PHP Syntax Error bij if/else
Als ik een PHP-pagina upload naar mijn server, en ik wil hem bekijken, krijg ik de volgende error:
Parse error: syntax error, unexpected '(' in C:\xampp\htdocs\CR\aanmelden.php on line 59
Nou vraag ik me af wat er fout is aan mijn code...
Zie hier het PHP gedeelte van mijn code:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?php
$sServer = 'localhost';
$sUser = 'Tom';
$sPass = '******';
$database = 'carolus';
$rConnectie = mysql_connect( $sServer, $sUser, $sPass ); // r van resource
$rConnectie = mysql_select_db( $database );
if( $rConnectie )
{
// Verder gaan met de code
}
else
{
echo 'An error has occurred: ' . mysql_error();
}
?>
<?php
$voornaam = $_POST['voornaam'];
$tussenvoegsel = $_POST['tussenvoegsel'];
$achternaam = $_POST['achternaam'];
$adres = $_POST['adres'];
$nummer = $_POST['nummer'];
$postcode = $_POST['postcode'];
$woonplaats = $_POST['woonplaats'];
$telnr = $_POST['telnr'];
$mobiel = $_POST['mobiel'];
$email = $_POST['email'];
?>
<?php
if (empty($voornaam)($achternaam)($adres)($nummer)($postcode)($woonplaats)($telnr))
{
echo 'U heeft een benodigd veld niet ingevuld! De velden met een * zijn verplicht!'
}
else
{
$query = "INSERT INTO aanmeldingen (voornaam, tussenvoegsel, achternaam, adres, nummer, postcode, woonplaats, telnr, mobiel, email)
VALUES ('$voornaam','$tussenvoegsel','$achternaam','$adres','$nummer','$postcode','$woonplaats','$telnr', '$mobiel', '$email')";
mysql_query($query) or die (mysql_error());
echo "Je aanmelding is verzonden!";
}
?>
<!--OUDE CODE-->
<?php
//$query = "INSERT INTO aanmeldingen (voornaam, tussenvoegsel, achternaam, adres, nummer, postcode, woonplaats, telnr, mobiel, email)
//VALUES ('$voornaam','$tussenvoegsel','$achternaam','$adres','$nummer','$postcode','$woonplaats','$telnr', '$mobiel', '$email')";
//mysql_query($query) or die (mysql_error());
//echo "Je aanmelding is verzonden!";
?>
$sServer = 'localhost';
$sUser = 'Tom';
$sPass = '******';
$database = 'carolus';
$rConnectie = mysql_connect( $sServer, $sUser, $sPass ); // r van resource
$rConnectie = mysql_select_db( $database );
if( $rConnectie )
{
// Verder gaan met de code
}
else
{
echo 'An error has occurred: ' . mysql_error();
}
?>
<?php
$voornaam = $_POST['voornaam'];
$tussenvoegsel = $_POST['tussenvoegsel'];
$achternaam = $_POST['achternaam'];
$adres = $_POST['adres'];
$nummer = $_POST['nummer'];
$postcode = $_POST['postcode'];
$woonplaats = $_POST['woonplaats'];
$telnr = $_POST['telnr'];
$mobiel = $_POST['mobiel'];
$email = $_POST['email'];
?>
<?php
if (empty($voornaam)($achternaam)($adres)($nummer)($postcode)($woonplaats)($telnr))
{
echo 'U heeft een benodigd veld niet ingevuld! De velden met een * zijn verplicht!'
}
else
{
$query = "INSERT INTO aanmeldingen (voornaam, tussenvoegsel, achternaam, adres, nummer, postcode, woonplaats, telnr, mobiel, email)
VALUES ('$voornaam','$tussenvoegsel','$achternaam','$adres','$nummer','$postcode','$woonplaats','$telnr', '$mobiel', '$email')";
mysql_query($query) or die (mysql_error());
echo "Je aanmelding is verzonden!";
}
?>
<!--OUDE CODE-->
<?php
//$query = "INSERT INTO aanmeldingen (voornaam, tussenvoegsel, achternaam, adres, nummer, postcode, woonplaats, telnr, mobiel, email)
//VALUES ('$voornaam','$tussenvoegsel','$achternaam','$adres','$nummer','$postcode','$woonplaats','$telnr', '$mobiel', '$email')";
//mysql_query($query) or die (mysql_error());
//echo "Je aanmelding is verzonden!";
?>
Zoals je ziet is het de bedoeling dat er een foutmelding komt te staan als mensen een benodigd veld in het formulier niet invullen.
Ik ben ook geen expert in het gebied van PHP, maar dit zou toch moeten werken? Of zie ik iets over het hoofd?
Ook kun je zien dat er een 'OUDE CODE' bij staat. Die gebruikte ik eerst (die werkte wel), alleen waren daar nog geen verplichte velden bij.
Hopelijk zien jullie wat..
Mvg,
Tom
Code (php)
Wat is dit voor statement, dit klopt van geen kant. Als je wilt controleren of een van de variabelen leeg is, doe je dat zo:
Sorry. Ik heb die code niet zelf verzonnen. Ik had hem van iemand gekregen. Zoals ik al zei ben ik echt total n00b op het gebied van PHP, maarja..
Bedankt! Ik heb nu even geen tijd om het checken, maar als ik heb gedaan zal ik wel laten weten of het wel/niet gelukt is.
PHP beginnershandleiding
Zeker als beginner is het geen slecht idee om eens naar deze tutorial te kijken ;-)
Zeker als beginner is het geen slecht idee om eens naar deze tutorial te kijken ;-)