probleem met invoeren gegevens
ik heb thuis een testserver draaien met Abyss Web Server, en de nieuwste PHP en MySQL-versie. Alles werkt (aangezien phpMyAdmin het doet), maar er is één ding dat ik niet kan doen: data toevoegen aan een tabel (trouwens wel via phpMyAdmin).
Ik kan via een script wel tabellen maken, maar het invoeren van data lukt niet. Met alle scripts die ik tot nu toe heb geprobeert krijg ik de melding dat het toevoegen niet is gelukt. Aan de rechten kan het niet liggen, want ik log in als root met alle rechten. Het gekke is: mijn broer heeft ook een server (maar dan ook web-server), en daar heeft hij hetzelfde probleem!
Heeft iemand dit ook (gehad) of heeft hij een oplossing?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Peter Somhorst
Show us some code
or die(mysql_error()) geeft?
$sql = "INSERT INTO topics SET id = '', titel = '" . $_POST['tit_el'] . "', bericht = '" . $_POST['beri_cht'] . "', datum = '" . $datum . "', naam = '" . $_POST['na_am'] . "'";
$res = mysql_query($sql);
if ($res)
{
echo "Topic toegevoegd! Ga naar het <a href=\"topics.php\">topic overzicht</a>";
}
else
{
echo "Topic <b>niet</b> toegevoegd! Probeer het <a href=\"" . $PHP_SELF . "\">opnieuw</a>";
}
Hier geeft hij als resultaat: Topic niet toegevoegd! etc
En maak je toevallig ook nog verbinding met je sql server?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php // mysql connectie
$user = "root";
$dbpass = "****";
$host = "localhost";
$dbdb = "jeugd";
if (!mysql_select_db($dbdb, mysql_connect($host, $user, $dbpass)))
{
echo "Database connectie mislukt.";
exit();
}
?>
$user = "root";
$dbpass = "****";
$host = "localhost";
$dbdb = "jeugd";
if (!mysql_select_db($dbdb, mysql_connect($host, $user, $dbpass)))
{
echo "Database connectie mislukt.";
exit();
}
?>
$_POST['tit_el']
$_POST['beri_cht']
$_POST['na_am']
Dit betekent dat je een text-veld de naam 'tit_el' hebt gegeven. Waar zijn die underscores in hemelsnaam goed voor??? Een ingebouwde garantie op bugs, problemen, frustratie en nog meer ellende? Daar lijkt het wel op...
Verder gebruik je een ongelukkige variant van SQL, dit is niet echt dé manier om een INSERT-query te noteren. Dit is beter:
Veel succes
Zoals ik al zei: ik heb 'et script van deze site. Dus je moet de vraag aan iemand anders stellen!
vervangen door:
$res = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
en dan eens kijken wat er gebeurt
voeg anders even een else toe.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
if (!mysql_connect($host, $user, $dbpass))
{
exit('Database connectie mislukt');
}
if(!mysql_select_db($dbdb))
{
wxit('Kan databas niet selecteren';
}
?>
if (!mysql_connect($host, $user, $dbpass))
{
exit('Database connectie mislukt');
}
if(!mysql_select_db($dbdb))
{
wxit('Kan databas niet selecteren';
}
?>
Table 'jeugd.topics' doesn't exist
Hij zou naar my_forum moeten zoeken, niet topics...
____
EDIT
____
Volgens mij klopt er wel meer niet aan dit script. Ik ga em ff verder nakijken! Ik bericht nog wel of et goed gaat!
Peter:
Nee, jij wilt het script gebruiken, dus heb jij de kans om het te verbeteren. En dat lijkt mij wel een aanrader...Zoals ik al zei: ik heb 'et script van deze site. Dus je moet de vraag aan iemand anders stellen!
De grootste problemen zijn reeds aangegeven, dus ga er eens mee aan de slag.
enneeeh: ik ga het script verbeteren. ik wil eigenlijk wel catagorieen enzow invoegen. maar dat komt nog!