php in php gebruiken?
Ik heb een html (met php)document dat werkt zoals hieronder:
<option value="aankomend" >aankomend</option>
Nu heb ik een bestand in php waar ik die functie if($row->status=="aankomend"){ echo "selected"; } wil aanroepen, maar ik zit al in php.
Iemand enig idee hoe ik dat kan doen? ik heb nu dit maar dat werkt niet :
echo "<option value=\"Afrika\" if($werelddeel->status==\"Afrika\"){ echo \"selected\"; }>Afrika</option>";
Misschien moet je je vraag wat systematischer omschrijven als dat niet het gewenste antwoord is.
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
echo '<option value="Afrika"; // deel 1
if($werelddeel->status == 'Afrika'){
echo ' "selected" '; // de variabele
}
echo '>Afrika</option>'; // deel 2
if($werelddeel->status == 'Afrika'){
}
echo '>Afrika</option>'; // deel 2
Gebruik in PHP enkele quotes, dan hoef je geen dubbele quotes in je html te escapen. Voor queries maak je een uitzondering, daar dubbele quotes in binnen de query enkele quotes om een string heen.
en wat doet deel1? :)
groetjes
Marije
<option value="Afrika">Afrika</option>
En de if() print alleen het woordje selected ertussen als de if() waar is. Dan krijg je dus dit
<option value="Afrika" "selected" >Afrika</option>
echo '<option value="Afrika"';
if($werelddeel->status=="Afrika"){ echo "selected"; }
echo '>Afrika</option>';
ideeen?
if($werelddeel->status=="Afrika"){ echo ' selected'; }
echo '>Afrika</option>';
Spatie voor selected gezet
Als dat niet helpt kan je je probleem dan wat duidelijker omschrijven.
Dus enkele quotes in het php gedeelte en dubbele quotes omdat je een tag-eigenschap in html meegeeft. Overigens is deze beter (direct xhtml-valide):
echo ' selected="selected" '; // de variabele
Vraagje: Hoe ziet de html-code er in je browser uit? (dus niet de php-code in je editor!)
www.handleidinghtml.nl (zonder quotes dus)
Standaard is de eerste keuzemogelijkheid in een keuzelijst geselecteerd. Door aan een (andere) keuzemogelijkheid het attribuut SELECTED toe te voegen wordt deze geselecteerd.
De opbouw is:
<OPTION SELECTED> </OPTION>
@Frank: Van Standaard is de eerste keuzemogelijkheid in een keuzelijst geselecteerd. Door aan een (andere) keuzemogelijkheid het attribuut SELECTED toe te voegen wordt deze geselecteerd.
De opbouw is:
<OPTION SELECTED> </OPTION>
Gewijzigd op 17/03/2006 22:50:00 door - SanThe -
Ik ben benieuwd of het inmiddels is gelukt...
Sowieso kleine letters, en echt selected="selected", ik vind het een beetje raar, had selected="true" al logischer gevonden, maar dat is het nu eenmaal niet.
Edit
Frank zijn reactie doet mij denken dat zijn oplossing totaal niet werkt met HTML 4.0?
Gewijzigd op 17/03/2006 23:19:00 door Willem Jan Z