plesk panel
Weet je toevallig of je mensen ook alleen toegang kunt geven tot de webmail en verder niks?
Ik gebruik nu cPanel, en dan heb je een aparte poort voor de webmail. Op die manier kan een klant dus wel gebruik maken van webmail, maar niet van cPanel zelf. Weet je of dat bij Plesk ook mogelijk is?
En je laatste vraag snap ik zo niet? Plesk en webmail is heel iets anders, om bij plesk te komen ga je bv via https://www.domein.nl:port en log je in met je plesk gegevens. Om bij je webmail te komen ga je naar webmail.domein.nl (horde) en log je in met email + wachtwoord.
Ah oke... dat werkt dan blijkbaar iets anders dan bij cPanel. Bij cPanel heb je een poort waar je kunt inloggen als "admin" en je hebt een andere poort voor webmail. Wat je bij cPanel kunt doen is dat iemand alleen toegang heeft tot zijn/haar webmail, maar niet tot het beheergedeelte. Ik wil dat mensen alleen iets kunnen beheren via het CMS en niet via Plesk (of ftp). Vandaar dat ik me afvroeg of dat bij Plesk mogelijk is, dat ze dus alleen van de webmail gebruik maken. Maar als ik je goed begrijp dan kan dat dus.
Daarnaast heb je gebruikers van de verschillende servers (services). In het geval van e-mail zijn dat (volgens mij) systeemgebruikers die toegang hebben tot webmail, POP en, indien gewenst, SMTP.
En dan stel je ook nog eens per website verschillende gebruikers in voor FTP, MySQL, etc.
Ik heb overigens ook nog een iets specifiekere vraag. Ik zit dus te overdenken om bij Strato te gaan, omdat je daar veel voor weinig krijgt. Voor 10,- euro heb je al een uitgebreid pakket met Plesk voor 100 websites. HIerover heb ik 2 vragen:
1) Wat ik graag wil (en dat heb ik nu bij cPanel ook) is dat ik alle websites aan 1 user kan koppelen, zodat de websites (framework)bestanden kunnen delen. Ik wil dat iedere website uitkomt in dezelfde document root, en aan de hand van de URL kijk ik dan om welke website het gaat. Dus zowel www.a.nl , www.b.nl en www.c.nl komen allemaal in hetzelfde mapje op de server uit. Weet jij toevallig of dat mogelijk is met Plesk? (In cPanel noemen ze dit trouwens add-on domains.)
2) Als ik bij Strato domeinnamen rechtstreeks koppel aan de server, of vanuit Plesk bestel (helemaal precies weet ik niet hoe dit werkt), dan verlies ik al mijn domeinnamen op het moment dat ik de server opzeg. Je kunt ook "los" domeinnamen bestellen en via een A-record doorsturen naar de server. Dan staan de server en domeinnamen los van elkaar. Alleen het enige nadeel is dat je dan (volgens de helpdeskmedewerker van Strato) geen subdomeinen kan aanmaken in Plesk. Kun jij dit bevestigen (of ontkennen)?
Stel ik zou klant van jou worden, en ik heb 10 werknemers. Maak jij 10 e-mail boxen voor mij aan. Elke 5 maand krijg ik 3 nieuwe stagaires, moet ik dan elke 5 maand dan contact opnemen met jou zodat jij de e-mail boxen aan kunt maken? Wat als een werknemer een wachtwoord vergeet van zijn e-mail box, moet ik dan eerst contact met jou opnemen? Dat is toch geen doen?
Wanneer je kiest voor een controlepaneel, is dit vaak voor het gebruiksgemak van de klant (in een shared hosting omgeving), maar in dit geval zou ik totaal geen controlepaneel nemen, daar dit geen meerwaarde heeft.
Ik zou ook eens kijken naar Puppet (http://puppetlabs.com) om de server te beheren, inplaats van een gewoon controlepaneel, dit lijkt mij ideal voor wat jij wilt.
Betreft de "framework bestanden" zou ik gewoon een lib maken en hier een environment variable aan koppelen, zodat iedere website die het framework gebruikt dezelfde bestanden gebruikt.
Gewijzigd op 14/01/2014 18:35:08 door Local Dev
Dit is (nu) niet wat ik in gedachten heb. Ik heb overigens zelf geen bedrijf en geen klanten, maar het is wel een idee waar ik weleens over nadenk. Maar dan wil ik een website maken die ze met een cms kunnen beheren. Ik wil ze dan geen FTP toegang geven zodat ik ook geen "gezeik" op m'n server kan krijgen. En ze kunnen toch alles via het cms regelen. En daarnaast hebben ze dan nog ook webmail.
>> Wanneer je kiest voor een controlepaneel, is dit vaak voor het gebruiksgemak van de klant (in een shared hosting omgeving), maar in dit geval zou ik totaal geen controlepaneel nemen, daar dit geen meerwaarde heeft.
Ik wil dus voornamelijk een controlepaneel om nieuwe websites en e-mailadressen te kunnen instellen en beheren (en eventueel ook om statistieken te kunnen bijhouden).
Je moet gewoon een gebruiker aanmaken met rechten zodat ze zelf in plesk kunnen om e-mail adressen, subdomeinen etc aan te maken. Waarom zou je dit NIET willen? Dat is toch gebruiksvriendelijk voor de klant, anders moeten ze steeds jou opdrachtgeven om iets te doen waar weer tijd overheen gaat etc? Dat moet je toch niet wilen?
Toevoeging op 15/01/2014 14:29:23:
Overigens ben ik wel benieuwd... kun je het dan bijv. wel zo instellen dat (de systeembeheerder van) een klant alleen e-mailadressen kan beheren, dus geen subdomeinen e.d. Enkel en alleen e-mailadressen? Kan dat bijvoorbeeld wel?
Ozzie PHP op 15/01/2014 13:27:27:
Overigens ben ik wel benieuwd... kun je het dan bijv. wel zo instellen dat (de systeembeheerder van) een klant alleen e-mailadressen kan beheren, dus geen subdomeinen e.d. Enkel en alleen e-mailadressen? Kan dat bijvoorbeeld wel?