projectje schatten!
Stel je hebt een doorsnee website voor een bedrijf. Het bedrijf verkoopt producten. Er moet informatie over het bedrijf op de website komen te staan en de producten moeten op afzonderlijke productpagina's worden getoond. Daarnaast moet er natuurlijk een mooie "over ons" pagina komen waarop ook alle medewerkers zijn te zien en natuurlijk mag ook een pagina met het "laatste nieuws" niet ontbreken. Het geheel moet er dan ook nog eens heel gelikt uitzien. nul-punt beginnen, hoe lang doe je daar dan over... over de website zelf, maar ook over een zelfgemaakt beheersysteem (cms )waarmee je de website kunt beheren: denk bijvoorbeeld aan het productassortiment updaten / aanpassen en nieuwsberichten toevoegen / wijzigen.
Ik zou zeggen dat je hier toch al best gauw een half jaartje mee bezig bent, wil je het goed doen (plan opstellen, lijn-tekeningen maken en vervolgens designen en programmeren). Een half jaar klinkt best lang... maar is volgens mij best reëel. Wat vinden jullie? Vinden jullie het ook soms lastig om schattingen te maken of ben ik de enige?
Ik vind het ook zeer moeilijk om een schatting te maken, wat helpt is het project opsplitsen in verschillende kleine deeltjes, kleinere onderdelen kan je al makkelijker inschatten qua tijd en eventueel kostprijs.
Weet je wat een half jaar (freelance) werk gaat kosten? Oftewel die site is niet te betalen.
Toevoeging op 28/09/2011 21:08:20:
Hoe lang zou jij er dan over doen SanThe?
Gewijzigd op 28/09/2011 21:17:27 door - SanThe -
Oh... hoe kun je er dan iets over zeggen :-) :-P
ben zelf hobbyist, dus geen beschikking over fulltime
Hangt er ook vanaf hoever van 0 je begint. Mijn eerste webshop duurde 8 weken, de tweede 2 weken en mijn derde een middag. Als je alles al een keer hebt gemaakt, kun je je eigen werk kopiëren.
ja, da's waar... maar ik heb het dus over professionele bedrijfs-sites... geen "hobby projectjes". En dan inclusief een op maat gemaakt cms, en dan alles OOP en met MVC model. En dat dan vanaf nulpunt. Dus er is helemaal niks. Geen design, nog geen regel code, geen database etc.
Ik zeg alleen dat een half jaar (freelance) werk een hoop geld kost. En als daar dan slechts één site uitkomt is dat erg duur.
ja, dat klopt deels... als het een goede commerciële site is dan verdient die zichzelf weer terug... en gaat uiteindelijk ook winst opleveren.
Ozzie PHP op 28/09/2011 20:51:59:
Ken je dat... opdrachtgevers die vragen om even hun projectje te schatten? Ben ik de enige die het lastig vindt om te bepalen hoe lang een project precies duurt?
Stel je hebt een doorsnee website voor een bedrijf. Het bedrijf verkoopt producten. Er moet informatie over het bedrijf op de website komen te staan en de producten moeten op afzonderlijke productpagina's worden getoond. Daarnaast moet er natuurlijk een mooie "over ons" pagina komen waarop ook alle medewerkers zijn te zien en natuurlijk mag ook een pagina met het "laatste nieuws" niet ontbreken. Het geheel moet er dan ook nog eens heel gelikt uitzien. nul-punt beginnen, hoe lang doe je daar dan over... over de website zelf, maar ook over een zelfgemaakt beheersysteem (cms )waarmee je de website kunt beheren: denk bijvoorbeeld aan het productassortiment updaten / aanpassen en nieuwsberichten toevoegen / wijzigen.
Ik zou zeggen dat je hier toch al best gauw een half jaartje mee bezig bent, wil je het goed doen (plan opstellen, lijn-tekeningen maken en vervolgens designen en programmeren). Een half jaar klinkt best lang... maar is volgens mij best reëel. Wat vinden jullie? Vinden jullie het ook soms lastig om schattingen te maken of ben ik de enige?
Dit is typtisch een gevalletje, ervaring. Een half jaar is onredelijk lang voor een project als deze. Dit is maximaal 20 uur ontwikkeling, 6 uur designen, 4 uur testen en 10 uur bugfixes/toevoegingen vanuit de klant. Waarom keer op keer het wiel opnieuw uit vinden als er al genoeg CMS-en bestaan?
Dan krijg je dus een doorsnee website. Ik vind het knap als je in 20 uur (is nog geen 3 dagen) een compleet werkend cms + een website kunt programmeren op basis van het mvc model. Plus nog geen dag designen? Mja... waarschijnlijk hebben wij beiden totaal een ander soort website voor ogen hahaha.
Volgens mij gaat Chris uit van een bestaand CMS dat eventueel aan de wensen van de opdrachtgever wordt aangepast.
Wat betreft 6 uur voor het ontwerp. Dat is wel heel erg krap hoor.
Wat ik met mijn vraag meer bedoelde... als je dus een complete volledige website wil maken, met alles erop en eraan... zonder bestaande middelen (cms, templates) hoe lang je dan bezig bent. Denk bijvoorbeeld aan een site als Philips, of nu.nl... of bijvoorbeeld pdashop.nl. Gewoon de wat grotere sites die alles op maat hebben gemaakt. En nee, zo'n site maak je dus niet in een week :)