Programmeertaal vraagje
Welke programmeertaal is het meest geschikt als je php/mysql onder de knie hebt, ik zit te denken aan c++/Java.
C++ lijkt me het meest aantrekkelijk. Kun je daar 3D games mee maken? Ik geloof het wel, of ben je dan een andere taal nodig? Echte MMORPG's zoals Maplestory, kunnen die hier ook mee worden gemaakt?
Ik wou hier een boek over kopen, maar moet je dan ook een extra boek nemen die over OpenGL of DirectX gaat? Ik neem aan dat je die erbij nodig bent als je een echte MMORPG wilt leren maken?
Natuurlijk besef ik wel dat je met kleine spelletjes moet beginnen zoals boter kaas en eieren en hoger/lager, maar uiteindelijk is mijn bedoeling een echt spel te ontwerpen, eventueel die door meerdere mensen kan worden gespeeld. Wees niet bang dat ik zoiets in mijn eentje ga maken, ik snap dat dat eeuwen duurt, ik heb wel mensen die kunnen helpen.
Heeft iemand een idee over een boek die je iets leert in deze richting?
C++ en Java zijn allebei leuke dingen. Wanneer je je ook online wilt richten kun je je beter toespitsen op java. Dat kun je namelijk gemakkelijk in een website implanteren.
PHP Newbie schreef op 29.01.2009 23:53:
C++ en Java zijn allebei leuke dingen. Wanneer je je ook online wilt richten kun je je beter toespitsen op java. Dat kun je namelijk gemakkelijk in een website implanteren.
Oke, maar dat is niet echt wat ik bedoel, ik bedoel meer een standalone game, die niet op een browser wordt gedraaid, ik weet niet of je maplestory kent, maar het is net zoiets als WoW, wat je ongetwijfeld wel kent.
Het staat dus totaal los van PHP/Html en browser verhalen, gewoon een losse programmeertaal voor spelletjes/programma's.
Verder kun je met C++ meer uit de hardware trekken dan met java. Benchmark maar eens.
PHP Newbie schreef op 30.01.2009 00:05:
Dan zou ik gaan voor C++. Dat kan namelijk echt stand-alone draaien en hoeft er ook geen java geinstalleerd te worden.
Verder kun je met C++ meer uit de hardware trekken dan met java. Benchmark maar eens.
Okee dat dacht ik al idd, maar mijn latere vraag, weet je misschien een boek, en of ik dan eventueel andere programma's/talen erbij moet draaien?
OpenGL of DirectX lijkt me zeker nodig, nog meer?
Google is ook wel handig. Met name die eerste link is een bron van informatie.
Kasper schreef op 30.01.2009 01:06:
Google is ook wel handig. Met name die eerste link is een bron van informatie.
;ó Die site kende k nog niet, bedankt ik ga morgen gelijk een kijkje nemen, als k niet te moe ben ;p
Dit is een game engine gemaakt voor het .NET framework, ik gebruik het in combinatie met C*hekje* sharp.
Als k jou was zou ik gewoon de lib van MS zelf erbij pakken, (msdn uit mijn hoofd)
En anders is de C++ of C# Bijbel ook een aanrader.
in java kan je momenteel ook al heel mooie games maken (is paar jaar geleden ééntje uitgekomen enkel in java...) Maar natuurlijk C++ wel completer. Veel meer mogelijkheden, wel moeilijker te leren ook. Ik zou je eigenlijk toch aanraden eerst de basis van java te leren van constructors, overerving etc, voor dat je aan c++ begint... het duurt dan wel langer ...
C++ is sneller, maar java is makkelijker aangezien je niet echt rekening hoeft te houden met het geheugen.
Runescape is ook gemaakt in Java toch?
Misschien is het eerst handig om PHP OOP te snappen, C++ en Java zijn beide OOP talen. Dus als je dat nog niet snapt is het misschien handig om daar aan te beginnen.
Okee, weet iemand welk boek het beste is voor JAVA?
http://nl.tech-faq.com/java-books.shtml
Overigens zou ik toch voor C++ gaan,, of wil je het iets makkelijker, dan C#.
Het belangrijkste verschil tussen C en Java, is dat je bij java vele malen meer foutmeldingen kan verwachten, omdat je eventueel ook eerst java moet gaan installeren op een computer, voordat je programma werkt.
En in de visual c# sharp express edition, heb je ook een hele mooie debug balk, die direct na een fout al aangeeft wat er fout is, en waar die fout dan zit.
Een goed boek voor c# is: Visual C# 2008 (2005 is ook goed) How to Program
(Deitel, uitgever Pearson)
En je hebt natuurlijk ook msdn, de XNA framework is ook uitermate geschikt om games mee te maken, hoewel deze in het begin nog vrij complex kan zijn, omdat deze wel 100% OOP gericht is.
Overigens zou ik toch voor C++ gaan,, of wil je het iets makkelijker, dan C#.
Het belangrijkste verschil tussen C en Java, is dat je bij java vele malen meer foutmeldingen kan verwachten, omdat je eventueel ook eerst java moet gaan installeren op een computer, voordat je programma werkt.
En in de visual c# sharp express edition, heb je ook een hele mooie debug balk, die direct na een fout al aangeeft wat er fout is, en waar die fout dan zit.
Een goed boek voor c# is: Visual C# 2008 (2005 is ook goed) How to Program
(Deitel, uitgever Pearson)
En je hebt natuurlijk ook msdn, de XNA framework is ook uitermate geschikt om games mee te maken, hoewel deze in het begin nog vrij complex kan zijn, omdat deze wel 100% OOP gericht is.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Nicoow Unknown
nico schreef op 31.01.2009 20:19:
Ik kan ook wel boeken opzoeken, maar ik weet niet welke het beste is, dat is mijn vraag.
Jasper schreef op 31.01.2009 20:20:
Ik kan ook wel boeken opzoeken, maar ik weet niet welke het beste is, dat is mijn vraag.
nico schreef op 31.01.2009 20:19:
Gewoon alle kennis van die boeken bij elkaar gooien. En vooral veel zelf proberen en API's bekijken.