmaakcodes.
Alvast bedankt!
Gewijzigd op 30/05/2016 12:58:12 door - Ariën -

PHP hulp

PHP hulp

04/12/2024 10:39:15

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/05/2016 15:43:33
Quote Anchor link
Meestal is het handig (maar mogelijk ook meer werk) om een soort van site-boom te hebben en pagina's / code die via zoekmachinevriendelijke URL's bereikbaar zijn / oproepbaar is.

Je hebt dan ook een "pad" van de "root" van de boom naar de uiteindelijk pagina.

Vervolgens zou je dan een menu volledig kunnen genereren met behulp van deze site-boom. Bij het genereren van zo'n menu kun je makkelijk on-the-fly items voorzien van een stijlklasse wanneer de pagina waar je op zit in het pad voorkomt van een reeks pagina's waarvan je hyperlinks weergeeft.

Indien je niet een bovenstaande constructie hebt zul je toch op een of andere manier criteria moeten hebben op grond waarvan je kunt zien hoe de verbanden tussen onderlinge/onderliggende pagina's zijn. En daar dan stijlklasses aan toekennen. Indien je dit niet doet zul je een heleboel if-statements per pagina moeten schrijven en dat wordt al snel een rommeltje.

Oftewel, zorg voor een site-structuur. Dan kun je makkelijker dit soort dingen implementeren.

Alternatief is misschien iets met JavaScript, waarbij je na het laden van de webpagina je menu nog dynamisch aanpast. Maar ook daar zul je op een of andere manier moeten kunnen vaststellen op welke pagina je zit.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.