[PHP] Subdomains
ik ben op zoek naar een methode om Subdomains aan te maken voor mijn Website members.
Bijv.: member1.mijndomain.com
Of: www.mijndomain.com/member1
Of: www.member1.mijndomain.com (Second Level Subdomain)
Ik heb al op Google gezocht, maar ik ben op zoek naar een methode ZONDER een .htaccess file te hoeven veranderen. Ook zou het mooi zijn een subdomain te realiseren zonder een map aan te maken...
De aangemaakte subdomains moeten dan naar een reeds bestaande link doorsturen...
Heeft iemand tips, links, of scripts?
Alvast hartelijk bedankt!
Greetz, Mike ;D
*
*
Oke, geen mogelijkheden meer over. Einde oefening.
DNS aanpassen, *.domein.nl allemaal laten verwijzen naar je index.php en vervolgens aan de hand van de URL wat gaan doen? Of bedoel je dat niet?
wat is er tegen .htaccess ?
Je zou sowieso iets moeten doen met errorpage opvangen etc. En dan die doorsturen.. want als een gast http://www.mijndomein.nl/aap/noot/mies/wim aanvraagt zal die niet bestaan en zonder afvaning met een .htaccess kan het gewoon weg niet.
De bezoeker zal dan altijd een melding krijgen dat de pagina niet bestaat.
Je zou wel een script kunnen maken die het subdomain afvangt. ( mits bij de provider *.mijndomein.nl doorgestuurd wordt. ( en ook in de config van apache naar geluisterd wordt) .
Groetjes, René
Welke oplossing zou je dan met. htaccess aanbevele?
@Arjan:
Arjan Kapteijn schreef op 31.03.2009 18:14:
DNS aanpassen, *.domein.nl allemaal laten verwijzen naar je index.php en vervolgens aan de hand van de URL wat gaan doen? Of bedoel je dat niet?
Dat zou idd. ook een goeie oplossing zijn, maar hoe moet ik de DNS aanpassen?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mike
Mike schreef op 31.03.2009 18:38:
Dat is afhankelijk wat je precies wilt. Als het om een soort profiel system gaat, waarmee de /jan/ achter het domain richting zijn profiel moet gaan dan is het simpel met een .htaccess op te lossen. Bedankt voor jullie reacties!!!
Wil je het zelfde effect wat bij providers gebeurt dat je bijvoorbeeld http://members.mijnprovider.nl/gebruikersnaam Dan zul je toch met echte folders moeten gaan werken.
Heb wel eens wat gelezen over "Virtual Directory" van php maar nooit behoefte aan gehad om te gebruiken.
Uiteindelijk wordt die informatie toch ergens opgeslagen. Dus kun je net zo goed een folder aan laten maken voor een "user" dan dat je alles in 1 grote stapelbak gooid.
Grts, René
Zou het ook kunne, dat ik een subdomain aanmaak, bijv. users.mijndomain.com/member1 en die de bezoeker dan naar een andere server stuurd?
dus bijv.:
de subdomain
users.mijndomain.com
is gelinked naar
users.mijntweededomain.com
en de bezoeker kan dan een userprofile bezoeken met bijv.
users.mijndomain.com/member1
die dan op de andere server staat...
is zoiets mogelijk?
Mike schreef op 31.03.2009 18:57:
Ok bedankt.
Zou het ook kunne, dat ik een subdomain aanmaak, bijv. users.mijndomain.com/member1 en die de bezoeker dan naar een andere server stuurd?
Ja dat kan, Maar om te beginnen heb je dan een *.mijndomein.nl nodig die alles wat binnen komt naar de zelfde server gooid.
ook zonder .htaccess is dit wel te doen ( wel omslachtig maar 't kan ) Je kunt in de $_SERVER variabelen de volledige gevraagde URL opzoeken. (ook al is dit een forward). En met die gegevens zou je dan een header("location:....") kunnen sturen.
of wanneer je users.mijndomain.com als vast subdomain maakt, dan kun je heel eenvoudig doormiddel van een .htaccess de gevraagde /gebruiker pakken en hier van alles mee doen ...
Ik kan wel wat werkende voorbeelden maken. Maar heb nog steeds niet een beeld van wat je daadwerkelijke bedoeling is.
Grts.
Rene.
Zou je een voorbeeld kunnen maken met een .htaccess file?
Alvast bedankt!
Greetz, Mike
Mike schreef op 31.03.2009 19:39:
René, dat idee is al goed dat je nu hebt...
Alvast bedankt!
Greetz, Mike
Alvast bedankt!
Greetz, Mike
Die heb ik al eens een keer gepost hier.. Weet alleen niet meer waar.
Code (php)
1
2
3
2
3
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/images/
RewriteRule ^([A-Za-z0-9-_]+)/?$ index.php?name=$1 [L]
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/images/
RewriteRule ^([A-Za-z0-9-_]+)/?$ index.php?name=$1 [L]
Dit zorgt er voor dat http://www.mijndomijn.nl/Gebruiker
door gestuurd wordt naar index.php?name=Gebruiker
Nadeel is wel, dat je alle folders die je gebruikt voor je site moet excluden van de lijst. want op het moment dat de .htaccess actief is bestaan o.a. /img/ /images/ /css/ etc.. niet meer. want die worden ook doorgestuurd naar bijv index.php?name=images
Zie regel 2 in de code hier boven.
Succes & Grts.
René
Ik zal dit ff uitproberen... Later inform ik je wel of het is gelukt, en zo niet, zal ik je om hulp vragen ;-)
Greetz, Mike
Btw.: Is dit ook iets om mee aan de slag te gaan?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
<?php
$url=$_SERVER["REQUEST_URL"];
$newurl=str_replace(".mijndomain.com","",$url);
$newurlbeta="http://mijndomain.com/".$newurl;
Header("Location: ".$newurlbeta);
?>
$url=$_SERVER["REQUEST_URL"];
$newurl=str_replace(".mijndomain.com","",$url);
$newurlbeta="http://mijndomain.com/".$newurl;
Header("Location: ".$newurlbeta);
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mike
Code (php)
1
2
2
RewriteCond %{http_host} ^([^.]+)\.mijndomain\.com
RewriteRule (.*) wopper.php?in=%1 [L]
RewriteRule (.*) wopper.php?in=%1 [L]
als je dit er onder zet. Dan wordt *.mijndomain.com door gestuurd naar wopper.php?in=*
*=subdomain benaming ;)
Veel simpeler en minder belastend voor de server als je 't door Apache laat doen :)
Grts René