phpMyAdmin
Het enige wat ik vond is "we werken er aan"
Improvements for working with PHP 8.1
Tot je opstart. dan volgen voor elke handeling zelf voor inloggen 10-tallen fouten
Kwestie van PHP downgraden.
Maar steeds over en weer veranderen tussen 8.0 en 8.1 is redelijk irritant.
PHP 8.1 stable is officieel nog geen maand oud. Ikzelf houd altijd de keuze voor twee PHP versies op mijn server. En anders houd het bij de een laatste (8.0 in dit geval) totdat de nieuwe (8.1) een paar maanden oud is. Externe libraries en webapps kunnen inderdaad wel eens achterlopen.
PHP 8.1 is een major upgrade volgens de lui achter PHP. En dat is meteen het vervelende achter die minor versies, het enige consistente is dat ik met enige regelmaat zelf de code van phpMyAdmin en phpPgAdmin aan moet passen. Elk jaar is het weer feest.
dat is niet van php afhankelijk
Van het gehandicapte MySQL was ik jaren geleden al afgestapt, maar soms moet ik nog wat omdat het mij nog niet is gelukt om een bestaande database van MantisBT omgezet te krijgen van MariaDB naar PostgreSQL (te veel werk).
Het commando mysqli doet het nog, dat is wat ik nu gebruik als het echt moet.
Voor PostgreSQL had ik Tora als alternatief voor phpPgAdmin, maar die doet het niet meer op Debian 11. phpPgAdmin is laatst eindelijk eens door iemand bijgewerkt zodat die het weer doet met PostgreSQL 13, dus die gebruik ik nu samen met de CLI tool psql en DBeaver in Eclipse. Er is ook een tool pgAdmin, maar die vind ik vrij zwaar, het installeert een eigen PostgreSQL server en alles, die webinterface werkt gewoon niet lekker.
De vragensteller kan beter meegaan in de suggestie van Arien, of een betere tool gebruiken.
Daarnaast maak ik altijd migraties in een *.sql file die ik op mijn lokale server gemaakt heb. Die *.sql voer ik altijd aan mysql op de commandline uit.
In het nieuwe jaar wil ik eens kijken naar Doctrine en de Migrations extention.
Dan kan je ook eenvoudig downgraden als een migratie niet lukt.
Gewijzigd op 31/12/2021 13:49:25 door - Ariën -
maar ook ssh toegang kan op shared hosting een beperking zijn
Zonet versie 5.1.2 geinstalleerd op wamp en alles lijkt te werken zoals het moet samen met php 8.1.0.
- Ariën - op 29/12/2021 23:09:13:
PHP 8.1 stable is officieel nog geen maand oud.
Dat klopte, maar de stable versie is geen verrassing. Maanden van te voren worden Alpha en Beta-versies gepubliceerd, in theorie hadden de makers van phpPhpAdmin die fouten opgelost kunnen hebben.
Het probleem van niet-kloppende versienummers van PHP, met toch elke keer weer 'breaking changes' in zogenaamde 'minor updates' met 'major changes', is de prijs die betaald wordt om een niet zo'n goede scripttaal steeds weer wat beter te maken.
Er wordt van alles aan gedaan om PHP sexy genoeg te houden, zodat er genoeg nieuwe programmeurs bijkomen om het aantal weglopende programmeurs te compenseren. Ondertussen moet er veel verbeterd, wat bestaande code breekt, zoals het aanpassen van booleaanse logica, de introductie van allerlei return types die er nooit waren. Het wordt wel steeds wat beter, maar het duurt wel heel erg lang.
Ja, ik zit te zeuren, maar met reden. Na 20 jaar PHP is het voor mij wel genoeg geweest om het als primaire ontwikkeltaal te gebruiken. Het volgende station voor mij is Rust.
Ik moet eerlijk toegeven dat het PHP was waarmee ik mijn software in verschillende stadia van volwassenheid heb weten te krijgen, vanaf Internet Explorer 5 t/m de nieuwste Edge. PHP heeft heeft ondanks haar gebreken een grote aaibaarheidsfactor.
Wat dat betreft is het geen eerlijke vergelijking met Rust, omdat het nieuwer is hebben ze allerlei zaken zoals Unicode van begin af aan goed kunnen implementeren. En het gemak waarmee ik in Rust een webserver kan maken, met een performance die C++ voorbijgaat...
Je hebt gelijk. Ik ben overgestapt van desktop naar web programma's en daarom werk ik met php. Veel keuze van softaware is er niet. ik ondervind ook veel problemen. Gelukkig is er phphulp waar ik al veel hulp van heb gehad. ook van jou.
Maar eigenlijk ging het topic over phpMyAdmin