PHP Inlogscript help

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kelvin van der Heijden

Kelvin van der Heijden

23/06/2013 15:31:49
Quote Anchor link
Hallo,

Ik weet niet zeker of ik deze topic in de goede categorie heb geplaatst maar ik wil graag weten hoe je een login script maakt (zonder database/MYSQL etc. alleen het script).

Wat ik bv. wil is dat ik kan inloggen om naar een andere pagina te gaan waar alleen de administrator (ik) op kan komen. Ik heb dit wel eens geprobeerd maar lukte niet.

In de hoofdmap van mijn website staan ook verschillende sub-mappen waaronder "script", "files", "extras" etc.
Nu lukt me het volgende alleen niet:

De inlogpagina staat in de map "extras" de inlogpagina noem ik bv. "login.php". Op deze pagina staat een login form die de "post" method gebruikt naar het inloggegevens controle bestand die in de "script" map staat en als bestandsnaam heeft "login_check.php".

In de map "extras" staat het bestand "webstats.php" die ik alleen kan bezoeken door in te loggen. Dus als ik de pagina open door de url in te typen in de adresbalk moet ik omgeleid worden naar "login.php" omdat ik niet ben ingelogd, alleen dit lukt niet.

Ik moet denk ik met "sessions" werken alleen weet ik niet hoe.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de "webstats.php" pagina alleen kan bezoeken als ik ben ingelod? Heb namelijk ook geprobeerd te werken met "include" aleen werkte ook niet.

Bedankt.
Kan iemand mij helpen?

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 09:56:45

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/06/2013 16:10:49
Quote Anchor link
om iemand in te loggen met wachtwoord $password en de naam $username:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

session_start(); // altijd helemaal boven aan je pagina

if($password == '1234' && $username=='klaas')
{

$_SESSION['login'] = sha1($username);
}

?>

vervolgens op elke pagina waar je ingelogd MOET zijn:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
session_start();

if(!isset($_SESSION['login'])) // kun je later uitbreiden met een check of er een geldige naam in staat
{
    header('Location: login.php');
    exit();
}

// hieronder de normale inhoud van je pagina
?>

Toevoeging op 23/06/2013 16:15:10:

en om iemand uit te laten loggen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php

unset($_SESSION['login']);
header('Location: login.php');

?>
Gewijzigd op 23/06/2013 16:13:41 door Frank Nietbelangrijk

Kelvin van der Heijden

Kelvin van der Heijden

23/06/2013 19:29:24
Quote Anchor link
Ok, bedankt. Ik zal kijken of het werkt, zo niet dan zal ik zeggen wat er fout gaat.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.