prijs psychologie
A) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 450,- per jaar!
of
B) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 37,50 per maand!
of
C) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 8,70 per week!
Ja, inderdaad... uiteindelijk betaal je bij ieder abonnement evenveel, maar het één klinkt misschien "aantrekkelijker" dan het ander. Van welke "aanbieding" zou jouw hart sneller gaan kloppen? :-)Kies jij A, B of C?
D) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar 25,50 per maand! (+ 17,50 leasekosten per maand).
Steeds meer providers komen met dit 'lease-plan' voor toestellen, het heeft uiteraard voor en nadelen. Tevens zijn er toch ook veel mensen die gewoon een los toestel kopen en verder een SIM only abbonement hebben. Een iPhone 5 a 599,- kost dan omgerekent 25,- per maand voor 2 jaar.
B) 37,50 is duur maar het kan nog. Doorrekenen naar 2 jaar doen de meeste niet.
C) Per week! Dat is aan de dure kant. Ik denk dat ik toch maar even verder ga kijken.
Overigens is het ook zo dat je vaak een bepaald bedrag moet betalen voordat je je telefoon koopt. Zo betaalde ik voor mijn iPhone 4S 200,- eenmalig + 45,- per maand (exclusief BTW wat ze slecht vermelden.
A) Nu PRODUCT X voor maar € 450,- per jaar!
of
B) Nu PRODUCT X voor maar € 37,50 per maand!
of
C) Nu PRODUCT X voor maar € 8,70 per week!
Bij welke heb je het gevoel dat je de beste deal hebt?
Zakelijk gezien zou ik voor optie A gaan, particulier zal het wellicht optie B worden.
Overigens is in je laatste voorbeeld optie A en B en 'voordelig' zijn, aangezien beide 450,- is. Dan wordt het een kwestie van hoe wil je betalen.
Optie c is 452,40,- dus 2,40 duurder op jaarbasis.
Gewijzigd op 19/12/2012 09:56:40 door Chris PHP
Ben ook wel benieuwd naar meer reacties eigenlijk.
Ozzie PHP op 19/12/2012 09:56:57:
Thanks Chris... dus niet voor optie C (het kleinste bedrag)? Ik zou denken dat veel mensen voor optie C zouden gaan omdat dat bedrag het "kleinst" klinkt...
Optie C is 2,40 duurder dan A en B, ik weet hiet hoe andere mensen er tegenaan kijken maar ik reken altijd uit wat ik op jaarbasis kwijt ben. Mocht het even veel zijn dan kijk ik of het zakelijk of particulier is. Zakelijk zal meestal per jaar zijn (mits het geen 1.000den euro's zijn), particulier eerder per maand.
Per week is in mijn ogen 'onzin' aangezien mensen per maand hun salaris krijgen, en zakelijk meestal een betalingstermijn van 30 dagen hebben.
Oké, thanks Chris!
Ik zou voor optie A gaan. Ik heb een hekel aan vaste lasten dus ik betaal liever alles in 1 keer dan dat ik elke maand een beetje aflos. Kan ik het niet in 1 keer betalen dan heb ik gewoon pech en moet ik nog eventjes doorsparen.
Je betaalt het bedrag bij alle 3 de opties in 1x. Alleen de ene optie klinkt mogelijk "aantrekkelijker" dan de andere optie. Dat is dus wat ik me afvraag.
- Mark - op 19/12/2012 12:13:30:
Ik zou voor optie A gaan. Ik heb een hekel aan vaste lasten dus ik betaal liever alles in 1 keer dan dat ik elke maand een beetje aflos. Kan ik het niet in 1 keer betalen dan heb ik gewoon pech en moet ik nog eventjes doorsparen.
Dat werkt goed bij aanschaf van een product, anders ga je 'lenen'. Echter is het bij het afnemen van een dienst een heel ander verhaal. Denk aan een verzekering, je kunt hem niet in 1x betalen dus dan maar een paar maanden geen verzekering totdat je het geld hebt?
Het is niet altijd logisch om 'diensten' in een keer te betalen of door te sparen totdat je het kunt betalen, sommige diensten kun je namelijk niet zonder. Ik houdt niet van kosten punt. Maar daar kunnen we helaas niet omheen, alles kost geld en het is in verschillende situaties zeker rendabel om het per maand af te nemen.
Denk ook aan vroegtijdig opzeggen (opzegging er maand), dan kun je gaan zitten wachten op je eigen geld. Deed je het nu per maand, ben je veel sneller klaar.
@Chris, voor verzekeringen en andere vergelijkbare diensten is per maand betalen natuurlijk de beste optie. Ik zie een telefoonabonnement echter als een luxe product, en niet een noodzakelijke dienst. Vaste lasten is alleen voor levensbehoeften (Hypotheek / Huur / Verzekeringen / eten en drinken ) en die wil ik zo laag mogelijk houden. Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening. Je kunt deze niet zomaar opzeggen. En het lijkt misschien niet veel per maand maar het telt aardig op al die kleine bedragen bij elkaar.
- Mark - op 19/12/2012 12:49:15:
Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening.
Dat is het zeker wel, voor 37,50 per maand heb je niet alleen een toestel. Maar je koopt dan een vast aantal minuten/SMS'jes en MB's af per maand. Dat is stukken voordeliger dan pre-paid, en geen lening.
Graag wel on topic blijven! Voor de overige mensen op het forum. Stel je bent op zoek naar een abonnement, bijv. een telefoonabonnement of een abonnement op een tijdschrift. Laten we het voor het gemak abonnement X noemen. Dit abonnement dien je per jaar te betalen. Je betaalt dus het hele bedrag in 1x. Toch ben ik benieuwd welke van de 3 onderstaande "advertenties" jou het makkelijkst zou overhalen om het abonnement af te sluiten. In alle gevallen betaal je (afgerond) hetzelfde bedrag, maar het een klinkt misschien prettiger dan het ander. Wat vind jij het beste klinken?
A) Koop abonnement X voor maar € 450,- per jaar!
of
B) Koop abonnement X voor maar € 37,50 per maand!
of
C) Koop abonnement X voor maar € 8,70 per week!
Het is ontopic en zelfs relevant tot jou stelling.
Hier ging mijn topic niet helemaal over :)
Het gaat mij er uitsluitend om waardoor je je (als consument) eerder zou laten overhalen om iets te kopen. Koop je eerder iets als je een groot bedrag per jaar ziet staan, of juist als je een kleiner bedrag per week ziet staan? (of daar tussenin, een middelmatig bedrag per maand).
Ik vind het overigens jammer dat er niet meer mensen reageren op toch een vrij simpele vraag.
Offtopic:
Het merendeel van dat bedrag is voor het terugbetalen van je telefoon die je 'Gratis' krijgt. Dus ja het is een lening naar mijn mening. Het merendeel van de mensen die ik ken neemt een abonnement omdat ze het door hun gewenste toestel niet prepaid kunnen betalen. Ze nemen dan een iets duurder abonnement zodat ze niet hoeven bij te betalen voor hun telefoon. Als je de minuten/smsjes kunt gebruiken dan is het waarschijnlijk de betere deal maar het merendeel gebruikt het ook alleen maar omdat het erbij zit.
Ik kan dan wel minderlang bellen met mijn prepaid telefoon maar ik hoef dan ook niet zo lang te bellen ermee. Aan het eind van het jaar ben ik alsnog goedkoper uit omdat ik niet heb hoeven te betalen voor de ongebruikte diensten.
Gewijzigd op 19/12/2012 13:28:05 door - Mark -
Zijn er nog meer mensen die willen reageren op mijn vraag? Ik herhaal 'm maar weer even:
Stel je bent op zoek naar een abonnement, bijv. een telefoonabonnement of een abonnement op een tijdschrift. Laten we het voor het gemak abonnement X noemen. Dit abonnement dien je per jaar te betalen. Je betaalt dus het hele bedrag in 1x. Toch ben ik benieuwd welke van de 3 onderstaande "advertenties" jou het makkelijkst zou overhalen om het abonnement af te sluiten. In alle gevallen betaal je (afgerond) hetzelfde bedrag, maar het een klinkt misschien prettiger dan het ander. Wat vind jij het beste klinken?
A) Koop abonnement X voor maar € 450,- per jaar!
of
B) Koop abonnement X voor maar € 37,50 per maand!
of
C) Koop abonnement X voor maar € 8,70 per week!
Chris NVT op 19/12/2012 12:52:54:
Dat is het zeker wel, voor 37,50 per maand heb je niet alleen een toestel. Maar je koopt dan een vast aantal minuten/SMS'jes en MB's af per maand. Dat is stukken voordeliger dan pre-paid, en geen lening.
- Mark - op 19/12/2012 12:49:15:
Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening.
Ik ben nog zo'n Pre-Paid-sukkel.
Ik verbel ongeveer 50 euro op jaarbasis.
Kom er maar aan met je 37,50 per maand.
En nee: geen datalimiet (ik surf wel op een wifi mee).
Weinig sms-verkeer (stuk of 100 per jaar)
Bellen nog wel redelijk vaak.
Telefoon (zelf gekocht) van 100 euro, wel Android 4)
Graag on topic... zucht
Mensen kiezen graag voor lagere prijzen, maar mensen houden ook van snel rekenen. Je moet denk ik daardoor een evenwicht zoeken tussen een periode waarbij mensen niet snel gaan rekenen en waarbij de prijs wel laag lijkt. Een week is bijv. erg klein, je kan dan snel denken 'dat is x per dag, phoe dat is wel heel veel'. Als je een maand hebt kun je dit niet één, twee, drie omrekenen per dag en komt het dus dichterbij.