php website, waar begin ik ??

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

17/04/2004 10:50:00
Quote Anchor link
Ja niet helemaal een newbee in webbouwen.
Maar wel in database gestuurde websites.
En ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, misschien is er een ervaren bouwer die mij wat advies kan geven.
Ik moet een website maken voor een makelaar. Met een groot aantal verschillende panden en info die daarbij hoort. Ze willen alles zelf gaan bijhouden. Mijn idee gaat meteen uit naar PhP.

Maar nu de vraag;
Ga ik een website bouwen met Dreamweaver en voeg daarna de database funktionaliteit toe d.m.v. koppelingen naar records enz.

Of ga ik een al reeds uitontwikkeld hulpprogramma zoals bv Typo3
http://typo3.org/ gebruiken ??
Een webportal zoals PhPNuke is voor dit project niet zo geschikt denk ik.
En er zijn zoveel (gratis) hulpprogramma's, ik zie ff door de bomen het bos niet meer !!

Kan een ervaren iemand, die ook al een keer voor deze beslissing heeft gestaan mij advies geven ???

Tnx alvast
Wizz

PHP hulp

PHP hulp

26/11/2024 02:27:53

17/04/2004 11:59:00
Quote Anchor link
Gebruik gewoon MySQL. Dat is wat ik gebruik. Kijk maar eens op http://www.sitemasters.be/index.php?action=mysql&pagina=basis

17/04/2004 12:19:00
Quote Anchor link
Site down Adam ??

DaWizzard

Remco nvt

Remco nvt

17/04/2004 15:27:00
Quote Anchor link
Dat kon vandaag gebeuren omdat de server werd verplaats

Eris -

Eris -

18/04/2004 00:59:00
Quote Anchor link
1. Maak layout
2. Maak een databasegestuurde CMS. Die de volgende functies heeft.
Huis toevoegen met verhaaltje, datum toevoeging, foto, en vraag prijs enz...
Huizen verwijderen.
Huizen aan passen.
Daarnaast een "index", over bedrijf verhaaltje, mailformulier, info over taxatie verhaaltje, "prijzenlijst".
Zoekfunctie....
Een mooie admin gedeelte

Eventueel opmaak doormiddel van UBB code. en alles moet werken.

De meest database gratis programma's zijn hier voor midder geschikt. Met een paar query's red je het niet. Het systeem moet goed en betrouwbaar zijn opgesteld. Ook voor de veiligheid + makkelijk updaten...,

Website bouwen kan perfect in dreamweaver al hoewel ik voor keur heb voor 1stpage2000.

Meestal een goed gebouwde site die goed is op gezet bespaard veel ergenissen.

Arend a

Arend a

18/04/2004 03:49:00
Quote Anchor link
Laat het php gedeelte door een fatsoenlijke programmeur doen wanneer veiligheid en kwaliteit vereist is. Dreamwaver standaard spul - en geen ervaring - is vragen om problemen voor een betaalde site.

Rick

Rick

18/04/2004 04:00:00
Quote Anchor link
Laat op vandaag Arend :P

en ik ben het volledig met je eens, als je zonder ervaring een website op gaat zetten dan maak je gegarandeerd de meest basic fouten en zal de beveiliging een ramp zijn.
als het een website van een bedrijf is en niet zomaar een testdingetje dan moet het gewoon goed zijn, geen gerommel dus
je opties zijn dus nu,
1 een programmeur met ervaring inhuren
2 zoiets als typo3 oid. gebruiken (wat er imho heel erg onprofessioneel uitziet voor een bedrijf)

Eris -

Eris -

18/04/2004 14:09:00
Quote Anchor link
Optie 2 werkt niet... Vergeen niet dat een CSM als dat niet gericht is voor makelaars. en de kwaliteit die je wilt niet mooi zal worden

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

18/04/2004 14:21:00
Quote Anchor link
Blabla.. iedereen heeft het altijd maar over databases. Maar waarom gooit niemand de kreet 'Normaliseren' in de ring? Een lay-out: noodzakelijk. Goed programmeren: noodzakelijk. Veiligheid: hartstikke noodzakelijk. Normaliseren: ook!!

Zodra je niet goed gaat normaliseren krijg je uiteindelijk een database waarbij niets meer overzichtelijk is. Je krijgt overbodige kolommen of zelfs tabellen. Je krijgt redundantie. Je krijgt inconsistentie. Je krijgt een grote zooi wat niet te onderhouden valt.

Tuurlijk. Bij een forum, gekoppeld aan members met een profiel en een gastenboek weet je wel welke tabellen met welke velden je moet maken. Maar bij een makelaar wordt dit al een totaal ander verhaal.

Je moet goed nadenken welke gegevens in de database moeten komen, waarop gezocht moet worden, wat de primaire sleutel is, welke de samengestelde sleutels en de vreemde sleutel zijn.

Maar goed... het kan ook zonder hoor, maar daar krijg je dan later de rekening voor.

@DaWizzard
Had je al over de database nagedacht? Want je kan er natuurlijk van uit gaan dat je klant al een database heeft. Gaat die alle gegevens een tweede keer invoeren waardoor bovenstaande, mogelijke problemen in tweevoud kunnen voorkomen? Of ga jij een koppeling maken naar de huidige database?

Elwin

[Edit: Typo]
Gewijzigd op 18/04/2004 14:23:00 door Elwin - Fratsloos

Mitch X

Mitch X

18/04/2004 16:08:00
Quote Anchor link
Alle moeilijke woorden uit elwins reactie hier uitgelegt:
nor·ma·li·se·ren (ov.ww.)
1 standaardiseren, regelmatig maken
2 weer normaal maken
re·dun·dan·tie (de ~ (v.), ~s)
1 overvloed aan gegevens
in·con·sis·tent (bn.)
1 gebrek aan samenhang vertonend

Eris -

Eris -

18/04/2004 16:20:00
Quote Anchor link
Elwin, een forum is voor de server zwaarder. Bij een forum heb je te maken met veel updates, inserts en select en de database / aantal velden van een forum zijn veel groter dan die van een makerlaardij. Bedragen de alle query's bijna select.

In princiepe zou je deze database uit 2 a 3 tabelen samenstellen.

Namelijk:
"huizen"
"inhoud" (voor alle andere pagina's)
"gebruikers"

Een goede overzicht van zowel de code als de database is een eis. Maak daarom stap zoor stap de dingen die je wilt maken en doe geen 10 dingen door elkaar. En zet alles eerst op papier.

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

18/04/2004 20:15:00
Quote Anchor link
Quote:
Elwin, een forum is voor de server zwaarder. Bij een forum heb je te maken met veel updates, inserts en select en de database / aantal velden van een forum zijn veel groter dan die van een makerlaardij.

Dit is natuurlijk gewoon een non-argument op mijn bericht. Waar zeg ik dat het voor de server uitmaakt of je wel of niet gaat normailseren? De serverload zal eigenlijk mijn bips oxideren. Je kan namelijk makkelijk met meerdere servers werken.

Het normaliseren is gewoon belangrijk. Punt. Je kan natuurlijk zeggen dat ook bij deze website [Edit: de website voor een makelaar] de database niet moeilijk is. Tuurlijk. Maar ooit wil je uitbreiden. En dan heb je de goede structuur alsnog nodig.

Quote:
In princiepe zou je deze database uit 2 a 3 tabelen samenstellen.

Namelijk:
"huizen"
"inhoud" (voor alle andere pagina's)
"gebruikers"

Dat was ik op zich wel met je eens toen ik je post las. Maar nu ik er beter over ga nadenken kom ik al voor een probleem te staan. Jij noemt het huizen, maar ik wil mijn garage verkopen. Dan zeg je, noem het panden en geef in wat de soort is. Kan.

Maar dan geef je bij pand 1 als soort een huis op.
En bij pand 2 is de soort ook toevallig een huis.
Pand 3, oké dit is dus mijn garage.

Eens?

Dan ben je fout! Kijk maar naar wat Mitch zegt:
Quote:
re·dun·dan·tie (de ~ (v.), ~s)
1 overvloed aan gegevens

Er staat twee keer huis in je database, daarbij kan je het de ene keer als Huis schrijven en de andere keer over huis. En dat is een heel verschil als je twee panden wilt gaan vergelijken.

Beter is natuurlijk om weer een tabel te hebben waarin je de soorten objecten hebt (de panden dus) en dan met een vreemde sleutel naar die objectsoorten verwijzen (zoals je op een forum naar een member verwijst).

Geloof me als ik zeg dat ik geen zin heb om te veel voorbeelden te verzinnen om mijn standpunt nog beter te onderbouwen: normaliseren is belangrijk.

Quote:
Een goede overzicht van zowel de code als de database is een eis. Maak daarom stap zoor stap de dingen die je wilt maken en doe geen 10 dingen door elkaar. En zet alles eerst op papier.

Ook zo. En dan mag jij raden wat normaliseren is.
Als je 'een hulpmiddel' zegt, dan heb je mijn verhaal begrepen.

Elwin

[Edit: Typo]
Gewijzigd op 18/04/2004 20:19:00 door Elwin - Fratsloos

Willem Jan

Willem Jan

20/04/2004 11:23:00
Quote Anchor link
Als je een vraag krijgt om een dergelijke website te gaan bouwen dan begint alles bij het modelleren van de informatiebehoefte zoals al eerder is gezegd.

Wat wil de makelaar met de site kunnen? Alleen maar een overzicht geven van objecten die hij in de verkoop heeft met relevante gegevens erbij?

Moeten klanten online zaken kunnen regelen?

Als iemand die nog nooit een site in PHP heeft gebouwd zou ik niet aan zo'n project beginnen. Dat wordt voor jou een teleurstelling omdat het je veel meer tijd gaat kosten dan je in eerste instantie verwacht had, en voor de makelaar omdat het systeem waarschijnlijk niet heel gebruiksvriendelijk zal zijn en veel minder kan dan hij bij andere makelaars wellicht online heeft gezien.

Als je echt wilt leren hoe dat informatiemodelleren in zijn werk gaat, en je wilt een database kunnen bouwen die goed beveiligd is, geen reduntante gegevens bevat, en waarbij de relaties tussen de tabellen allemaal logisch zijn (het moet niet voor niets een relationele database zijn) dan kan ik je aanraden de opleiding bedrijfskundige informatica te gaan volgen.

Om je even een idee te geven: Voor een website van de studentenvereniging waar ik lid van ben heb ik een database met 18 tabellen waarin autorisatieniveaus, lidmaatschap van commissies binnen de vereniging, bestuursfuncties, nieuwsberichten voor op de site, agenda en noem maar op worden bijgehouden. En dan praat ik over een vrij kleine organisatiestructuur.

Voordat ik ook maar een lettertje code had geschreven heb ik eerst de structuur van de database op papier gezet met de relaties tussen de tabellen in dat model, de kardinaliteit van alle velden, de veldtypes, de uniciteit van de gegevens en noem maar op. Vervolgens de hele database ingericht, en gevuld met data. Toen pas begonnen met de PHP code.

En ik ben ook nog een redelijke beginner op PHP gebied, maar ik weet wel heel veel van informatiemodelleren, en zonder kennis daarvan kom je niet ver met een database gestuurde website.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.