Product aanbiedingen
Ik wil bij een webshop een aanbiedingen module maken.
Ik wil aanbiedingen kunnen maken als 2 voor de prijs van 1 (2=1), zo ook 3=1 en 3=2 etc, maar ook combinatie aanbiedingen zoals 'bij 2 pakken zeep een handdoek gratis'.
Het is momenteel zo dat ik niet zo goed weet hoe ik dat in een database kan verwerken zodat ik alle aanbiedingen in één tabel heb staan. Ik vraag mij af hoe ik zoiets het beste/handigste kan oplossen.
Ik hoop dat jullie tips en/of voorbeelden hebben.
BvD.
Gewijzigd op 01/09/2010 10:07:06 door John D
Waar werk je nu mee dan?
@Pim de Haan: Ik heb nu enkel een artikellijst: id, merk, omschrijving, prijs. En ook een tabel met categorieën, orders, klanten, etc...
EDIT:
Ik ga het zo doen: Ik maak 2 tabellen, 1 met de type aanbiedingen, 1 met de aanbiedingen zelf. Tabel 1 (id, omschrijving), tabel 2 (product_id, aantal_benodigd, aanbieding_type_id, aanbieding_product_id, aanbieding_product_prijs).
A.d.h.v. John D's opmerking kan ik zo 2=1, 3=1, etc. aanbiedingen maken en gecombineerde aanbiedingen. De opmerking van John 'drie voor de prijs van twee is hetzelfde als twee plus een gratis' heeft hiertoe geleid.
Dank u.
Gewijzigd op 01/09/2010 12:13:28 door Meddiecap B
Meddiecap B op 01/09/2010 11:38:31:
@John D: Duidelijk en bruikbaar, dank je. Wat wil je doen met 'aanbieding' in de voorgestelde koppeltabel? Bedoel je dan het type aanbieding (bijv. 2=1)?
Nee, 'aanbieding' is het ID van de aanbieding cq een product uit de producten tabel. Ook aanbiedingen zijn namelijk ook 'producten' <- "normaliseren" van je datamodel.
Gewijzigd op 01/09/2010 13:02:08 door John D
Hm..maar wat versta je dan onder 'product' in de koppeltabel?