php en server. Wat heb ik nodig?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

W Njemat

W Njemat

18/10/2011 12:23:14
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben een 'absolute beginner' met php. Na enig gegoogel ben ik nu een beetje verdwaald in wat ik allemaal nodig heb.

- Klopt het dat php vanaf een server moet draaien, en dat ik dit op mijn eigen pc (een laptop met windows vista) kan inrichten?
- Is het dan zo dat als ik een webpagina maak met php en mijn computer staat uit dat deze niet draait?
- Welke software heb ik nodig om zo'n server in te richten? Is dit erg ingewikkeld of valt het wel mee.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groet,

Willem

PHP hulp

PHP hulp

25/11/2024 03:45:59

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

18/10/2011 12:25:57
Quote Anchor link
1) ja, dat klopt. Hoewel je ook gratis/betaalde hosting kan nemen. Dan hoef je jouw PC niet te gebruiken.
2) Dat klopt ook. Eigenlijk ook best logisch ;-)
3) Download eens XAMPP. Even installeren en al je sites in /htdocs parkeren, en je bent er. Ik raad aan om XAMPP alleen voor ontwikkeldoeleinden te gebruiken, en niet voor productie en liveomgevingen.

Wouter J

Wouter J

18/10/2011 12:30:28
Quote Anchor link
Of i.p.v. XAMPP WAMP (voor windows), MAMP (voor de Mac) en LAMP (voor linux). Ik werk er al jaren mee en nog nooit problemen gehad, het installeren is niet anders dan het installeren van een programma.

Je moet dit niet zien als een server waarmee je je pagina online zet voor iedereen. Het is een localhost (lokale server), waarbij je er alleen zelf bij kan. Je kan het instellen dat het wel een live website wordt, alleen dan krijg je dus het probleem dat je computer 24/7 aan moet staan. Dit raad ik niet aan.

W Njemat

W Njemat

18/10/2011 12:33:59
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties! Ik ga XAMPP eens proberen!

Toevoeging op 18/10/2011 14:11:08:

Nog twee vragen:
- Ik heb Xampp geinstalleerd. In de map van xampp kom ik ale een php map tegen, met verschillende .php en .dll bestanden. Moet ik nu nog php zelf downloaden?
- Wat is een goede editor om php in te programmeren?

Groet,

Willem

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.