Plaatsnamen/provincies/postcodes database
Ik zie veel verschillende topics over het internet die verschillende databases aanbieden, enkel zijn het veel van jaren terug, en ook geen complete.
Is er iemand die weet waar ik zo'n tabel kan krijgen (Evt tegen betaling)? Ik zoek een complete nederlandse en belgische database.
Alvast bedankt!
Gr,
Jeremy
In dat geval kan je kijken naar: https://www.postcode.nl/
Tijdens mijn stage-periode hadden we vroeger ook een dergelijke tabel, maar we stootten al 4 weken na levering al tegen onbestaande adressen aan. Lang leve de API's.
Gewijzigd op 03/11/2016 13:55:23 door - Ariën -
Dat is inderdaad een optie, vind alleen 610 euro per jaar wel wat veel eerlijk gezegd?
Postcodeapi ken ik inderdaad, enkel is dat alleen postcodes. Ik moet ook alle straatnamen en provincies en dergelijke hebben. Het is ook bijvoorbeeld voor een pagina met alle plaatsnamen van bijvoorbeeld noord-brabant. Dan heb ik niet genoeg aan postcodeapi.
En ja, daar hangt inderdaad een kostenplaatje aan omdat er veel onduidelijkheden zijn in plaatsnamen en postcodes die gladgestreken worden.
Toevoeging op 03/11/2016 14:27:36:
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk deze data te halen uit de google api?
https://www.pdok.nl/nl/service/wfs-adressen
postnl bouwt hier ook zijn postcode-database mee.
Misschien is hier iets van te gebruiken? postnl bouwt hier ook zijn postcode-database mee.
Dankjewel, ook erg interessant, ik ga dat eens bekijken en uitvogelen.
Jeremy, is het bedoeld voor een webshop?
Quote:
Postcodeapi ken ik inderdaad, enkel is dat alleen postcodes. Ik moet ook alle straatnamen en provincies en dergelijke hebben. Het is ook bijvoorbeeld voor een pagina met alle plaatsnamen van bijvoorbeeld noord-brabant. Dan heb ik niet genoeg aan postcodeapi.
Wat bedoel je hiermee? Ik gebruik om postcodeapi om straatnaam, woonplaats, provincie en coordinaten op te slaan.
Of wil je gewoon een lijst met alle plaatsnamen? Dan kan je ook kijken naar https://www.pro6pp.nl/
Goeie website, prijzen zijn inderdaad heel stuk lager, ga ik daar ook eens kijken!
>> Het is bedoelt voor een website, denk aan thuisbezorgd.
Oké ... maar kunnen mensen op die website iets bestellen en afrekenen?
Ozzie PHP op 04/11/2016 11:36:00:
Oké ... maar kunnen mensen op die website iets bestellen en afrekenen?
Ozzie, mij ontgaat de relevantie van die vraag even. Verandert er iets aan de verwerking van adressen als je ze gebruikt voor online bestellingen?
Of bedoelde je te zeggen dat bij eten thuisbezorgen de API's van PostNL misschien minder interessant zijn? ;-)
De relevantie komt (of niet) als ik het antwoord op de vraag weet! ;-)
Even geduld dus nog ...
Ozzie sorry voor de late reactie, maar mensen die zoeken in een zoekbalk op straat naam bijvoorbeeld (of postcode of restaurant) en wordt daarna aangevuld. Dus ik zal een database moeten hebben met alle straatnamen, provincies, postcodes etc erin.. Bestellen niet, ze worden doorgestuurd naar de website van het restaurant
Of gewoon een API gebruiken.
Dat kan ook inderdaad, maar die heb ik nog nergens gevonden?
En is automatisch aanvullen echt verplicht? Je kan ook na afloop dat je het invoerveld verlaat een controle doen op het adres, en bij een twijfel van het script de gebruiker een vraag stellen of hij/zijn niet straat X bedoelt.
Gewijzigd op 17/11/2016 12:46:19 door - Ariën -
Klopt, maar ik heb het ook andersom nodig. De gebruiker moet ook kunnen zoeken op adres, dus een straatnaam invoeren waar hij dan ook aangevuld moet worden.
Oké ... dan gaat mijn tip helaas niet op. De API van postcode.nl waarover jij eerder sprak (die 610 euro) is voor een webshop veel goedkoper, vroeger volgens mij zelfs gratis, maar nu iets van 30 euro. Maar goed ... je hebt dus geen webshop dus de vlieger gaat niet op.
Gewijzigd op 17/11/2016 15:51:26 door Ozzie PHP