private, public, global...
of maakt dat niet uit? als het wel uitmaakt... wat is het verschil? en wanneer gebruik ik wat?
zelfde met functies. hoe zit dit precies?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Wesley Overdijk
array_search? Of array_keys met als 2e argument de waarde die je zoekt.
array_search() - Searches the array for a given value and returns the corresponding key if successful
isset() - Determine if a variable is set and is not NULL
array_key_exists() - Checks if the given key or index exists in the array
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
if($suitFlush = array_search(5,$suits))
{
$punten = checkFlush($suitFlush, $player[1]);
}
{
$punten = checkFlush($suitFlush, $player[1]);
}
Kan.
Is de waarde waar je op zoekt wel uniek? Anders weet je nog niet zeker of je de goede sleutel hebt of wel? Ik weet niet of dat iets uit maakt voor je script.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door wesley Overdijk
:tup: Ik heb niet veel verstand van poker dus ik ga er maar van uit dat het klopt wat je zegt.
in php OOP, een class, maakt het uit hoe je een var maakt? e.g. public, private, global etc.
of maakt dat niet uit? als het wel uitmaakt... wat is het verschil? en wanneer gebruik ik wat?
zelfde met functies. hoe zit dit precies?
private = de variabelen mogen alleen binnen de klasse gebruikt worden
protected = de variabelen mogen alleen binnen de klassen en de subklassen gebruikt worden
public = alles mag de variabelen gebruiken
oke... is er een tutorial, waar ik sub classes kan leren gebruiken dan? *nog nooit van gehoord namelijk* ook een constructor zou ik graag snappen. wat het is, en hoe je het maakt.
oke.. dan is dit een algemeen vragen topic... sorry daarvoor.. Ik vond het gewoon stom om voor elk kleine vraagje een topic aan te maken.
Maar als je de tutorial doorleest die Jelmer al noemt kon je al een heel eind.
It is needed as it provides an opportunity for doing necessary setup operations like initializing class variables, opening database connections or socket connections, etc. In simple terms, it is needed to setup the object before it can be used.
"opening database connections"
Hoe werkt dit dan? Hoe roep ik een database connectie aan in een class? dat zie ik namelijk nergens staan....
Jelmer schreef op 27.01.2010 21:25:
Wat is er mis met een nieuw topic openen?! Nu zijn de posts hierboven allemaal nutteloos geworden omdat de vraag weg is...
http://phptuts.nl/view/45/5/
http://phptuts.nl/view/45/5/
Met hem.
wesley schreef op 27.01.2010 18:31:
in php OOP, een class, maakt het uit hoe je een var maakt? e.g. public, private, global etc.
global (zonder private, protected, public) : $var = 'foo';
is voor de hele package bruikbaar. Packages worden niet gebruikt in PHP, misschien dat iemand zo snel weet of het namespace afhankelijk kan zijn.
private $private = 'hidden4all'; is alleen voor het eigen object bruikbaar
protected: $protected = 'objects_and_extends'; voor het eigen object en extends
public: $public = '4all'; is voor alles en iedereen zichtbaar.
Het advies is vaak om alles/zo veel mogelijk private te maken, en public getters te maken.
En ik snap de constructor nog steeds niet. Wat ik probeer te bereiken is dat ik bij het aanmaken van de class de keuzen heb of ik al een waarde meegeef of niet. Zoals een database connectie zou wel fijn zijn. Al heb ik geen idee hoe ik dat doe.
EDIT:
ik denk dat ik er wel achter ben, als ik het zo lees.
klopt dit dan:
in de functie, van de constructor, zet ik als waarden, wat er door de class meegegeven word. het is vroeg ik ben moe dus ik geef de uitleg anders:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
en als ik nou:
zou doen? Wat doet de constructor dan?
Waardes die je niet altijd mee geeft kun je een defaullt value geven.
public __construct($name,$level = 1)....
een constructor geef je de info mee die absoluut noodzakelijk zijn, zoals bv een database object voor de mysql connectie,
$db = new Database();
$cla = new Classe($db);
kan je prima doen
wesley schreef op 28.01.2010 09:30:
Maar ik las juist ergens: Private is evil.
En ik snap de constructor nog steeds niet. Wat ik probeer te bereiken is dat ik bij het aanmaken van de class de keuzen heb of ik al een waarde meegeef of niet. Zoals een database connectie zou wel fijn zijn. Al heb ik geen idee hoe ik dat doe.
Private is het beste te gebruiken. Deze kan je met een public get_x functie ophalen. Wie zegt dat private evil is, snapt het denk ik niet.
Een constructor wordt gebruikt om het object aan te maken.