php oefening
Om te oefenen schrijf ik zelf scripts, maar wat doe ik fout?
Variabelen horen quotes quotes. Ik mis een punt-komma?
Alles begint met netjes programmeren ;)
En welkom op het forum!
Exact zelfde code als hierboven, anders weergegeven.
Wat is/wordt je voorkeur?
En dan zou je eigenlijk ook gelijk een opmaak-standaard moeten pakken.
Alles begint met spaghetticode in Basic, op de commodore 64.
Met heel veel "goto", overal.
Met variabelennamen a; dan b; dan c; ... dan aa; ab; ...
... ondertussen heb ik wat bijgeleerd :) Haha... jaaaaa, de Commodore 64!
In de PHP community hebben we de Fig group (framework integration group) die bepaalde standaards heeft. Deze standaards hebben als doel de PHP community 1 te maken, Ozzie geeft de juiste intepretatie van die standards (behalve dat je 4 spaces moet gebruiken).
(4 Spaces in plaats van een tab bedoel je? Waarom is dat?)
Met andere woorden; zelfs al zijn twee spaties even goed als vier, het gaat er om dat iedereen het zelfde zou gebruiken. Wel, dat is net het punt; om een standaard vast te leggen.
Alleen lijkt me niks om iedere keer 4 spaties te moeten typen. Een tab is veel sneller. Je uitleg is duidelijk hoor :) Tab kan je (vaak) op 4 spaties zetten.
Overigens is het inspringen van code in elke programmeer/script taal belangrijk (om de code leesbaar te houden), maar of een tab nu 3 of 4 spaties is vind ik een beetje Truus de Mier en haar soortgenoten een beurt geven. Sterker nog, vele editors doen de tabs automatisch dus { + ENTER is een nieuwe regel plus extra tab op de volgende regel.
Het gaat om de leesbaarheid van je programmacode. Bij de meeste IDE's staat de tab default op 4.
Trouwens, de voorspelling dat dat de PHP community één wordt is net zo vergezocht als the end of days ;-) Het gaat niet zozeer om het aantal spaties en zeker niet of je nu een tab gebruikt of spaties inklopt.
Dat het één wordt misschien wel, dat het een eenheid wordt niet. Je ziet het nu al gebeuren, Symfony maakt gebruik van libraries als Doctrine, Monolog en Assetic; Lavarel is gebruikt veel Symfony componenten; zelfde geldt voor drupal 8; ect. Leuk die Dommocore maar voor mij was het destijds toch de Atari ST ;-)
Variabelen horen quotes quotes.
Gewijzigd op 28/01/2013 15:34:57 door - Ariën -
Code (php)
En welkom op het forum!
Gewijzigd op 28/01/2013 15:37:37 door Ozzie PHP
Ozzie PHP op 28/01/2013 15:36:44:
Haal dan meteen de variabelen buiten quotes ;)Alles begint met netjes programmeren ;)
(we moeten ergens beginnen he... tis duidelijk dat dit een beginneling is en dan moet je niet alles in 1x willen)
Exact zelfde code als hierboven, anders weergegeven.
Ozzie PHP op 28/01/2013 15:36:44:
Alles begint met spaghetticode in Basic, op de commodore 64.
Met heel veel "goto", overal.
Met variabelennamen a; dan b; dan c; ... dan aa; ab; ...
... ondertussen heb ik wat bijgeleerd :)
Quote:
In de PHP community hebben we de Fig group (framework integration group) die bepaalde standaards heeft. Deze standaards hebben als doel de PHP community 1 te maken, Ozzie geeft de juiste intepretatie van die standards (behalve dat je 4 spaces moet gebruiken).
Wouter J op 28/01/2013 17:40:39:
(behalve dat je 4 spaces moet gebruiken).
(4 Spaces in plaats van een tab bedoel je? Waarom is dat?)
Met andere woorden; zelfs al zijn twee spaties even goed als vier, het gaat er om dat iedereen het zelfde zou gebruiken.
Haha, ja.. snap ik. Maar een tab is zoveel handiger dan 4 spaties :)
Ozzie, omdat een tab breedte niet vast ligt, de breedte van 4 spaties wel. Maar om dat uit te leggen gaan we wel erg off-topic, maak anders even een koffiehoek item aan (of stuur me even een PM)
Alleen lijkt me niks om iedere keer 4 spaties te moeten typen. Een tab is veel sneller.
Gewijzigd op 28/01/2013 19:41:29 door - SanThe -
Om dan toch maar dit topic te kraken, elke normale editor support soft-tabs. Deze voegt 4 spaties in als je op tab drukt. Tevens zal die, als ie goed is ingesteld, 4 spaties verwijderen als je op backspace klikt.
Overigens is het inspringen van code in elke programmeer/script taal belangrijk (om de code leesbaar te houden), maar of een tab nu 3 of 4 spaties is vind ik een beetje Truus de Mier en haar soortgenoten een beurt geven.
Hmmm, ik kan een tab 'size' van 4 instellen... maar dan is het nog wel een tab. Ik kan ook kiezen voor 'tabs as spaces' en dan worden het 4 spaties. Alleen als ik backspace toets dan zijn het ook echt spaties en moet ik 4x klikken om een niveau terug te gaan.
Het gaat om de leesbaarheid van je programmacode. Bij de meeste IDE's staat de tab default op 4.
Trouwens, de voorspelling dat dat de PHP community één wordt is net zo vergezocht als the end of days ;-)
Quote:
Trouwens, de voorspelling dat dat de PHP community één wordt is net zo vergezocht als the end of days ;-)
Dat het één wordt misschien wel, dat het een eenheid wordt niet. Je ziet het nu al gebeuren, Symfony maakt gebruik van libraries als Doctrine, Monolog en Assetic; Lavarel is gebruikt veel Symfony componenten; zelfde geldt voor drupal 8; ect.