Q BAckup
Thx in advance
en htdocs kun je backuppen door met je ftp client gewoon
die hele map te kopieëren naar je pc.. (of andere locatie)
MySQL kun je doormiddel van PHPMyAdmin backuppen. Htdocs kun je gewoon op een externe hdd zetten samen met de SQL/MySL backup.
Enig idee?
cronjob?
gelukkig ?
had je niet liever 0+1 of nog beter
je klinkt zo tevreden haha
kan altijd beter toch..
De rest van de servers hebben raid 5 met vier hardeschijven, maar mijn eigen servertje vind ik wat dat betreft niet zo moeilijk. Een paar van mijn eigen domeintjes staan erop maar verder geen klanten. Het is ook gewoon een normale 3,4Ghz PIV met 2Gb ram... geen ingewikkelde machine verder.
Jammer dat je 2 servers nodig hebt, een hoop dataverkeer via SSL en minimaal 4 hd's daar waar je in principe slechts 1 server met 1 hd nodig hebt... Er hangt een prijskaartje aan veiligheid van data.
opzich wel, meestal als je weinig servers hebt is het genoeg om raid 5 te hebben (striping with parity). Deze zou je evt in een losse HD kast kunnen zetten. Als je main schijf kapot gaat heb je je backup nog in je externe HD kast zitten.
Frank schreef op 29.03.2007 15:44:
Jammer dat je 2 servers nodig hebt, een hoop dataverkeer via SSL en minimaal 4 hd's daar waar je in principe slechts 1 server met 1 hd nodig hebt... Er hangt een prijskaartje aan veiligheid van data.
Wij hebben 2 switches in het rack hangen, 1 voor het interne netwerk en 1 voor het externe netwerk. Onderling worden er via het interne netwerk backups gemaakt wat je dus geen dataverkeer kost. En we hebben een tweetal backup-servers in Duitsland. Afhankelijk van de vraag 'hoe belangrijk is mijn data' worden 'mappen' 1x per dag, 1x per week of 1x per maand naar Duitsland 'gekopierd' Dat gaat wel over het internet, kost iets van 6cent per GB o.i.d. en dat tikt wel redelijk aan.
Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, de vraag is alleen wat is kosten-technisch zo veilig & efficient mogelijk.
Quote:
Precies, de bekende kosten-baten analyse.Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, de vraag is alleen wat is kosten-technisch zo veilig & efficient mogelijk.
Ik heb 2 identieke database-servers die dag en nacht over SSL met elkaar aan het kletsen zijn (2 locaties). De webserver gebruikt de master om mee te kletsen, maar mocht deze uitvallen, dan gaat hij verder met de slave. De slave is een exacte kopie van de master. De slave wordt vanaf dat moment master. Wanneer de oorspronkelijke master weer online is, wordt deze de slave. De master-database wordt dan automatisch in zijn geheel gerepliceerd en vervolgens up-to-date gehouden.
De extra kosten vallen mee, een paar honderd euro in de maand en niemand hoeft zich zorgen te maken over dataverlies. Verlies van data is voor mijn klanten onacceptabel en zij hebben geen enkel probleem met deze minimale extra kosten.
@Jurgen: raid 5 is killing voor de database performance, veruit de slechtste oplossing. Ik gebruik raid 1 met 2 73GB 15000rpm hd's. Werkt voorlopig uitstekend. Mocht ik meer ruimte nodig hebben, dan zal er een aparte kast voor opslag bij komen die met raid 10 wordt ingericht. Nog niet nodig en ook reteduur!