qr code bestelsysteem
ik heb een bestaande code aangepast en dit werkt nu optimaal. maar dit wil ik nog veranderen en weet alleen niet hoe.
wat is het ?
klant scant qr code aan tafel en gaat naar website om bestelling te plaatsen in een cafe.
dit komt toe op een admin pagina waar de bestellingen toekomen.
wat ik nu wil aanpassen en/of testen is het volgende:
Nu is de code zo opgemaakt dat qr code tafel 1 naar website "www.mijnsite.be/bestel/1" gaat en daar een menu.php bestand opent. als ik zo 50 tafels heb , moet ik 50 keer mappen aanmaken, menu aanpassen naar tafelnummer enzoverder.
is er een mogelijkheid om via de qr code de tafelnummer in 1 menu.php te laden en een order aan te maken zodat ik dit niet in 50 mappen moet doen ? indien nodig stuur ik de code door.
Waarschijnlijk is er inderdaad wel een betere oplossing, maar dan zul je wat meer informatie moeten geven over hoe je code is opgezet.
Don't Repeast Yourself.
Zorg dat je één code hebt waarmee je de tafels kan oproepen en verwerken.
In het algemeen kan dit prima met GET-parameters in de URL:
bestelling.php?tafel=12
Eventueel kan je dit met mod_rewrite de aanroep netjes ombuigen naar /tafel/12.
Gewijzigd op 08/09/2020 22:05:58 door - Ariën -
En zou het je zo wel aanvliegen? Ik kan namelijk makkelijk de URL wijzigen en vervolgens "het hele linker rijtje" voor de buurtafel bestellen. Uitgaande van betaling bij aflevering natuurlijk, anders is de grap niet leuk.
Misbruik is snel gemaakt. Iemand gaat even naar het toilet toe, en de ander scant zijn code of traceert/manipuleert de URL en bestelt even een drankje op hun kosten vanaf hun eigen tafel. Kelner komt met de dure wijn, en je neemt het aan als 'vriend' zijnde, ga terug naar je tafel en geniet van je Chablis. Klant komt terug, en heeft een mooie verrassing bij het betalen.
Het kan wel prima worden ingezet voor registratie vanwege de COVID-19 pandemie, die je naar een digitaal formulier toe leidt.
Gewijzigd op 09/09/2020 14:55:10 door - Ariën -
Op zich wel een originele manier om een leuke dame aan de tafel naast je te verrassen :)
"Hé, maar ik had helemaal geen champagne besteld?"
"Da's van die meneer daar aan tafel 4".
ik zal eens kijken hoever ik geraak met de GET parameters. is er een mogelijkheid om de url te coderen?
Meteen roepen dat het niet kan en niet veilig is lijkt mij een beetje voorbarig, als je even nadenkt zijn hier best laagdrempelige oplossingen voor te verzinnen...
Brecht werbrouck op 09/09/2020 20:17:51:
is er een mogelijkheid om de url te coderen?
Je zou bijvoorbeeld in je database kunnen zetten:
URL A2D541X -> tafel 1
URL X2395Y0 -> tafel 2
etc
Als ik een klant zou zijn zou ik mij wel een beetje ongemakkelijk voelen bij een te makkelijke bestel-methode.
En dan?
Degene die het misbruikt heeft er alleen iets aan als hij/zij het zelf opdrinkt. De ober / camera's zien toch wie de bestelling aanneemt?
Heb dit weekend al het systeem live getest met 200 personen in een bar en werkt perfect. Buiten die 50 mapjes dan. En ik moet zeggen dat er geen enkele tafel voor iemand anders besteld heeft. Als je eenmaal slechte bedoelingen hebt is dit natuurlijk niet uit te sluiten maarja...
Als je het beter dicht wilt timmeren, dan kan je bij de eerste scan van de QR-code de tafelgebruiker een pincode kiezen die hij moet gebruiken tijdens een bestelling.
Weet trouwens niet of jij na tien pils nog een pincode kan onthouden :p.
Thomas van den Heuvel op 09/09/2020 22:40:23:
Weet trouwens niet of jij na tien pils nog een pincode kan onthouden :p.
Na 10 bier krijg ik altijd zin om wat te eten. Misschien met Cookies werken dan? ;-)
Gewijzigd op 10/09/2020 09:26:03 door - Ariën -