Project Starten: boek
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
misschien ipv Wiki een CMS systeem gebruiken??? dan kunnen alleen beheerders eraan werken... kweet niet hoe t met Wiki is geregeld?
Maar welk CMS systeem is hier voor geschikt? Het maken van een inhoudsopgave waarop je per deel kan bekijken + artikelen inzenden per deel. Met mutatie die alleen door beheerders gedaan mogen worden.
het idee van de TS is mogelijk, maar ik dnek eigenlijk dat je al snel moet kijken naar een applicatie??? misschien is een CMS systeem toch te beperkt?
misschien moet je zelfs een cms systeem koppelen aan een applicatie?
En het heeft een inhoudsopgave, maar nogmaals, boek zou ik voor later doen. Wiki lijkt me handiger dan enkel PDF...
Ik heb je trouwens een PM verstuurd, voor de hosting hoef je je geen zorgen te maken ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -
1. Inhoudsopgave maken.
2. Tekst verzenden per inhoudsopgave.
Als ik me niet vergis zijn dat de systeemeisen van de 'gebruiker'.
De systeemeisen van de beheer-pagina zijn de volgende:
1. Ingezonden artikelen controleren en toestaan of niet toestaan.
2. Artikelen muteren.
Mail is al gestuurd en hosting is wel het laatste waar ik me zorgen over maak. Maar uiteindelijk zou het wel (leest: leuk, bedoeling: supergaaf) zijn om een soort van boek gepubliceerd door 'een hele community' te hebben.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Erwin Okken
Je zou natuurlijk ook een kleine applicatie hiervoor maken, is een paar uurtjes werk. Zorg er dan wel voor dat mensen wel toegang hebben om alles te lezen, voordat je dus dubbele pagina's gaat krijgen.. En ze moeten het van elkaar kunnen bewerken, en dat is iets wat een wiki goed kan doen (met behoud van vorige versies!). Ik heb de laatste 2 weken erg veel met wiki's gewerkt, dus weet wel een beetje wat ze kunnen ;)
En wat zou de reden zijn om NIET met wiki te werken?
Sterker nog, op dit moment zou ik echt niet weten waarom niet.. Zit geen forum bij, maar dat is ook niet al te moeilijk om erbij te nemen....
Conclusie:
- Waarom geen wiki?
- Zijn er nog geïnteresseerden?
- Nog aanvullende informatie? ideeën, kritiek?
Voor het proces van 'een boek schrijven' is het naar mijn idee het belangrijkste dat je alles van tevoren goed uitdenkt. Welke onderwerpen wil ik waar behandeld zien? Bekijk die opzet vervolgens kritisch: kan het niet beter toch ergens anders, is het niet overkill etc.? In de voorbereiding gaat ongeveer 90% van de tijd zitten, slechts 10% is daadwerkelijk schrijven! Nu zal dat met een wiki wellicht iets anders zijn, maar het is ook zonde als iemand een heel stuk geschreven heeft en iemand anders flikkert dat zonder pardon de prullenbak in.
Ik denk dat het voor jullie dan het handigste is als je een klein groepje aanstelt die 'aangeleverd materiaal' van de massa beoordeelt, punten opstelt waar nog over moet worden geschreven of die verbetering behoeven, punten die voldoende behandeld zijn etcetera. Je (liefst iedereen, maar in ieder geval de redactie) moet ook goed en vaak overleg voeren wil zo'n project succesvol worden.
Wel een leuk idee, maar ik twijfel of het echt haalbaar is! Succes in ieder geval :)
Edit:
Je zou ook naar Google Docs kunnen kijken i.p.v. een wiki?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Winston Smith
Quote:
maar het is ook zonde als iemand een heel stuk geschreven heeft en iemand anders flikkert dat zonder pardon de prullenbak in.
Juist met een Wiki ga je dit tegen! Die slaat namelijk alles op, en overschrijft niets!
Je hebt helemaal gelijk, die redactie maak ik mij geen zorgen om. Meer zorgen maak ik om het aantal geïnteresseerden want waarom zou jij een stuk schrijven wat in een boek gestopt wordt? Qua aantal mensen zie ik nog een probleem zitten en hoop dus ook dat er 'ergens' een community is die er genoeg van heeft. Misschien zou het zelfs een nieuwe website kunnen opleveren en overal een beetje adverteren. Tot nu toe heb ik nog niet verder gedacht dan PHPhulp.
Edit:
Quote:
Voor de eer, de 'open source-spirit', omdat je het leuk vindt om bij te dragen aan een boek, omdat je IT studeert en alvast iets 'wetenschappelijks' op je naam wilt hebben staan? Juist het feit dat het een boek wordt maakt het leuker dan alleen een wiki vind ik. Maar inderdaad, je moet een flinke groep hebben wil je een boek krijgen wat alles bevat met zo min mogelijk fouten en daarvoor is de Nederlandstalige community misschien te klein. Er zijn wel Engelstalige projecten die ongeveer hetzelfde doen als jij wilt (maar dan zonder er een boek van te maken).Meer zorgen maak ik om het aantal geïnteresseerden want waarom zou jij een stuk schrijven wat in een boek gestopt wordt?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Winston Smith
edit:
t zou ook handig zijn als je hierbij een reden kan kiezen, waarom je iets bv slecht vind (slechte tekst, slechte 'tut', artikel bestaat al)
dan hoef je dat soort dingen niet in elke vergadering te stoppen ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tamara
dat is een goed plan
Ook ik vind dat eindredactie heel belangrijk is. Je ziet wel eens met boeken die meerdere schrijvers hebben dat je precies kan merken wanneer een stuk door een ander geschreven is. Woordkeuze e.d. is dus heel belangrijk.
Overigens vind ik het nog een beetje vaag dit, ik kan wel roepen dat ik mee doe, maar misschien is het handiger als jij een lijstje maakt met mensen die je nog nodig hebt (wat ze moeten gaan schrijven) en dat anderen zich daar dan voor aanbieden.
Tamara schreef op 17.10.2008 16:05:
Met dien verstande dat sommige artikelen best als basis gebruikt zouden kunnen worden, maar wel flinke aanpassing nodig hebben. Weggooien zou ik zeker nooit doen. Zeker met een Wiki is er ook niet echt sprake van 'een artikel', meer van een samenhang van zinnen/paragrafen die samen eventueel tot een artikel omgevormd zouden kunnen worden. De kracht van een wiki is juist dat hij steeds aangepast wordt en dat dat uiteindelijk moet leiden tot een leesbaar geheel.en als je voor de teksten een soort rating systeem gebruikt? als er een x aantal van de redactie het artikel niet goed vinden, dan wordt t weggegooid??
@Tamara
Ja, alleen wou ik daar geen 'systeem' voor gebruiken maar meer onderling overleg. Een systeem VIND ikzelf daar geen gepast voorbeeld van, ook hier is het weer hetzelfde: zeg als je het er niet mee eens bent.
Het zou wel mooi zijn dat het boek in het Nederlands blijft. Ikzelf zit niet bij Engelse community's en weet dus ook niet hoe dat in zijn werk gaat. Op Nederlandse community's zie je vaak mensen met problemen die ik graag tegen wil gaan met een boek. Gemaakt door mensen in hetzelfde land die hetzelfde moeten hebben doorstaan. Dit zal misschien de gebruiker meebrengen om later zelf met een open source project bezig te gaan.
We moeten nu gewoon zorgen dat er een geschikt systeem komt. (Ik heb nog geen nadelen over wiki gehoord.)
Ook moeten er beheerders komen(een redactie).
Elk artikel wat ingezonden is zal niet voldoen aan de criteria voor het boek.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Erwin Okken
Quote:
Het is niet echt de inhoudsopgave, meer een opzet of leidraad die je gaat volgen (alhoewel dat wel op elkaar kan lijken). Ik raad je aan om ook wat te lezen over het schrijven van boeken om te voorkomen dat je project de verkeerde kant op gaat.Kijk, je begint met het maken van een inhoudsopgave. De structuur van het boek zal je dan al hebben en ik denk dat dit ook bij de 90% in zit waar Kasper had over had.
Quote:
Tijdrovend klusje zeker? In dat geval, not me.Ook moeten er beheerders komen(een redactie).