php site?
http://www.wowcentral.com/
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met wat tutorials te volgen over php en het lukt me al om een database en guestbook te maken enz maar ik weet niet precies waar je een tutorial over een site maken kan vinden :S
En is PHP veel handiger/mooier voor een site van HTML?
Kan iemand me is uitleggen of een link geven waar het is uitgelegd hoe je een site met php kan maken zoals deze: Ik ben de afgelopen dagen begonnen met wat tutorials te volgen over php en het lukt me al om een database en guestbook te maken enz maar ik weet niet precies waar je een tutorial over een site maken kan vinden :S
Ik heb ook al gezocht naar hoe het precies moet, maar 'k vind het niet
Je zou tabellen in een tabel kunnen maken, maar dat is html, php zorgt niet zo veel voor mooiere dingen. Je hebt wel meer functies alleen op design gebied moet je toch gewoon html, css, flash gebruiken.
http://proto.thinkquest.nl/~llb321/hoofd.php?hoofdstuk=mysql¶graaf=3
Halen ze dan dat bestand uit de database?
Maar waarschlijnlijk heb ik dat niet nodig voor een redelijk eenvoudige site.
En dan heb je ook bv dit soort links: Halen ze dan dat bestand uit de database?
Maar waarschlijnlijk heb ik dat niet nodig voor een redelijk eenvoudige site.
Eigenlijk is een PHP aangestuurde website een hele grote verzameling van allemaal (meestal) op maat gemaakte kleinere scripts. Zo maken de meeste websites een script om
- in te loggen
- een profiel bij te houden
- nieuws te posten
- een forum als deze te hebben
- cantact-formulieren te verwerken
- berichten te wijzigen
- polls te doen
- ga maar door
Een echte tutorial is er dus niet. Je kan wel een stappenplan maken voor het opzetten van zo'n website.
1) Bedenk welke informatie je wilt hebben op de website. Wat is daarvan dynamisch en wat is statisch (dynamisch is het nieuws, een statistche pagina kan bijvoorbeeld een pagina met informatie over de website (waarom je het doet, doelgroep) zijn). Bepaal daarnaast ook welke functies je bezoekers moeten krijgen.
2) Herleid uit stap 1 welke informatie dus in een Database opgeslagen moeten wordne (of op een andere dynamische manier).
3) Door stap 2 weet je welke gegevens er in de database moeten komen. Nu is het tijd om te gaan normaliseren. Waarom en hoe kan je onder andere in het volgende PDF'je lezen (http://home.student.utwente.nl/s.p.ekkebus/portfolio/files/Paper_DB_normalisation.pdf).
4) Uit je normalisatie kan je een ERD maken. En daarmee kan je heel gemakkelijk je database opzetten.
5) Nu je je database hebt opgezet is het tijd om een template voor je website te maken. Dus gewoon de lay-out zonder verdere functies.
6) Aan de hand van je lay-out ga je pagina's maken. Hoe je je template gebruikt kan je op deze site lezen (http://www.phphulp.nl/php/tutorials/8/131).
7) Die pagina's uit stap 6 zijn dus onder andere de scripts die voor de functionaliteit (zie stap 1) zorgen van je website.
Je kan het ook makkelijk doen. Maak een database aan en begin gewoon te programmeren in PHP. Maak een tabelletje aan als je hem nodig hebt en verander die tabel als er iets veranderd moet worden. Dit gaat best oké, zolang je geen ingewikkelde dingen op je website gaat doen. Anders is het dus echt wel noodzakelijk om alles netjes te doen. Je komt een keer in de knoop als je dat niet hebt gedaan.
Om nu even naar jullie voorbeeld terug te gaan. De eerste pagina. Daar wordt waarschijnlijk eerst de bovenkant gemaakt. Daarin staat behalve het titel-plaatje ook de navigatie links.
Dan komt er een tweede pagina aan te pas waarin de nieuws berichtjes staan. Als laatste wordt er nog een derde pagina toegevoegd die de rechter zijkant serveert. Die haalt dus op wie er online zijn en doet de poll.
Quote:
Dat ligt ook totaal weer aan stap 1 van het lijstje. Wat is je doel? Wil je alleen maar een paar plaatjes laten zien? Nee.. dan is PHP niet handiger.
Wil jij wat nieuws posten? Ja! Absoluut! PHP is dan knetter-handig!! (maar je kan ook een andere programmeertaal gebruiken)
Mooier zal het niet zijn (als je tenminste bedoeld wat ie in je browser ziet) want dat ligt nog altijd aan je HTML-code die in je PHP genest is.
Denk goed aan het verschil:
PHP is een programmeertaal en HTML is slechts een opmaaktaal.
Dat is zeg maar het verschil tussen hout om de schuur te maken en de verf om het hout te verven...
Hoop dat je er wat aan hebt.. ;)
Elwin
[Edit 1: Dacht dat Omschrijving ook wel zou werken.. :D]
Edit:
Gewijzigd op 02/02/2004 22:08:00 door Elwin - Fratsloos
Code (php)
Als je dan schrijft:
index.php?test=hallo&naam=piet krijg je dit:
test Mijn naam is piet. Als je alleen 1 doet snap je wel wat je krijgt.
Je kan ook met include() werken bijv:
Code (php)
Alleen het nadeel hiervan is dat je elke pagina moet vernoemen in je index pagina.
Volgende manier is dan beter.
Code (php)
Hoop dat het zo duidelijk is
Gewijzigd op 02/02/2004 22:19:00 door Remco nvt
Zo dan wel goed he?:P:P
Jah :D
In ieder geval veel succes
http://www.phpnuke.org/
Die is redelijk plug en play. Toch, laat het je er niet van weerhouden dat zelfgeschreven guestbook te gebruiken! :)
Ik zal nu eerst beginnen met niet al te veel PHP en later beetje bij beetje PHP gebruiken.
Heb trouwens al een beetje door hoe je een gastenboek maakt, maar heb het wel gekopieerd.
Nu nog ff een lange vraag voor mensen die tijd over hebben :D
Ik heb nu includes geleerd maar als je bv de lay-out van de site van de 1e post gebruikt, wat kan je dan includen.
Het zou handig zijn om het linker menu te kunnen includen zodat je die niet in elk menu hoeft aan te passen.
Maar is dat wel mogelijk?
Ik zou dan bijvoorbeeld alleen dat includen maar hoe kan je dan zorgen dat de rest (op een andere .php waar het naast wordt geincluded) eernaast komt te staan?
Ik heb echt ff goede hulp nodig.
Alvast bedankt!
Ik bedoel dat als je op een link in het menu drukt dat rechts alleen wordt vernieuwt, dus laat maar zeggen hetzelfde als frames.
Of als dat niet kan met tabellen dat iig het menu standaard op alle pagina's staat zodat als je je site update je alleen 1x je menu hoeft te veranderen en niet alle pagina's
Ik zelf werk met een $get functie dat gaat zo:
tabel opstellen vb: id,paginatitel,inc
connectie maken
getfunctie en dan kan je beginnen
--------------------------
menu.php|
--------------------------
wanneer je menu dan tevoorschijn komt laat je gewoon alle links die daarin staan simpel een id krijgen dat je vervolgens in je db terugvind welk id welke inc heeft. bv id1 heeft home.php als include pagina. en als je _self gebruikt in je link dan veranderd die je hele layout wat ik ook niet slecht vindt. Ach ja misschien wat moeilijke uitleg voor een klein dingetje.
veel succes