putty, welk bestand?
Op deze pagina vind je de downloads voor Putty: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
Ik vraag me af of ik de versie nodig heb onder het kopje "For Windows on Intel x86" (putty.exe) of de versie onder het kopje "A Windows installer for everything except PuTTYtel" (putty-0.63-installer.exe). Weet iemand dat?
PutTYtel staat voor Putty Telnet. Telnet is best verouderd om te gebruiken.
Maar ik vraag me dus af of dat de "normale" versie is. Maar als ik het goed snap is putty.exe dus gewoon een standalone executable die je bijv. vanaf een usb-stick kan opstarten? En de installer is de normale versie voor op de pc? Correct?
Klopt
Oké, duidelijk. Thanks Aar :)
En als ik je een tip mag geven: kijk eens naar IVT. Kost een paar tientjes, maar ik zou niet meer zonder kunnen. Vooral als je een stuk of 80 Unix-systemen moet beheren zitten er wat features in die je heel veel tijd gaan schelen.
Wat is Kitty dan precies? En waarom zou ik die moeten gebruiken ipv Putty?
(zijn er meer mensen die kitty gebruiken?)
KiTTY is een fork van PuTTY 0.63, met een flink aantal extra features. Het probleem met PuTTY is dat het soms wel 4 jaar duurt voor er eens een update is. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar met de huidige waslijst van bugs en feature requests zou het toch wel wenselijk zijn als de updatefrequentie iets hoger was. KiTTY is op dat punt wat meer up to date.
Wat vind jij trouwens de belangrijkste feature die Kitty wél heeft en Putty niet?
Gewijzigd op 08/12/2014 09:32:51 door John D
Hoofdreden hier voor is vooral de mogelijkheid om servers in tabs te zetten tbh :P
@Jacco:
Zijn die tabs de enige reden? Ik heb maar 1 server, dus voor mij dan geen toegevoegde waarde?
En het ging mij om tabs , iets makkelijker stored sessions beheren beheren en direct files van de server naar de pc verplaatsten met ingebouwde sftp.
Verder zit er nog legio aan mogelijkheden in die ik niet gebruik :P dus bovenstaand (wat allemaal in putty minder geregeld was ten tijde van overstap , weet niet hoe het nu is) waren voor mij de voornaamste redenen om over te stappen
Wat gebruiken de overige leden hier? Putty, Kitty of iets anders?
> komt er dan ook weer een nieuwe versie van Kitty?
Wat veiligheid betreft: als het een paar jaar kost om een security fix voor PuTTY te krijgen, is KiTTY al snel veiliger. ;-) Ik heb geen idee wat het ontwikkelbeleid van KiTTY is met betrekking tot nieuwe PuTTY-versies, maar het zou me niet verbazen als wijzigingen in PuTTY ook doorgevoerd worden in KiTTY. Het zou me evenmin verbazen als het andersom is. Volgens mij zitten in KiTTY al diverse dingen van de PuTTY-wishlist.
> Wat vind jij trouwens de belangrijkste feature die Kitty wél heeft en Putty niet?
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik PuTTY en KiTTY alleen gebruik als er niets beters voorhanden is, maar een van de pluspunten van KiTTY is dat daar een portable build van is die je (sessie-)instellingen niet opslaat in de Windows-registry maar in een lokale .ini-bestanden, zodat je de boel kan draaien vanaf een USB-stick. Het grote nadeel, wat Jacco al noemt, is dat ook KiTTY geen tabbed interface heeft.
Wat ik ook handig vind aan KiTTY is de autologin-feature, maar die vind ik bij IVT beter geregeld (want daar kun je een master password instellen, automatisch inloggen op een hele groep servers, en gewijzigde wachtwoorden worden automatisch aangepast).
Als je 1 server hebt waar je misschien een uurtje per week op zit te werken, maakt het overigens niet zoveel uit wat voor programma je gebruikt. De echte winst behaal je pas wanneer je zo ongeveer leeft in je terminalpakket.
>> als het een paar jaar kost om een security fix voor PuTTY te krijgen, is KiTTY al snel veiliger.
Bedoel je daarmee te zeggen dat Kitty op dit moment veiligheidsfixes heeft die Putty niet heeft?
Ik zal Putty vooral gebruiken om af en toe iets aan te passen waarvoor ik root-rechten nodig heb. Dan log ik in als niet-root user en maak ik mezelf vervolgens root-gebruiker. Het nadeel vind ik dat er niet een mooie sftp browser aan gekoppeld zit, dus die installeer ik zelf dan eentje (bijv. midnight commander), want ik vind het lastig om via al die commando's het juiste bestand te vinden. Een grafische browser is dan voor mij veel makkelijker.
Het programma dat Jacco noemt (helaas niet gratis) heeft, zo zie ik hier (klik) als je op de knop "Remote edition" klikt, een ingebouwde sftp browser. Ik vraag me af of dat je wanneer je als root-gebruiker bent ingelogd (dus eerst als andere gebruiker en daarna jezelf root-gebruiker maken), je die browser dan ook als root-gebruiker kunt gebruiken. Dat lijkt me wel mooi. Maar helaas is het niet gratis.
Gewijzigd op 08/12/2014 11:11:51 door Ozzie PHP
http://mobaxterm.mobatek.net/download.html
Personal Edition is wel degelijk gratis ;)
En nee hij neemt je sudo niet mee. Los ik altijd op door een kopie naar tmp te maken , rechten op 777 te zetten, dan terug naar mn gewone gebruiker, kopieren uit temp, rechten goed zetten en file in temp te verwijderen :)
Personal Edition is wel degelijk gratis ;)
En nee hij neemt je sudo niet mee. Los ik altijd op door een kopie naar tmp te maken , rechten op 777 te zetten, dan terug naar mn gewone gebruiker, kopieren uit temp, rechten goed zetten en file in temp te verwijderen :)
Gewijzigd op 08/12/2014 11:18:00 door Jacco Engel
Weet jij hoe dat zit met die ftp-browser? Als ik in de shell mezelf root rechten geef, kan ik dan die browser als root gebruiken? Dat zou wel heel fijn zijn.
Toevoeging op 08/12/2014 11:19:38:
>> En nee hij neemt je sudo niet mee. Los ik altijd op door een kopie naar tmp te maken , rechten op 777 te zetten, dan terug naar mn gewone gebruiker, kopieren uit temp, rechten goed zetten en file in temp te verwijderen :)
Ah oké. Nog steeds omslachtig dus :( Dan kan ik ook gewoon tijdelijk even WinSCP gebruiken en root login toestaan. Ook omslachtig :-/
ook omdat je eerst putty overwogen hebt en dit al minder functionaliteit heeft dan personal mobaXterm imho
Oké ... maar aangezien die sftp browser niet doet wat ik hoopte ... is er dan nog enige meerwaarde voor mij ten opzichte van Putty/Kitty? En wat zou jij gebruiken, Putty of Kitty?
Daarvoor zou ik me eerst in beiden moeten verdiepen :). En heb wel tijd over op mn werk, maar niet zo veel, dus kan daar helaas geen zinnige dingen over zeggen.