Query om surfgedrag te meten
Op mijn laatste website (webshop) houd ik in een logtabel bij Wie, Wanneer, Wat doet op mijn webshop.
Hiertoe leg ik in de logtabel (naam tabel: sys__logfile) o.m. vast:
1. De datum en tijd van de logging (veldnaam: datum)
2. Het IP-adres van de bezoeker (veldnaam: ipadres)
3. De pagina die de bezocht wordt (veldnaam: pagina)
Nu wil ik samen met de eigenaar van de website onderzoeken middels een telling, hoeveel bezoekers slechts één of twee pagina's bezoeken oftewel hoeveel bezoekers haken af direct na het inloggen op de webshop
Je krijgt dan zoiets als:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
4
5
6
7
8
SELECT
COUNT(ipadres) AS bezoeken
FROM
sys__logfile AS l
WHERE
websitenaam = 'webshop' and month(datum) = 7
ORDER BY
l.datum ASC
COUNT(ipadres) AS bezoeken
FROM
sys__logfile AS l
WHERE
websitenaam = 'webshop' and month(datum) = 7
ORDER BY
l.datum ASC
Nu moet dus ergens in deze query worden opgenomen dat er aansluitend geen volgend record is met hetzelfde IP-adres.
Hoe pak ik zoiets aan?
p.s., Ik heb getracht om een afbeelding bij dit topic te plaatsen maar ik kom niet verder dan het toevoegen van de img-tags
George
Gewijzigd op 09/08/2013 20:47:11 door George van Baasbank
http://www.mijnsite.nl/plaatje.jpg[+/img+]
Maar dan zonder plus-tekens in de img-tags.
[+img+]Maar dan zonder plus-tekens in de img-tags.
Gewijzigd op 09/08/2013 23:11:07 door Ozzie PHP
Iemand identificeren op zijn IP adres is niet meer van deze tijd.
Daarnaast wil je gegevens per bezoek opvragen, dus zal je ze ook per bezoek moeten vastleggen en niet per datum.
Ger, als het IP-adres niet meer van deze tijd is, waaraan kan ik dan zien met wie ik te maken heb?
Je zou dus met sessies en cookies kunnen gaan werken om dat wel te kunnen vastleggen.
Ger van Steenderen op 10/08/2013 10:13:14:
Je zou dus met sessies en cookies kunnen gaan werken om dat wel te kunnen vastleggen.
Dat inderdaad, plus de unieke ID van een klant (bijvoorbeeld klantnummer) aangezien het om een webwinkel gaat. Voor statistische analyses van (koop)gedrag moet je verbanden kunnen leggen tussen bezoekers/klanten en hun bestellingen.
Wat wij willen weten is juist het aantal bezoekers dat bij de startpagina al afhaakt. Dus van klant-id's is nog geen sprake.
George van Baasbank op 10/08/2013 11:45:55:
Wat wij willen weten is juist het aantal bezoekers dat bij de startpagina al afhaakt. Dus van klant-id's is nog geen sprake.
Maar je bouwt een statistieken-tool toch niet om één incidentele vraag te beantwoorden?!
Je kunt die vraag overigens beantwoorden door de sessie-ID op te slaan. Elke hit waarvan de sessie-ID maar één keer voorkomt, is afkomstig van iemand die na één pagina al afhaakte.
Bedankt voor je suggestie. Ik ga die sessie-id opslaan om te zien wat ik er mee kan
Als je specifiek de landingspagina wilt analyseren, zou ik ook $_SERVER['HTTP_REFERER'] opslaan, zodat je (meestal) ziet waar het verkeer vandaan komt.
Ik heb beide suggesties opgepakt en de eerste resultaten lijken veelbelovend. Met de sessies kan ik in ieder geval goed uit de voeten.