privacy... en jij?
Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat allerlei, met name Amerikaanse instanties, van alles van je weten als gevolg van je activiteiten op Internet. Zo leest/scant Google bijvoorbeeld al je e-mails (als jij, of degene aan wie je mailt, een Google account gebruikt) om je zodoende advertenties op maat voor te kunnen schotelen. Maar het schijnt dat N S A ...ik schrijf het bewust met spaties :-) ... alles wat er op Internet gebeurt bijhoudt. Ik lees de laatste tijd regelmatig best indrukwekkende/zorgelijke verhalen over deze organisatie. Zo zou er bijvoorbeeld in Windows 8 een backdoor zitten waardoor deze organisatie precies kan zien wat jij uitvoert. Ook schijnen ze toegang te hebben tot Facebook accounts en schijnen ze allerlei encryptie-vormen te kunnen kraken. Onlangs las ik dat ze zelfs alle smartphones kunnen binnendringen.
Het lijkt er dus op dat niks meer veilig is. Uiteraard is het goed om criminaliteit tegen te gaan, en er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat ze niks te verbergen hebben. Maar hoe denk jij daar over?
Ik vind het een raar idee dat instanties zomaar op mijn computer kunnen kijken wat ik aan het doen ben. Wie weet zitten ze wel mijn vakantiefoto's te bekijken of mijn CV. Oké, in de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen (hoop ik), maar het is gek dat het kan. Tegenwoordig betekent "verbinden met Internet" dat je je privacy opgeeft. Geen goede zaak lijkt me. Niemand kan kijken wat ik thuis in mijn kasten heb staan. Dat is de normaalste zaak van de wereld zou je zeggen. Maar zodra je je op Internet begeeft is het wel ineens mogelijk dat mensen in mijn "kast" kijken. Weliswaar een computerkast, maar toch.
Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Internet is ooit begonnen als vrij medium, maar het lijkt steeds meer de andere kant op te gaan.
Oh, had ik Google Glass al genoemd? Zo'n leuk brilletje waarmee iemand anders jou ongemerkt kan filmen? Voer je bijvoorbeeld met iemand in de trein een privé-gesprek, staat het diezelfde avond nog op YouTube omdat de persoon schuin tegenover jou alles heimelijk heeft gefilmd.
Waar gaat de digitale wereld naartoe? Ben jij je er bewust van, en zo ja neem je maatregelen om je privacy te beschermen? Laat de reacties maar komen...
Quote:
Tegenwoordig betekent "verbinden met Internet" dat je je privacy opgeeft.
En niet alleen je eigen privacy! Als iemand geen internet gebruikt, dan staan ook zijn of haar gegevens toch op internet, denk maar aan DigID e.d.
Ik denk dat mensen niet doorhebben hoeveel gegevens er op internet staan van hun. Een onbekend iemand maakt een foto van zichzelf op Facebook met toevallig jou op de achtergrond, en je staat voor goed op internet. Iemand maakt een foto op een verjaardag van een groep mensen en plaatst deze ook Picasa, en je staat voor goed op internet.
Of ik extra maatregelen neem? Niet heel erg bewust. Ik wil wel vaak een https-verbinding gebruiken, gebruik authenticators en dit soort dingen. Maar dan nog zou zo'n organisatie je gegevens kunnen inzien. Je weet niet wat ze van je weten, dat is het vervelende. Overigens denk ik dat je jezelf niet echt KUNT beschermen. Natuurlijk kun je het wel beperken, door bijvoorbeeld Tor te gebruiken, maar dan ontneem je jezelf ook een hoop gemakken en snelheden. Het zijn lastige kwesties. Geen idee of alles waar is, mensen gaan nu ook rare dingen in hun hoofd halen omdat ze niemand vertrouwen, zoals dit soort verhalen.
Overigens vind ik voor de mensen die zeggen dat ze 'niks te verbergen hebben' dit wel een goede link die iemand onlangs op Tweakers postte.
Kortom, het is een lastig verhaal, is mijn mening. Ga je voor veiligheid (wat ze zeggen waarvoor het is), of ga je voor privacy?
Tja, wel vaag allemaal. Ik heb zelfs ergens gelezen dat N S A ook HTTPS verbindingen kan kraken en dat ze toegang hebben of hadden tot de "hoofd internetverbinding" tussen Amerika en Europa. Al het verkeer kan of kon dus gemonitord worden. Toch wel vrij zorgelijk. Het is goed dat criminele activiteiten worden gemonitord, maar het moet niet zo zijn dat alles per definitie "open" staat. Een backdoor in je OS bijvoorbeeld. Dat moet toch niet kunnen? Het zijn wel rare praktijken.
Meer reacties/meningen zijn welkom...
Hetzelfde geldt voor je medisch dossier, salaris, bankgegevens, tomtom, etc.
Of het goed is? Daar kun je over discussieren.
Goed vind ik het altijd om te onthouden dat deze gegevens kunnen worden uitgelezen, maar dit echt niet wordt gedaan. Tenzij je er aanleiding voor geeft.
En een lichtpuntje voorde privacy gevoelige mens: Google kan het qua opslag echt niet bijhouden om alles van iedereen op te slaan in de toekomst.
Wouter J op 15/09/2013 22:45:17:
Heeft helemaal niks te maken met internet.
Nou lijkt me wel.
Jij doet er (in mijn ogen) vrij onverschillig over. Tuurlijk kan de Nederlandse(!) overheid je gegevens achterhalen, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat, omdat je aan een netwerk gekoppeld zit, buitenlandse organisaties zonder dat jij het weet jouw gegevens kunnen inzien. Vergelijk het dat jij thuiskomt en er staat ineens een vreemde groep mensen in de huiskamer. Ze openen alle kastjes, bekijken welke DVD's je hebt staan, doorzoeken je administratie, bekijken je bankafschriften, noteren je bankrekeningnummers enz. Vervolgens wandelen ze de trap op naar je slaapkamer enz. enz. Hé, natuurlijk heb je niks te verbergen, maar het is toch een hele rare niet wenselijke situatie?
En nu zijn het organisaties die het doen, maar wat als zo'n organisatie zelf gehackt wordt en jij staat met naam en toenaam in hun database inclusief allerlei persoonlijke gegevens. En ineens gaat iemand anders zich voordoen als meneer De Jong. Vindt je het dan nog steeds "gewoon de ontwikkelingen van nu"?
Wouter J op 15/09/2013 22:45:17:
Ach, dit zijn gewoon de ontwikkelingen van nu. Heeft helemaal niks te maken met internet. De overheid zou op elk gewenst moment al jouw telefoongesprekken van de X aantal tijd kunnen opvragen. Je krijgt dan welleswaar een briefje na een paar maanden, maar toch...
Goed vind ik het altijd om te onthouden dat deze gegevens kunnen worden uitgelezen, maar dit echt niet wordt gedaan. Tenzij je er aanleiding voor geeft.
En een lichtpuntje voorde privacy gevoelige mens: Google kan het qua opslag echt niet bijhouden om alles van iedereen op te slaan in de toekomst.
Ze kunnen niet alles onthouden nee. Maar wel gegevens waar zij baat bij hebben en geld opbrengt.
Tevens vind ik dat je er erg luchtig op reageert. Je wilt niet weten wat er allemaal van je bijhehouden wordt.
Ik ben benieuwd wat de rest van PHPhulp hierover te zeggen heeft. Bump dus!
Mijn rekeningnummer? Ja, vast wel. Als je wilt storten, kan je hem zo krijgen.
Telefoonnummer? Ook. Zie telefoonboek.
Email? Dat is alleen maar voor internet.
En seksuele voorkeur ook... er staat namelijk dat ik getrouwd ben.
Dus...?
Wat wil je nog van me weten wat je niet kan vinden? Hoe vaak ik bij Albert Heijn winkel?
Roel, ik weet wel degelijk wat deze bedrijven allemaal van mij bijhouden. Maar dat is gewoon de gang van het leven. Vroeger dachten we dat de wereld alleen bestond uit onze grot, tegenwoordig weten we al bijna alles van elke inheemse stam. Die ontwikkeling wordt gewoon vooruitgezet en dat resulteert in deze dingen.
Eddy E op 17/09/2013 17:21:56:
Wat wil je nog van me weten wat je niet kan vinden?
Daar gaat het dus helemaal niet om. Het gaat erom dat onbekenden zonder dat jij het weet alle bestanden (foto's, muziek, films, administratie enz.) op je computer en smartphone kunnen bekijken en precies kunnen volgen met wie jij contact hebt en waarover. En dan kan je niks te verbergen hebben, maar wat heeft iemand anders daarmee te maken? Of wat als iemand anders zich als jou gaat voordoen. En inderdaad, die kans is waarschijnlijk niet heel groot, maar het feit dat het mogelijk is dat iemand ongevraagd jouw spullen in kan vind ik zeer vreemd.
Oké, laten we het voorbeeld eens wat extremer maken :) Heeeel extreem :)
Stel jij hebt sex... en je laptop staat op je nachtkastje. Terwijl jij loopt te sexen zitten tientallen mensen in een kantoorruimte ergens in Amerika zonder dat jij er iets van merkt vrolijk mee te kijken via de webcam van je laptop. Nu heb jij gelukkig niks te verbergen... maar ik hou zoiets toch liever privé.
@Wouter: dat je algemene gegevens van een stam weet is prima, maar het gaat om persoonlijke gegevens. Gegevens die jij niet aan iemand anders hebt gegeven, maar die wel door iemand anders te zien zijn. Als ik een foto op mijn computer zet, dan kies ik zelf aan wie ik die wil laten zien. Het is toch te zot als iemand anders ongevraagd die foto kan bekijken?
Gewijzigd op 17/09/2013 17:41:55 door Ozzie PHP
En zelfs al heb je niets te verbergen, mensen hoeven niet te weten wat ik met mijn vriendin op de slaapkamer doe. En ook niet buiten de slaapkamer. Als ik geen toestemming geef voor iets dat ik wil delen, dan is dat ook geen toestemming.
Maar tegenwoordig wordt dat maar als normaal gezien, want ja... 'iedereen doet eraan mee'.
Roel PHP op 17/09/2013 22:55:00:
Maar tegenwoordig wordt dat maar als normaal gezien, want ja... 'iedereen doet eraan mee'.
Precies. Te vaak hoor ik mensen zeggen "ach, het hoort er nu eenmaal bij" of "ik heb niks te verbergen". Maar dat is niet waar het om gaat. Als mens heb je bepaalde rechten. Op het moment dat er aantoonbaar bewijs is dat iemand criminele activiteiten uitvoert zou het nog een ander verhaal zijn, maar dan zou er eerst toestemming moeten worden gevraagd aan een officier van justitie of op een bepaalde computer mag worden ingebroken. Dan is er sprake van een aanleiding. Maar momenteel staan gewoon alle deuren wagenwijd open. Het feit dat Windows, nota bene een besturingssysteem, gewoon een backdoor heeft voor N S A is toch op z'n zachst gezegd dubieus? Ik vind het echt een rare ontwikkeling. En het feit dat ik niks te verbergen hebt, wil niet zeggen dat dan iedereen alles over mij mag weten. Dat is net zo'n kromme redenering dat wanneer ik mijn fiets niet op slot zet, iedereen mijn fiets mag jatten. Oké, ik zet m'n fiets niet op slot, maar dat geeft iemand anders niet het recht om 'm te jatten.
Het zijn zorgelijke ontwikkelingen als je het mij vraagt.
Ozzie PHP op 17/09/2013 17:40:48:
Oké, laten we het voorbeeld eens wat extremer maken :) Heeeel extreem :)
Stel jij hebt sex...
Stel jij hebt sex...
Hahaha... onmogelijk :lol:
Quote:
en je laptop staat op je nachtkastje. Terwijl jij loopt te sexen zitten tientallen mensen in een kantoorruimte ergens in Amerika zonder dat jij er iets van merkt vrolijk mee te kijken via de webcam van je laptop. Nu heb jij gelukkig niks te verbergen... maar ik hou zoiets toch liever privé.
Kwestie van laptop dichtklappen en niet laten aanstaan. Daarnaast ligt de laptop meestal niet in mijn bed/slaapkamer. En als ik ga slapen (danwel seks hebben), is dat ding gewoon uit hoor.
Over dat contact hebben, met Android en Gmail zit ik redelijk into-tha-Google... maar een persoonlijk, mondeling gesprek blijft echt wel privé. Ik gooi ook niet alles op het WWWW.
Wel veel.
Al verteld dat ik net, nog geen 5 minuten geleden, een ander huis heb gekocht? Staat inmiddels al ergens op het WWW. Zoek het maar op ;)
Krijg je 50 euro van me als je het kan vinden.
Quote:
@Wouter: dat je algemene gegevens van een stam weet is prima, maar het gaat om persoonlijke gegevens. Gegevens die jij niet aan iemand anders hebt gegeven, maar die wel door iemand anders te zien zijn. Als ik een foto op mijn computer zet, dan kies ik zelf aan wie ik die wil laten zien. Het is toch te zot als iemand anders ongevraagd die foto kan bekijken?
Overdrijf je niet een beetje?
Als ik de foto's op mijn NAS (onversleuteld, maar wel achter een wachtwoord) opsla in een map. Zonder Picasa etc... hoe kan iemand daar dan in?
Synology wellicht... als ze het wachtwoord van mijn KPN-router weten. Toch?
Mijn oordeel is dat je je Twitter aardig hebt afgeschermd en aangezien ik geen lid ben van Hyves jouw profiel niet kan zien. Verder zie ik dat je gek bent op Zundapp brommers en graag naar U2 luistert.
Maar het gaat er hier niet om of een gewone burger al jouw persoonlijke gegevens kan vinden. De grote organisaties die hierboven genoemd worden kunnen namelijk ook alle 'afgeschermde' dingen van jou lezen (vooropgesteld dat die er zijn) aangezien die ook gewoon in de database van alle diensten staan die jij gebruikt...
En voor die mensen die zeggen dat ze niets te verbergen hebben. In theorie heb ik ook niets te verbergen, maar wat als de regels of wetten veranderen? Het meest onbenullige kan dan een groot probleem voor je worden.
Jammer genoeg gaat het de verkeerde kant op. Over een jaartje of 10 heeft het woord "privacy" geen enkele waarde meer waarschijnlijk, heeft het nu al niet veel meer. Als je dan mee wilt doen in de maatschappij, dan zul je je privacy zeer waarschijnlijk in zijn geheel moeten opgeven. Zoals nu ook al vaak het geval is.
Eddy E op 18/09/2013 10:35:57:
Kwestie van laptop dichtklappen en niet laten aanstaan. Daarnaast ligt de laptop meestal niet in mijn bed/slaapkamer. En als ik ga slapen (danwel seks hebben), is dat ding gewoon uit hoor.
Kijk, dit is dus een mooi gevalletje kop in het zand steken! Je beschrijft hier nu zelf al welke maatregelen jij neemt zodat iemand anders niet via jouw webcam kan zien wat jij doet. Hiermee geef je zelf al het ultieme voorbeeld hoe erg het gesteld is. Dat je in je eigen huis maatregelen moet nemen om je privacy te beschermen. Je hebt het zelf niet eens in de gaten!
@Andre: precies!
@Mark: ja inderdaad. Tegenwoordig is het inderdaad zo dat je je moet verontschuldigen dat je waarde hecht aan je privacy. Bizar. Ik krijg steeds meer het idee dat normen en waarden aan het vervagen zijn. En als je aangeeft dat je op je privacy gesteld bent (is een grondrecht) dan is het inderdaad zo dat mensen zich gelijk afvragen of je iets te verbergen hebt. Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Andre Sep op 18/09/2013 11:01:41:
@Eddy, ik heb 3 minuten gekeken en weet misschien al meer van je dan je denkt.
Mijn oordeel is dat je je Twitter aardig hebt afgeschermd en aangezien ik geen lid ben van Hyves jouw profiel niet kan zien. Verder zie ik dat je gek bent op Zundapp brommers en graag naar U2 luistert.
Maar het gaat er hier niet om of een gewone burger al jouw persoonlijke gegevens kan vinden. De grote organisaties die hierboven genoemd worden kunnen namelijk ook alle 'afgeschermde' dingen van jou lezen (vooropgesteld dat die er zijn) aangezien die ook gewoon in de database van alle diensten staan die jij gebruikt...
Hyves heb ik niet meer. Al jaren geleden opgezegd.
U2 te best. Gevonden op Youtube zeker?
Zundapp moet niet te moeilijk zijn. Heb er een website over ;) Die moet gevonden worden.
Niet gevonden dat ik ook nog Bijbel-lezend ben? Dat is dan weer jammer :P
Ja, die CEO van Google zit nu vast te lezen dat ik bij hem lid ben. O wacht... dat wist hij al :P
Hier terugkijken:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1373500#
a) niet schrikken, want het is best heftig wat je te zien krijgt
b) graag jouw reactie op deze documentaire...