prepared statements pdo zonder argumenten
In PDO is het gebruik om altijd prepared statements te gebruiken. Maar ook wanneer je geen argumenten gebruikt? Dan zijn er ook geen argumenten om op te geven, en zal je volgens php net een false terugkrijgen bij de execute() method. En loopt de boel in de soep. Maar wat gebruik ik dan in zo'n geval? Het gaatoverigens om een select query zonder where clause
Je kunt ook een query executen zonder argumenten toch? Wat bedoel je precies?
Zoals ik php net begrip moeten er of parameters worden gebind, of argumenten als array met execute() meegeven. Anders krijg je false terug. Maar ik heb geen parameters. Ik heb een simpele select query die gewoon de hele tabel moet ophalen, dus geen parameters. Maar hoe moetik dan nu een prepared statement gebruiken?
Als je geen argumenten hebt gebruik je geen prepared statement en dan kun je gewoon query() gebruiken ipv execute().
Ok, maar stel dat je die query vaker achter elkaar zou willen uitvoeren? (niet dat ik dat wil)
Die prepared statements gebruik je wanneer je dezelfde query meerdere keren wilt uitvoeren, maar met verschillende argumenten.
Toevoeging op 21/04/2012 23:29:34:
Je kan ook prepared statement gebruiken om maar 1 query uit te voeren overigens. Door een prepared statement te gebruiken vergroot je de veiligheid.
Ja dat is waar natuurlijk... Ik gebruik ze meestal ook alleen maar voor de veiligheid
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
$pdo = new PDO('sqlite:var/articles.sqlite');
$stmt = $pdo->prepare("SELECT * FROM articles");
assert($stmt->execute() === true);
?>
$pdo = new PDO('sqlite:var/articles.sqlite');
$stmt = $pdo->prepare("SELECT * FROM articles");
assert($stmt->execute() === true);
?>
Ik heb al even op php.net gekeken maar ik word er niet echt wijzer van. Wat doet die assert() functie precies i het voorbeeld van Jelmer? Het is de 1e keer dat ik die functie tegenkom.
Dit wordt veel gebruikt in Unit Testing en is veel beter uitgebreid in klassen als PHPunit. Als $stmt->execute() === true niet waar is zal de assert functie false returnen, in alle andere gevallen true.
@wouter, maar dat is dan toch een omweg om execute() heen? execute() zal een set resultaten teruggeven wanneer de ingegeven waarden waar zijn, en anders false. of zie ik dat verkeerd?
Wouter J op 22/04/2012 13:23:31:
Dit wordt veel gebruikt in Unit Testing en is veel beter uitgebreid in klassen als PHPunit. Als $stmt->execute() === true niet waar is zal de assert functie false returnen, in alle andere gevallen true.
assert geeft een aanname aan, en zit in bijna alle programmeertalen. Je kan ze overal in je code zetten waar je uitgaat van iets (zoals ik hier ervan uit ga dat execute() true zal teruggeven) Zodra die aanname niet opgaat, (execute() geeft niet true terug) stopt PHP met een fatale fout. (En zodra je denkt dat al die aannames testen teveel tijd kost, zet je assert() uit met assert_options)
Trouwens werkt assert beter wanneer je je code als string meegeeft. Op die manier kan PHP beloven het alleen uit te voeren wanneer je assertions testen niet uit hebt gezet, en je krijgt mooi de regel code die fout ging in je foutmeldingen :)
@Wouter:
PDOStatement::execute geeft alleen true of false terug, afhankelijk of de query is gelukt of niet (tenzij je PDO zo geconfigureerd hebt dat het exceptions gooit, dan zal hij nooit toekomen aan het retourneren van false) Wil je bij de resultaten komen, dan gebruik je PDOStatement::fetch of PDOStatement::fetchAll.
Code (php)
Gewijzigd op 22/04/2012 14:01:50 door Jelmer -
Ik zal wel even iets over het hoofd zien... maar wat is het verschil tussen assert en if? Je kan toch gewoon met een if iets controleren?
Het is echt puur iets om aannames in je code op te nemen en te testen. Je moet het dus niet gebruiken om te testen of je query gelukt is, maar bijvoorbeeld in een grote formule om te controleren of waarden van variabelen in de door jou verwachte bereiken liggen (dat je niet per ongeluk door iets negatiefs deelt bijvoorbeeld, of de wortel van een negatief getal probeert te trekken) Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Assertion_(computing)
Gewijzigd op 22/04/2012 21:41:34 door Jelmer -
Ah, oké... thanks voor de toelichting!
Maar jelmer, php helemaal laten stoppen als iets is wat jij niet verwacht? Ik zou zeggen dat je beter voor die formule kunt testen en afvangen, en dan pas evt de formule toepassen
Dit zou dus iets zijn waar ik normaal gesproken niet op zou testen, omdat ik verwacht dat het klopt. Maar door al m'n aannames, m'n verwachtingen toch met assert-statements in de code op te nemen zie ik dat ik ergens een foutje heb gemaakt.
Gewijzigd op 22/04/2012 22:32:34 door Jelmer -
Ja dat is inderdaad wel handig ja... Maar is het daarna niet beter om al die asserts eruit te halen, vanwege geheugenefficientie?
Jelmer, kun je dan niet veel beter gaan werken met TTD en dan doormiddel van unit tests je code opbouwen? Dat lijkt me toch stukken beter dan her en der in je code wat 'verwachtingen' te proppen?
Jeroen vd op 22/04/2012 22:34:41:
Ja dat is inderdaad wel handig ja... Maar is het daarna niet beter om al die asserts eruit te halen, vanwege geheugenefficientie?
Als je ze uit zet worden ze ook niet uitgevoerd. Je zal ze niet merken.
Wouter J op 22/04/2012 23:02:46:
Jelmer, kun je dan niet veel beter gaan werken met TTD en dan doormiddel van unit tests je code opbouwen? Dat lijkt me toch stukken beter dan her en der in je code wat 'verwachtingen' te proppen?
Voor iets simpels als een resize-algoritme? Wat een boel extra werk!