PTR-record?
Ik was nog even wat aan het lezen over DNS-records. Per toeval las ik ergens dat het raadzaam is om ook een PTR-record in te stellen, waarmee aan de hand van een IP-adres een host geresolved kan worden. Als ik het goed begrijp wordt dit door sommige mailcliënts gebruikt om te controleren of de domeinnaam en het IP-adres overeenkomen.
Mijn vraag is nu of het raadzaam is zo'n PTR-record in te stellen, en zo ja, hoe doe ik dat exact?
Volgens mij moet ik dan m'n IP-adres invullen en de naam van het domein. Maar gebruik ik dan gewoon het hoofddomein "domein.nl" of gebruik ik "mail.domein.nl". Ik heb "mail.domein.nl" ingesteld als MX-record, maar de mail zelf wordt verstuurd via "[email protected]" (dus via het hoofddomein). Hoe stel ik dan het PTR-record in?
Gewijzigd op 27/07/2015 03:29:20 door Ozzie PHP
Als het IP-adres van je server 1.2.3.4 is, moet er een PTR-record worden toegevoegd aan de zone 3.2.1.in-addr.arpa, en ik vermoed dat je die zone niet zelf in beheer zult hebben. ;-)
Het PTR record is de reverse naam, dus de hostnaam waar het IP adres aan gebonden is, dus bijvoorbeeld server.ozzie.nl. Maar zoals gezegd is dit in beheer van je provider, en tenzij je ze heel lief aankijkt zullen ze waarschijnlijk dit beheer niet uit handen geven. Meestal zullen ze het PTR record instellen naar iets dat je tijdens het bestellen van je VPS opgeeft.
Hangt een beetje van je provider af. Voor mijn internetverbinding thuis (XS4All, vast IP-adres) kan ik het gewoon via het service center instellen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een VPS huurt er ergens op de beheerpagina ook zoiets kan worden ingesteld.
Even wat extra informatie. Ik heb op basis van wat jullie zeiden dus even via een online tool gekeken of er reeds een PTR record is ingesteld. Dit is inderdaad het geval en deze komt inderdaad overeen met de naam van de server die ik bij STRATO host.
Het gekke is dat ik mijn domeinen bij Versio host. Via het klantenpaneel kan ik daar per domein de DNS-records invullen. Daar kan ik dus ook kiezen om een PTR-record in te stellen. Dat heb ik niet gedaan, maar wellicht heeft Versio dat dan automatisch al ingesteld.
Wat ik alleen niet zo goed snap. De server heeft een naam zoiets als "abc123.stratoserver.com". Nu stuur ik dus iemand een mail via "[email protected]". Het IP-adres waarmee deze mail verstuurd wordt, is 1.2.3.4. Nu gaat de mailcliënt dat IP-adres dus resolven naar een hostname, en dan komt ie terecht bij abc123.stratoserver.com. Maar wat heeft ie dan aan die hostname? Mijn mail is immers verstuurd via @pietjepuk.nl. Dat is een ander domein dan de hostname, dus die twee corresponderen niet met elkaar. Hoe krijg je dan toch een geldige validatie?
Veel mailservers weigeren simpelweg mail als er niet geresolved kan worden.
Ook weigeren ze vaak mail als de DNS geen ip kan leveren voor de (server)naam.
Of een client hier ook mee werkt zou ik niet weten.
Ik heb nu dus wel een PTR-record bij mijn domeinen. Dus dat klopt in ieder geval. Maar die resolvet dus in de naam van de server. Niet in de naam van het domein. Ik weet niet of dat kwaad kan?
Als je mailserver mail verstuurt, maakt hij verbinding met een andere mailserver. Die (ontvangende) mailserver kijkt naar het IP-adres dat binnenkomt en doet een reverse lookup. Daar komt in dit geval abc123.stratoserver.nl terug. Zolang die naam bij een forward DNS lookup matcht met het IP-adres is er niets aan de hand. Matchen die twee niet (of is een van de twee niet te resolven) dan hangt het af van de instellingen van de mailserver wat er met je mail gebeurt.
Gewijzigd op 27/07/2015 13:04:07 door Willem vp
Ik zei eerder overigens dat Versio blijkbaar mijn PTR heeft ingesteld, maar in die online tool zie ik dat STRATO (waar ik de VPS huur) de PTR heeft ingesteld. Ik ga er dan maar vanuit dat het allemaal klopt.
Zo te zien is het volgens mij wel okee.
Toevoeging op 27/07/2015 13:37:14:
PS @Willem:
Jij weet ook veel van servers. Ben jij eigenlijk een voorstander van A-records of CNAMES?
Stel je hebt een A-record voor domein.nl dat verwijst naar IP 1.2.3.4 en nu wil je ook een record maken voor www.domein.nl. Zou je hier dan ook een A-record voor gebruiken dat verwijst naar 1.2.3.4, of juist een CNAME die verwijst naar domein.nl? (en waarom?)
Ik heb daarin geen uitgesproken standpunt. ;-)
Om dit draadje niet te vervuilen, zal ik je vraag beantwoorden in het oorspronkelijke topic.