php en mysql
Of moet dit toch anders?????
Ik heb echt geen idee waar je heen wilt.
Bijv:
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
$waarde = mysql_real_escape_string($_POST['waarde']);
$waarde = substr($waarde,3,5);
mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE waarde = '".$waarde."'");
?>
$waarde = mysql_real_escape_string($_POST['waarde']);
$waarde = substr($waarde,3,5);
mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE waarde = '".$waarde."'");
?>
Is dit oetwat duidelijker?
in een veld staat de de datum geregegistreerd op de wijze "03/04/2006" maar ik zou graag tijdelijk dit veld t.b.v. het sorteren zien als "2006/04/03"
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html
Maar waarschijnlijk heb je de datum niet in een DATETIME, DATE, of TIMESTAMP type opgeslagen...
Maar waarschijnlijk heb je de datum niet in een DATETIME, DATE, of TIMESTAMP type opgeslagen...
EDIT zonder streepjes :)
Inderdaad de datum is gewoon als een string opgeslagen. Wat nu gedaan?
SELECT *, STR_TO_DATE(datum,'%d/%m/%Y') as isodate
FROM tabel
ORDER BY isodate
Inderdaad de datum is gewoon als een string opgeslagen. Wat nu gedaan?
Ja, zie de post van Willem op hetzelfde tijdstip.
"Inderdaad de datum is gewoon als een string opgeslagen. Wat nu gedaan?" was een uur eerder dan het antwoord van willem, en de 2e was 3 uur later..
You have an error in your SQL syntax etc.....near
'STR_TO_DATE(date,'%d/%m/%Y') AS isodate FROM agenda WHERE genre='activiteit' OR' at line 1
dit foutbericht verschijnt zowel op mijn "localhost" als wel bij mijn hostingprovider.
-------------------------------------
Wat nu wel lukt op m'n "localhost" is:
ORDER BY substr(date,4,7)
echter is dit een ordering van maand en jaar.
Maar probeer ik dit laatste bij mijn hostingprovider dan werkt dit niet.
Wat je als paardemiddel nog zou kunnen doen is een extra datetime-veld toevoegen met daarin een "echte" timestamp die hetzelfde is als het date-veld. Daar kun je wel op sorteren.
Nog mooier zou zijn om het date-veld zelf te converteren naar een datetime-veld, dan kun je sorteren *en* heb je geen redundante data.
order by str_to_date(enzovoort) zou dan op je localhost ook moeten lukken. Dat is ook zo....neem mij niet kwalijk.
Misschien is toch de weg om een ander in te converteren. En ander.......het paardenmiddel.
Ik zal ook nog informeren bij mijn provider ......
In elke geval aan eenieder mijn dank.
1 Mijn provider werkt nog met MYSQL 4.1.... De latere versies zijn nog in de pilot. Vandaar...!!
2 Dus dan maar het paardenmiddel toegepast en dat werkt uiteraard. Niet fraai maar vooruit.
Nogmaals dank voor de ondersteuning.
Ach, troost je... op mijn eigen server heb ik nog 3.23.53 ;-)