PostgreSQL
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
Het komt hier op neer:
- PostgreSQL is even makkelijk om mee te beginnen
- Als je al op MySQL werkt dan is het verleidelijk niet over te stappen, dat weet ik
- Er zijn meer scripts voor MySQL, maar technologie moet vooruit
- Ik doelde ook op MyISAM
- Ik ben voorstander van Windows op workstations
- MySQL is niet beter gedocumenteerd
- Als iemand een fatsoenlijke database klasse post die makkelijker is dan Zend DB, dan is het niet meer relevant wie wat gebruikt. Ik kan mijn klasse niet posten vanwege auteursrecht.
Ik had al het bovenstaande heel vriendelijk gepost, dus schiet me niet lek omdat ik een error 404 kreeg en moest samenvatten please :)
Ik zie PostgreSQL ook als een serieuzere kandidaat om echt SQL te leren, zoals PHPErik al aangeeft, het verkeerde gebruik van GROUP BY...zoiets elementairs gaat met MySQL gewoon de mist in. Verder zijn de meeste voors en tegens wel genoemd.
Je kunt veel meer applicatie-logica afvangen op databaseniveau, denk aan checks, integriteit van data etc...
Nog iets over PostgreSQL, met wat kleine voorbeeldjes:
http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/371
Edit:
Ow yesss ik ben 'master'....ff biertje pakkkeeee!!!
Ow yesss ik ben 'master'....ff biertje pakkkeeee!!!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Remco van Arkelen
Ik denk dat ik de overstap bij mijn huidige project maar eens ga maken. Hoeft maar weinig SQL in dus dat kan wel eens een keer in POSTGRESQL.
Dus niet zeiken als ik met newbie vragen kom.
En je post is nog steeds vriendelijk hoor, zoals het hoort op phphulp.
Klaasjan
Sinds kort is daar dus PostgreSQL bijgekomen omdat we geen goede PHP/MySQL-ontwikkelaar konden krijgen. (webshop met reserveringssysteem en online payments, omzet $ 20 miljoen p/j)
Het grote verschil dat ik signaleer, is dat PostgreSQL een completere DBMS is. En daarmee doel ik vooral op veilig beheren van de data en een betere ondersteuning van de SQL-standaard. MySQL zal bv. geen foutmelding geven op het inserten van een langere tekst dan dat er in een kolom past, je raakt de data gewoon kwijt. Dit stukje van de DBMS zul je dus zelf moeten bouwen in jouw software.
Hetzelfde geldt voor het leggen van de relaties tussen tabellen wanneer je MyISAM gebruikt, dit moet je zelf gaan bouwen in jouw software, de DBMS van MyISAM ondersteunt het niet.
Deze problemen/uitdagingen zijn allemaal op te lossen, maar het komt op mij over alsof MySQL een (belangrijk) deel van de DBMS mist.
Nu ik het gebruik van PL/pgSQL heb ontdekt, is er een nieuwe wereld voor mij opengegaan. Voor een DBA zal dit gesneden koek zijn, maar ik doe hier een hoop nieuwe ideeen op en zie veel mogelijkheden om onze systemen te verbeteren, met name op het gebied van het delen van informatie met andere systemen/bedrijven en het inrichten van SOA.
Nogmaals, ook met MySQL is vrijwel alles te maken zoals je dat met PostgreSQL doet. Het verschil zit hem vooral in wáár je de controles doet, hoe je de relaties tussen tabellen onderhoudt, etc. etc. Tevens is het afhankelijk van de beschikbare kennis, zo zijn wij ook terecht gekomen bij PostgreSQL...
Quote:
Goh, jij ook al? ;)Ik neem graag een tegenovergestelde stelling als iemand zo stellig (éénzijdig) een mening ventileert.
Weet iemand of er een XAmpp adon is voor Postgresql?
Het moet een .exe zijn aangezien ik Windows draai
Je kunt een .exe downloaden waarmee je via de wizard alles kunt installeren. Dat is echt supersimpel :)
Ik ga ook maar eens met PostgreSQL aan de slag. Heb wel een aantal applicaties waar data integriteit zeer belangrijk is. Helaas moet je voor de Plesk module betalen :-(
Quote:
Nogmaals, ook met MySQL is vrijwel alles te maken zoals je dat met PostgreSQL doet. Het verschil zit hem vooral in wáár je de controles doet, hoe je de relaties tussen tabellen onderhoudt, etc. etc. Tevens is het afhankelijk van de beschikbare kennis, zo zijn wij ook terecht gekomen bij PostgreSQL...
quote:
Ik neem graag een tegenovergestelde stelling als iemand zo stellig (éénzijdig) een mening ventileert.
Goh, jij ook al? ;)
quote:
Ik neem graag een tegenovergestelde stelling als iemand zo stellig (éénzijdig) een mening ventileert.
Goh, jij ook al? ;)
Ik denk dat we het wel eens zijn ;)
Wat ik eigenlijk zeggen wil wordt al beter verwoord door de auteur van de link die Frank ook al postte:
Quote:
I’m often asked, “Do you prefer PostgreSQL or MySQL?” My answer is always the same: “It’s a matter of preference.” You could ask many developers the same question, and their responses will all be different. Here is a comparison of MySQL and PostgreSQL databases, offered not for the sake of voicing my opinion, but to help you make your own decision
@PHPErik: heb je het MDB2 package uit http://pear.php.net/ al geprobeerd? Leek altijd veelbelovend, hoewel ik heb het zelf niet getest heb, gebruik ik in perl vaak de DBI variant, werkt heerlijk.
Ik heb wel het framework van Zend bestudeerd, en dat ziet er heel erg goed uit. Echt een aanrader. Ook voor PDF en RSS.
PL/Perl aan de slag om je eigen database-API te maken.
@Arend: Ervaring met Perl? Dan kan ik je helemaal PostgreSQL aanraden, dan kun je met @PHPErik: Kan je het zend framework niet publiceren of verkopen dan? Die BSD licentie eist toch niet dat je ook de broncode van het aangepaste werk publiceerd?
En het Zend framework kun je op hun site gewoon downloaden.
Die twee dingen hebben dus niks met elkaar te maken. (mijn framework en zend framework)
Quote:
- Als iemand een fatsoenlijke database klasse post die makkelijker is dan Zend DB, dan is het niet meer relevant wie wat gebruikt. Ik kan mijn klasse niet posten vanwege auteursrecht.
Arend:
Yep. Althans, de programmeur die ik dienst heb gebruikt deze techniek. Ik ben in mijn vrije tijd druk bezig om hier de nodige kennis hier over te verkrijgen.@Frank, dat is inderdaad gave shit. Gebruik jij dat ook?
Snap je nu waarom ik een PostgreSQL-fanboy ben geworden? ;)
Dit is systeemontwikkeling voor gevorderden...
http://www.commandprompt.com/plphp, PL/PHP, dan kun je gewoon PHP-en in je PostgreSQL-database :)
Kijk dan ook eens naar Wat is jullie mening daarover?
Arend schreef op 27.08.2006 18:28:
Je overdrijftenorm.
Zie hier voor een feature vergelijking en een kleine benchmark.
http://monstera.man.poznan.pl/wiki/index.php/Mysql_vs_postgres
Quote:
En waarom zou je dat niet doen? Wanneer je zo weinig waarde hecht aan de juistheid van de data, dan neem je je eigen werk niet bijzonder serieus.
Je overdrijft
Zie hier voor een feature vergelijking en een kleine benchmark.
http://monstera.man.poznan.pl/wiki/index.php/Mysql_vs_postgres
Zo te zien is het enige verschil dat MySQL (5) geen:
-Full joins
-Constraints
en
-IPv6 support
heeft.
Op het gebied van performance scored MySQL sneller, maar dat is alleen 4.1. En die versie is minimaal.
De performance test is pas compleet en goed, als MySQL 5 er ook in opgenomen wordt. MySQL 4.1 is zoo minimaal, logisch dat dat sneller is. Dat kan zelfs ik nog wel bedenken. =P
Tweakers vind je een mooie vergelijking waarbij pgSQL de vloer aanveegt met MySQL. En dat met diverse versies. Vooral bij veel gelijktijdige gebruikers, laat MySQL steken vallen.
Maar goed, dit zegt alleen maar iets over hun test-opstelling...
Wanneer je met PL/pgSQL aan de slag gaat, is de performance nog verder op te krikken.
Jouw lijstje van verschillen is overigens lang niet compleet, denk bv. aan schema's, zelf gedefinieerde datatypes en uitbreidingen zoals bv. XML. (Wat pgSQL niet kan, kun je dus zelf alsnog gaan inbouwen)
pgSQL is overigens een object georienteerde RDBMS.
@Niek: Dat verhaal van de performance klopt van geen meter! Het ligt er namelijk maar net aan hoe de database is opgezet en hoe jij de database gebruikt. Op Maar goed, dit zegt alleen maar iets over hun test-opstelling...
Wanneer je met PL/pgSQL aan de slag gaat, is de performance nog verder op te krikken.
Jouw lijstje van verschillen is overigens lang niet compleet, denk bv. aan schema's, zelf gedefinieerde datatypes en uitbreidingen zoals bv. XML. (Wat pgSQL niet kan, kun je dus zelf alsnog gaan inbouwen)
Frank schreef op 10.06.2007 13:40:
Mooi. Maar kan ik dan ook eindelijk in 1 keer een lijst met objecten binnentrekken, en al hun 1-op-meer verbonden subobjecten erbij?
Ik bedoel, ik heb bijvoorbeeld een lijst met films, en iedere film valt in meerdere categorieën. Kan ik in 1 keer alle films met bijbehorende categorieën ophalen?
Voor zover dit kan met MySQL krijg je altijd of dubbele data (de film wordt per categorie gekopieerd) of gaten. PHP kent bij mijn weten geen manier om 'data met diepgang' binnen te trekken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
@Jelmer: PL/pgSQL (of een andere variant) is je beste vriend!