PHP installeren
Ik heb eindelijk weer eens de moed bij elkaar geraapt om een eigen webserver te gaan maken op een oud computertje na een aantal kansloze pogingen. Deze keer kwam ik verder dan normaal, ik heb Apache weten te installeren, en php ook zo min of meer... Nouja, PHP staat op de computer, maar werkt niet...
Ik heb al een paar artikelen gelezen, en daar staat dat je in het configuratiebestand de volgende regels moet aanbrengen:
LoadModule php5_module c:/PHP/sapi/php5apache2.dll
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps
Dit heb ik braaf gedaan, alleen werkt het niet... In de map c:/PHP is overigens helemaal geen map genaamd sapi te vinden...
Ik draai Windows ME, Apache versie 2.0.55-win32-x86-no_ssl, PHP 5.1.1 ('geïnstalleert' met de installer)
Mijn vraag is dus: 'Hoe krijg ik PHP en Apache wel smanewerkend met elkaar..?'
Gewijzigd op 08/01/2006 12:54:00 door Eric Cartman
Heb je trouwens na de installatie alles opnieuw opgestart, je server en pc dus?
http://users.pandora.be/famdpc/tutorials/web/setupserver/
Gewijzigd op 07/01/2006 14:43:00 door John de Boer
Die sapi's zitten in de php zipfile. Dus niet de installer. De benodigde bestanden kan je daar uit kopieren (extenties etc).
Ik heb de PC niet opnieuw opgestart, maar de server wel, dat was voldoende volgens de tutorial die ik heb gelezen: http://www.html-site.nl/apache_php_mysql.php
@John de Boer: In die tutorial staat dat je het bestand php4apache2.ddl moet zoeken, en dat is 't 'm nou juist, die staat er niet in...
-- edit --
@Arjan: Nou, dat is zegmaar het enige wat daarop draait, versies hoger dan Windows ME zijn te zwaar voor die PC (64 MB geheugen, Intel Pentium II)...
Ik ga even die extensies ui het zip-file'tje halen en kijken of hij het dan doet.
Gewijzigd op 07/01/2006 14:53:00 door Eric Cartman
klik).
"Het eerste wat wij doen is het php-4.4.x-Win32.zip bestandje openen wat we hebben een bestandje nodig. In deze zip vinden wij in de map 'sapi' een 'php4apache2.dll' welke wij gaan kopieren naar de Php map (C:\Server\Php\)."
Mijn handleiding staat wel gewoon in de database ("Het eerste wat wij doen is het php-4.4.x-Win32.zip bestandje openen wat we hebben een bestandje nodig. In deze zip vinden wij in de map 'sapi' een 'php4apache2.dll' welke wij gaan kopieren naar de Php map (C:\Server\Php\)."
Pak dan windows 2000, die draaid er wel op. Eventueel haal je dan een reepje van 128mb ram, dat hoeft niet meer dan 10 euro te kosten.
Je kan ook nog op Win NT 4 overgaan
Nou, hij wekt (nog) prima hoor, ik laat hem nog eventjes staan... En volgens de zaak waar ik langs ben geweest, is het geheugen (ivm allerlei echnishe dingetjes) veel duurder dan geheugen wat je nu in je computer zou stoppen...
Dat het in een computerwinkel duurder is.. tja, dat is logisch... Als iets 10 jaar geleden gestopt is met produceren word het dankzij de schaarste vanzelf duurder. Immers is iets niet meer te krijgen.
Daarna zag ik een library in de map 'bin' staan van MySQL zelf, en heb ik die tot extensie gemaakt, maar daarbij geeft hij de eerdergenoemde foutmelding...
MySQL werkt verder wel gewoon, maar niet in cominatie met PHP/Apche... Dus, wie kan mij helpen..?
-- edit --
Dit is de foutmelding die wordt weergeven:
Gewijzigd op 08/01/2006 13:02:00 door Eric Cartman
Wel goed gekeken naar de versies? Jou gedownloade msi moet gelijk zijn aan de zip natuurlijk. Dat je niet perongeluk php 4 geinstalleerd heb, en 5 als zip gedownload voor de extensies.
Ik heb nu alles geïnstalleerd alles werkt, PHP, MySQL werken allemaal goed. Maar... de tijd loopt twee dagen voor... Het ligt niet aan de tijdinstellingen van Windows, want die heb ik al gecontroleerd... Hij geeft echter met de php-functie date(); aan dat het 3 februari is (en het is nu de eerste, dat weet ik zeker), dus wie kan mij helpen?
Php pakt de instellingen van je windows. Zit je wel in de goede tijdzone?
Maar is het eigenlijk wel mogelijk dat als je in een andere tijdzone zit, je twee dagen voorloopt, volgens mij niet...
-- edit --
Eigenljk heel simpel :S... Ik had een verkeerde letter genomen in de date(); functie... Stupid me...
Gewijzigd op 01/02/2006 17:22:00 door Eric Cartman