Query om surfgedrag te meten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

George van Baasbank

George van Baasbank

09/08/2013 20:40:44
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Op mijn laatste website (webshop) houd ik in een logtabel bij Wie, Wanneer, Wat doet op mijn webshop.
Hiertoe leg ik in de logtabel (naam tabel: sys__logfile) o.m. vast:

1. De datum en tijd van de logging (veldnaam: datum)
2. Het IP-adres van de bezoeker (veldnaam: ipadres)
3. De pagina die de bezocht wordt (veldnaam: pagina)

Nu wil ik samen met de eigenaar van de website onderzoeken middels een telling, hoeveel bezoekers slechts één of twee pagina's bezoeken oftewel hoeveel bezoekers haken af direct na het inloggen op de webshop
Je krijgt dan zoiets als:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT
   COUNT(ipadres) AS bezoeken
FROM
   sys__logfile AS l
WHERE
   websitenaam = 'webshop' and month(datum) = 7
ORDER BY
   l.datum ASC

Nu moet dus ergens in deze query worden opgenomen dat er aansluitend geen volgend record is met hetzelfde IP-adres.

Hoe pak ik zoiets aan?

p.s., Ik heb getracht om een afbeelding bij dit topic te plaatsen maar ik kom niet verder dan het toevoegen van de img-tags

George
Gewijzigd op 09/08/2013 20:47:11 door George van Baasbank

PHP hulp

PHP hulp

17/11/2024 16:49:16

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/08/2013 23:10:31
Quote Anchor link
[+img+]http://www.mijnsite.nl/plaatje.jpg[+/img+]

Maar dan zonder plus-tekens in de img-tags.
Gewijzigd op 09/08/2013 23:11:07 door Ozzie PHP

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

10/08/2013 08:40:04
Quote Anchor link
Ik denk dat je de gegevens op een andere manier op moet gaan slaan.
Iemand identificeren op zijn IP adres is niet meer van deze tijd.
Daarnaast wil je gegevens per bezoek opvragen, dus zal je ze ook per bezoek moeten vastleggen en niet per datum.

George van Baasbank

George van Baasbank

10/08/2013 08:59:50
Quote Anchor link
Elke pagina die bezocht wordt, wordt vastgelegd. Datum e. IP-adres zijn o.m. de items die ik vastleg.
Ger, als het IP-adres niet meer van deze tijd is, waaraan kan ik dan zien met wie ik te maken heb?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

10/08/2013 10:13:14
Quote Anchor link
Dat kan je niet zien, als ik bij de Macdonald ga zitten 'lunchen' en tussen de big happen door jouw webshop bezoek, en mijn buurman doet hetzelfde dan zijn wij in jouw ogen dezelfde persoon.
Je zou dus met sessies en cookies kunnen gaan werken om dat wel te kunnen vastleggen.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/08/2013 11:11:59
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 10/08/2013 10:13:14:
Je zou dus met sessies en cookies kunnen gaan werken om dat wel te kunnen vastleggen.

Dat inderdaad, plus de unieke ID van een klant (bijvoorbeeld klantnummer) aangezien het om een webwinkel gaat. Voor statistische analyses van (koop)gedrag moet je verbanden kunnen leggen tussen bezoekers/klanten en hun bestellingen.

George van Baasbank

George van Baasbank

10/08/2013 11:45:55
Quote Anchor link
Wat wij willen weten is juist het aantal bezoekers dat bij de startpagina al afhaakt. Dus van klant-id's is nog geen sprake.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/08/2013 12:03:18
Quote Anchor link
George van Baasbank op 10/08/2013 11:45:55:
Wat wij willen weten is juist het aantal bezoekers dat bij de startpagina al afhaakt. Dus van klant-id's is nog geen sprake.

Maar je bouwt een statistieken-tool toch niet om één incidentele vraag te beantwoorden?!

Je kunt die vraag overigens beantwoorden door de sessie-ID op te slaan. Elke hit waarvan de sessie-ID maar één keer voorkomt, is afkomstig van iemand die na één pagina al afhaakte.

George van Baasbank

George van Baasbank

10/08/2013 12:10:23
Quote Anchor link
Ward,
Bedankt voor je suggestie. Ik ga die sessie-id opslaan om te zien wat ik er mee kan

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/08/2013 12:28:12
Quote Anchor link
Als je specifiek de landingspagina wilt analyseren, zou ik ook $_SERVER['HTTP_REFERER'] opslaan, zodat je (meestal) ziet waar het verkeer vandaan komt.

George van Baasbank

George van Baasbank

10/08/2013 13:09:58
Quote Anchor link
Ik heb beide suggesties opgepakt en de eerste resultaten lijken veelbelovend. Met de sessies kan ik in ieder geval goed uit de voeten.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.