[PS] Huisstijl maken
Ik heb de opdracht gekregen om een huisstijl te maken. Ik heb al ongeveer in men hoofd hoe en wat maar ik heb nog enkele vraagjes.
Wat zijn de afmetingen van dergelijke huisstijlen. (briefpapier, enveloppe, visite kaartje, en dan andere dingen die er nog bij horen).
En je moet bij een enveloppe ook altijd nog het doorschijnend plastiek voor de geadresseerde pakken hoe doe je dat dan?
Kan iemand me helpen?
Groetjes
Wouter
Een huisstijl ontwikkelen is niet makkelijk, ik ben wel benieuwd wat je ervan maakt.
Hier enkele dingen:
visitekaartje is standaard 85mm x 55mm. Maar je mag ook creatief wezen. Simpel door bijv een kwartslag draaien dus staand formaat. Maar kijk ook eens bijv hier
Briefpapier is logisch A4
Enveloppe zijn veel verschillende maten, een schema vind je op deze pagina
Vraag de drukker altijd hoe je het moet aanleveren. De drukker waar ik mee werk wilt namelijk altijd alles met 3mm afloop. Maar dit is per drukker verschillend.
In het ontwerp van een envelop hoef je het venster niet mee te nemen. Wel rekening natuurlijk houden met de positie en grootte hiervan ivm je huisstijl die gedrukt moet worden. Geef ook altijd aan een drukker aan waar je het venster wilt hebben, bijv links of rechts. Dit ivm het briefpapier, waar het adres komt te staan.
Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden, maar overleg veel met de drukker (erg belangrijk), want een website is zo aan te passen. Drukwerk niet.
Nog opmerkingen:
Laat je het drukken? Gebruik pms kleuren. Hoe meer kleuren, hoe duurder het wordt.
Laat je het printen? gebruik cmyk kleuren.
Extraatjes zoals een preeg of uitsnedes maken een visitekaartje leuker, maar ook duurder
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Niek Weevers
@Niek: Bedankt voor je reactie.
Verder zou ik het ontwerp maken voor briefpapier, enveloppe, visitekaartje, intern papier ( mocht dit nodig zijn) facturatie en je moet dus rekening houden met vervolg papier.
Ook zou ik de DPI op 300 zetten, standaard 72 DPI is te weinig voor drukwerk, maar eigenlijk zou ik voor zoiets geen photoshop gebruiken maar eerder illustrator.
Illustrator werkt met vectoren, je kan zover inzoomen of een illustrator afbeelding (mits als juist type opgeslagen) zover uitrekken als je wil, de afbeelding wordt niet kartelig, maar blijft gewoon scherp. Zeker met een logo, bijvoorbeeld voor in een krant o.i.d. is dat handig.
Opmaak van communicatiemateriaal kan ook uitstekend in indesign, nog beter eigenlijk dan illustrator. Photoshop niet gebruiken, alhoewel je ook hier in vector kan werken.
ps die link van bart van de veen heb ik wel eens gezien, hier staan echt originele ontwerpen onder. Bijv een visitekaartje van een echtscheidingsiemand met een mogelijkheid om het visitekaartje makkelijk door midden te scheuren. Geniaal bedacht