Programmeren alleen mogelijk op universitair niveau?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 09:04:24
Quote Anchor link
Beste Leden,

Ik loop een beetje te ijsberen of ik wel het gewenste werk/denk- niveau heb om verder te komen met programmeren. Ik ben heel benieuwd welke werk/denk- niveaus hier allemaal ronddwalen op PHPhulp.

Het is puur voor de fun en zo hoop ik een beetje inzicht te krijgen of het überhaupt haalbaar is voor mij.

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 18:49:27

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/07/2016 10:38:07
Quote Anchor link
Een technische universitaire studie heeft mogelijk niet zoveel met "programmeren" te maken. De eerste 2 jaar zijn (of waren back in my day iig) zwaar theoretisch (algebra, verzamelingenleer, predicatencalculus et cetera).

Bij een HBO-opleiding ben je meer down-to-earth bezig met (concrete) programmeertalen. Deze is in zekere zin vele malen praktischer ingesteld.

Tis maar net op welk abstractieniveau je bezig wilt zijn en als je een universitaire studie volgt is een gezonde studiehouding veel / vele malen belangrijker.
Gewijzigd op 13/07/2016 10:38:52 door Thomas van den Heuvel

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 11:27:06
Quote Anchor link
Heb je gelijk in Thomas, maar hoe zie jij het programmeren?

Het is toch (in mijn beleving) in eerste instantie erg veel theorie. Welke daarna in de praktijk kan worden toegepast. Tegelijkertijd is er veel in de praktijk te leren.

Laat ik mijn vraag anders stellen: Ik heb zelf VMBO (GT) gevolgd en een avond cursus op Hbo-niveau. Na het ontwerpen in PS zoek ik een nieuwe uitdaging. Ik twijfel of ik wel over de capaciteit beschik om een 'goede' programmeur te worden.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/07/2016 11:45:31
Quote Anchor link
Een goed programmeur heeft vooral een sterk analytisch vermogen en een redelijk goed ontwikkeld taalgevoel. Je moet een probleem kunnen ontleden en vervolgens je oplossing in een computertaal kunnen formuleren.

Daar heb je niet per se een universitaire opleiding voor nodig. Vrijwel alle fundamentele programmeervaardigheden heb ik geleerd van mijn 12e tot 16e jaar door vooral veel te proberen.

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 12:18:17
Quote Anchor link
Bedankt voor jouw antwoord Ward. Kan ik concluderen dat jij ook geen universitaire opleiding gevolgd hebt? Ik houdt van het ontdekken en het zelf proberen. Momenteel ontwerp ik websites, maar ik wil de switch maken naar het programmeren. Mijn enige twijfel is kan ik het niveau aan en bestaat er eigenlijk wel een 'standaard' voor.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/07/2016 12:39:09
Quote Anchor link
Jawel, ik heb bedrijfskunde gestudeerd. Vooral zakelijke oplossingen bouwen, bedrijfsprocessen automatiseren en kunstmatige intelligentie toepassen spreken mij enorm aan.

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 13:00:01
Quote Anchor link
Dit stelt mij niet geheel gerust om er mee te beginnen :P. Zijn er ook programmeurs hier die een 'lagere' opleiding hebben gevolgd?

Ben van Velzen

Ben van Velzen

13/07/2016 13:12:32
Quote Anchor link
Wat Ward aangeeft is dat hij pas nadat hij leerde programmeren een opleiding heeft gevolgd. Hetzelfde geldt voor mij, ik ben in een ver grijs verleden rond mijn achtste begonnen met eenvoudige zaken in BASIC, later gevolgd door assembler en nog weer later richting C. Dit in een tijdsbestek van een jaar of 5. Ik heb technisch gezien nooit een opleiding gevolgd voor het programmeren an sich, maar ik heb wel technische informatica gedaan op HBO niveau. Dit heeft echter geen invloed gehad op hoe ik programmeer. Het belangrijkste is gewoon het analytisch denken en het kunnen abstraheren van je probleem in subproblemen, of zo je wilt, uitdagingen. Dat heb je of dat heb je niet, dat is eigenlijk niet goed aan te leren.

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 14:26:02
Quote Anchor link
Bedankt voor je antwoord Ben. Ik begrijp dat er niet perse een opleiding voor nodig is. Het ontwerpen heb ik ook zelf aangeleerd. Ik begrijp hieruit dat ook jij een goede opleiding hebt gehad, zonder dat dit in verbinding staat met het programmeren zelf.

Ik ben leergierig en wil er graag voor gaan. Via deze weg wil ik er achter komen, of iemand met een lagere opleiding ook kan programmeren!? Ik vind het lastig om te bepalen in welke soort categorie het valt. We weten bijvoorbeeld dat een dokter een aardige studie moet volgen om arts te worden. Dit zou in mijn geval totaal niet haalbaar zijn, is dit met programmeren wel zo als MBO'er.
Gewijzigd op 13/07/2016 14:27:16 door Jan Graneker

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/07/2016 14:50:51
Quote Anchor link
Maar op welk gebied ("programmeren" is nogal breed) wil je je ontwikkelen?

Tijdens mijn opleiding bestond het "webprogrammeren" bijvoorbeeld nog niet echt, en werd hier ook niet in onderwezen. Alle kennis hierover heb ik buiten mijn studie hobbymatig opgedaan. Wel heeft mijn studie bijgedragen aan een solide theoretische achtergrond.

Zoals @Ward aangaf hoef je niet universitair geschoold te zijn om programmeur te worden. Een onderzoekende aard, analytisch denkvermogen en een nette werkhouding zijn wel pré's. Tis dus niet zozeer (enkel) niveau maar meer houding/instelling. Zo zijn superslimme chaoten niet de beste programmeurs :).
Gewijzigd op 13/07/2016 14:51:50 door Thomas van den Heuvel

Ben van Velzen

Ben van Velzen

13/07/2016 14:57:13
Quote Anchor link
Exact. Je hoeft niet eens de middelbare school te hebben afgemaakt om een goede programmeur te zijn. De kunst is de logica doorzien, ongeacht het programmeerwerk dat je doet. Omgekeerd is uiteraard ook waar, je kunt nog zo'n hoge opleiding hebben en het programmeren toch niet snappen wat je ook doet.

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 15:14:00
Quote Anchor link
Ik wil jullie allen alvast erg bedankt voor het commentaar. Hier heb ik echt wat aan. Ik vindt het erg leuk om websites te bouwen en dit het liefst vanaf scratch. Hierbij is naar mijn mening PHP een pré. Je kunt er zo onwijs veel mee (zo ver mijn basis kennis gaat). Mijn persoonlijke doel is om binnen een aantal jaar een groot deel hiervan te beheersen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/07/2016 15:21:46
Quote Anchor link
Er zijn zelfs directeuren van grote concerns die enkel een lage-school-diploma hebben. Opleiding zegt dus lang niet alles. Zelf heb ik een commerciële (hbo) achtergrond, maar ik heb van jongs af aan interesse gehad in computers en creatieve technische dingen. Toen ik ging studeren, bestonden al die media-opleidingen van tegenwoordig niet of nauwelijks. Tijdens mijn eerste baan, begon internet een beetje op te komen en af en toe keek ik mee over de schouder van de (enige) programmeur die daar ook werkte. Dat vond ik altijd heel interessant al die magische code. Niet dat ik er toen nog heel veel van snapte overigens. Uiteindelijk ging ik me toeleggen op webdesign ... en nog weer later op programmeren. En ja, dat is pittig. Het komt niet vanzelf. Veel boeken gelezen, voorbeelden van anderen bekeken ... en vragen stellen, bijv. hier op het forum. Zo ontdekte ik dat programmeren vooral een 'denkwijze' is, en dat de invulling vanzelf volgt als je de denkwijze begrijpt. Hoe langer je er mee bezig bent en hoe meer tijd je erin investeert, des te meer vooruitgang je zult boeken. Dus ik denk dat vooral de vraag is hoe graag je het wilt. Als je echt wilt, dan denk ik dat je het kunt. Maar verwacht niet dat dat in 2 weken of 2 maanden gebeurt. Voordat je een (goede) programmeur bent, ben je een paar jaren verder. Zie het als een lange-termijn-doel waarbij je jezelf steeds weer verder kunt ontwikkelen. Wees vooral niet bang, zie het als een mooie reis, en stel onderweg vragen zodat je niet verdwaalt ;-)

Jan Graneker

Jan Graneker

13/07/2016 16:01:10
Quote Anchor link
Erg inspirerende tekst Ozzie. Het komt aardig overeen met wat ook mij zo aanspreekt in het programmeren. Vooral als iets werkt wat je zelf bedacht hebt is dat het ultieme gevoel. Ik loop er nu al een paar jaar tegen aan te hikken, maar zal het roer omgooien en er voor gaan. Waar een wil is...

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en blijf vooral ervaringen posten en hoe jij er tegenaan kijkt. Leuk en leerzaam om dit allemaal te lezen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/07/2016 16:09:41
Quote Anchor link
>> Waar een wil is...

Daar is jouw weg! ;-)

Succes, en dat het maar een mooie reis mag worden.

Jan R

Jan R

13/07/2016 21:35:27
Quote Anchor link
Ik heb een A3/technisch diploma
Soms heb ik wel problemen maar met een paar fora zoals hier heb ik bijna alle problemen opgelost.

Jan Graneker

Jan Graneker

17/07/2016 15:33:52

Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/07/2016 16:31:46
Quote Anchor link
Hallo Jan,

Waarom niet beginnen met een goed boek?

Jan Graneker

Jan Graneker

17/07/2016 21:28:37
Quote Anchor link
Die heb ik ook :) alleen wil ik het gelijk goed aanpakken door een echte opleiding te volgen. Volgens een vaste structuur.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/07/2016 23:32:13
Quote Anchor link
Ik ken geen van die opleidingen. Die eerste is zo te zien een 4-jarige opleiding en niet specifiek voor PHP. Volgens mij is dat dus sowieso niet wat je zoekt. Dan blijven die andere 2 over voor respectievelijk zo'n 2.000 en 3.000 euro. Is het dat waard? Geen idee. Misschien als je nog helemaal geen basis hebt ... maar als je al een en ander weet zoals jij zal er (vermoedelijk) de nodige overlap in zitten. Ik kan niet beoordelen of het dat waard is.

Jan Graneker

Jan Graneker

18/07/2016 08:14:41
Quote Anchor link
De eerste sluit inderdaad niet helemaal aan bij de wens. 2 en 3 vind ik zo'n korte tijd, want een goede basis daar ben je wel een jaar of 2 mee bezig.

Wie heeft er hier ervaring mee en heeft zelf ook wat gevolgd qua opleidingen of een cursus? Elke tip is echt erg welkom.

Toevoeging op 18/07/2016 13:03:49:

Zoals ik nu op internet kan zien zijn er niet specifiek gerichte PHP-opleidingen. Ik ga opzoek naar een Java-opleiding en daarna zelf PHP oppakken.

Een handige starter heb ik al gevonden: https://tweakers.net/plan/840/basiscursus-java-programmeren-leer-de-basis-en-maak-kans-op-een-opleiding.html

Hierna is er ook een opleiding te volgen via capgemini
Gewijzigd op 18/07/2016 08:45:05 door Jan Graneker

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.