Probleempje met ' teken, msql syntax error
Script werkt prima, alleen heb ik een mysql foutmelding als ik bv 's avonds in het bericht type bij bv avond niet, ligt dus aan het ' teken..
ik gebruik al de strip_tags() functie om de code te zuiveren van php of html tags. Maar toch gaat het fout..
Waarschijnlijk probleem met ' of " zie soort = 'feestdag"
$bericht = strip_tags($bericht);
Foutmelding: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'A vonds', date = '13/3/2008', soort = 'feestdagen'' at line 1
Iemand idee waar ' fouten geeft, btw niet op xamp omgeving maar wel bij mijn provider..vreemd? thanks
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Henk
Daar moet je even de ' in een '' vervangen.
NIET DUS...
Hoe moeten wij nou weten waar een fout zit, als we de broncode niet eens kunnen bekijken?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Johan K
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
if ($_POST['titel'])
{
$titel = $_POST['titel'];
$titel = wordwrap($titel, 15, '<br>', 1);
$bericht = $_POST['bericht'];
$bericht = wordwrap($bericht, 50, '<br>', 1);
$bericht = nl2br($bericht);
$jaar = $_GET['jaar'];
$maand = $_GET['maand'];
$dag = $_GET['dag'];
$soort = $_POST['soort'];
if($_POST['soort']===activiteit and $_POST['soort']===afspraak and $_POST['soort']===feestdag and $_POST['soort']===verjaardag)
{
$sql = "INSERT INTO agenda SET id = '', titel = '$titel', bericht = '$bericht', date = '$jaar/$maand', soort = 'activiteit', soort = 'afspraak', soort = 'feestdag', soort = 'verjaardag'";
mysql_query($sql) or die (mysql_error());
}
else
{
$sql = "INSERT INTO agenda SET id = '', titel = '$titel', bericht = '$bericht', date = '$jaar/$maand/$dag', soort = '$soort'";
}
?>
{
$titel = $_POST['titel'];
$titel = wordwrap($titel, 15, '<br>', 1);
$bericht = $_POST['bericht'];
$bericht = wordwrap($bericht, 50, '<br>', 1);
$bericht = nl2br($bericht);
$jaar = $_GET['jaar'];
$maand = $_GET['maand'];
$dag = $_GET['dag'];
$soort = $_POST['soort'];
if($_POST['soort']===activiteit and $_POST['soort']===afspraak and $_POST['soort']===feestdag and $_POST['soort']===verjaardag)
{
$sql = "INSERT INTO agenda SET id = '', titel = '$titel', bericht = '$bericht', date = '$jaar/$maand', soort = 'activiteit', soort = 'afspraak', soort = 'feestdag', soort = 'verjaardag'";
}
else
{
$sql = "INSERT INTO agenda SET id = '', titel = '$titel', bericht = '$bericht', date = '$jaar/$maand/$dag', soort = '$soort'";
}
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Henk
Edit, INSERT query's gaan anders dan de UPDATE query's.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mike van Dongen
mysql_real_escape_string
Verder geen strip_tags gebruiken maar htmlspecialchars
Verder geen strip_tags gebruiken maar htmlspecialchars
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mebus Hackintosh
De SQL-syntax is ook redelijk brak, dat is de syntax van een UPDATE die je nu misbruikt voor een INSERT. Wanneer je dan in de problemen komt, dan heb je er ook zelf om gevraagd.
Sla je de datum wel op als een datum? Dus in een kolom van het type DATE. Ik heb m'n twijfels, die slashes / duiden daar namelijk niet op.
mebus schreef op 25.03.2008 19:38:
Top Mebus.. werkt als een speer met deze mysql_real_escape_string
thanks..
pgFrank schreef op 25.03.2008 19:58:
wordwrap en nl2br kunnen richting afvalbak, die gebruik je pas bij het presenteren van data, niet bij het opslaan van data.
De SQL-syntax is ook redelijk brak, dat is de syntax van een UPDATE die je nu misbruikt voor een INSERT. Wanneer je dan in de problemen komt, dan heb je er ook zelf om gevraagd.
Sla je de datum wel op als een datum? Dus in een kolom van het type DATE. Ik heb m'n twijfels, die slashes / duiden daar namelijk niet op.
ok, ga ik ook uitvogelen.. Thanks.
Bumpen::
SanThe.
@Santhee, hoe snel typ je dat? Of is het knippen en plakken?^^
mebus schreef op 25.03.2008 20:20:
knippen en plakken?^^
I knew it! Got ya!
mebus schreef op 25.03.2008 20:23:
I knew it! Got ya!
SanThe heeft er gewoon een snelkoppeling voor op zijn toetsenbord ;)
Santhe durft gewoon niet te zeggen dat ze super slim is en het het stukje tekst in 5 seconden typt want niemand zal het dan toch geloven inclusief ik^^
Waarschijnlijk heeft 'ie gewoon een bookmark ergens, die via Javascript dat stukje tekst in dit vak (de textarea ^^ ) plakt.
Sorry dat wist ik.. ben vandaag dom.. morgen ben ik weer slim..
Ja, wij mods hebben wat extra knoppen op de UBB bar van Jelmer ;-)