query optimalisatie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Reshad F

Reshad F

20/10/2013 18:02:48
Quote Anchor link
Wat zijn nou de vaste regels die je moet opvolgen wanneer je een query-tree wilt optimaliseren?

Stel ik heb de volgende query

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT pers_achternaam, pers_voornaam, afdeling_naam

FROM zh_afdeling a, personeel p
WHERE a.afdeling_nr = p.pers_afd_toegewezen

AND pers_achternaam >= 'S'

AND afdeling_naam = 'Radiologie'

wat is nou de volgorde van stappen die je zou volgen?

PHP hulp

PHP hulp

17/11/2024 09:22:43

Eddy E

Eddy E

20/10/2013 18:17:27
Quote Anchor link
Is een join niet sneller? Kan je een VIEW maken?
Een string vergelijken met meer dan S... werkt dat?
lijkt mij langzaam... beter pak je van de kolom de eerste letter als nieuwe kolom?

Afdeling als string? Geen tabel met afdelingen?

Pipo Clown

Pipo Clown

20/10/2013 18:20:30
Quote Anchor link
Bij query optimalisatie gaat het er om zo snel mogelijk een vooraf bepaald resultaat te bereiken.

In dit geval heb ik geen idee welk resultaat je met je query wilt bereiken, dus is het ook niet mogelijk om te bepalen hoe dit resultaat in een zo kort mogelijke tijd te bereiken.

Gezien het query deel dat je al geplaatst hebt zou ik je willen adviseren om gebruik te maken van een JOIN.

Reshad F

Reshad F

20/10/2013 18:21:01
Quote Anchor link
Een join is sneller idd maar ik wil meer weten welke volgorde van stappen zou je nemen bij een query dat totaal niet geoptimaliseerd is. net als je doet bij normaliseren van je database. maar dan voor de query.

Toevoeging op 20/10/2013 18:22:26:

in dit geval haal ik alle gebruikers op waarvan de achternaam met een S begint of een letter na de S en vanuit de Radialogie afdeling komt.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

20/10/2013 18:37:56
Quote Anchor link
Pipo Clown op 20/10/2013 18:20:30:
Gezien het query deel dat je al geplaatst hebt zou ik je willen adviseren om gebruik te maken van een JOIN.

Je doet je naam eer aan, leg mij uit waar de join ontbreekt:
Reshad F op 20/10/2013 18:02:48:
Code (php)
1
2

Back to topic:

Heel vaak ligt het optimaliseren meer in de manier waarop je de tabellen opzet, met andere woorden het juiste gebruik van indexen, dat wil zeggen zet indexen op kolommen waarop je joint (bij een FK gaat dat vanzelf) en op kolommen die je vrij consequent in de WHERE gebruikt.

Reshad F op 20/10/2013 18:21:01:
in dit geval haal ik alle gebruikers op waarvan de achternaam met een S begint of een letter na de S en vanuit de Radialogie afdeling komt.

Gebruik LIKE 'S%', in principe kan je geen >= gebruiken op een string, dat geeft niet altijd de juiste resultaten
Gewijzigd op 20/10/2013 18:44:29 door Ger van Steenderen

Reshad F

Reshad F

20/10/2013 19:54:11
Quote Anchor link
@Ger bedankt voor je antwoord :)

Ik snap dat opzet van tabellen een belangrijk factor is voor je optimalisatie maar de reden voor mijn vraag is specifiek voor de query zelf want ik heb binnenkort een tentamen over RDBMS en dan krijg je een kant en klaar tabel waar je de query, triggers, views etc zelf moet invullen en het optimaliseren van je query is er een van vandaar dat ik een beetje duidelijke richtlijnen voor mezelf wil maken aan de hand van welke is meest belangrijk en welke komt daarna.. ?

Klopt het overigens dat een zelfde query verschillende snelheden kan hebben als je deze achter elkaar uitvoert?

ik heb namelijk met 1 query resultaten als

13ms
20ms
21ms
17ms

etc

op je tweede antwoord
like 'S%' geeft me alleen de rijen die ook daadwerkelijk een S bevatten maar >= geeft ook alle letters erna dus

stuvwxyz
Gewijzigd op 20/10/2013 19:55:45 door Reshad F

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

20/10/2013 20:03:58
Quote Anchor link
Ja dat klopt, en die verschillen die je nu krijgt zijn te verwaralozen, dat heeft meer met de activiteiten op je systeem te maken.
Of je queries voldoende geoptimalisserd zijn te controleren kun je beter via EXLPAIN query, dan heb je meer beeld over wat er gebeurd.

Eddy E

Eddy E

20/10/2013 20:27:14
Quote Anchor link
met JOIN bedoel ik dit:

Code (php)
1
2
3
4
5
SELECT p.pers_achternaam, p.pers_voornaam, a.afdeling_naam
FROM zh_afdeling AS a
LEFT JOIN personeel AS p ON (a.afdeling_nr = p.pers_afd_toegewezen)
AND p.pers_achternaam >= 'S'
AND a.afdeling_naam = 'Radiologie'

Wat wellicht sneller is... omdat dat sneller dingen wegfiltert en zeker het proberen waard is:

Code (php)
1
2
3
4
5
SELECT p.pers_achternaam, p.pers_voornaam, a.afdeling_naam
FROM zh_afdeling AS a
LEFT JOIN personeel AS p ON (p.pers_afd_toegewezen = a.afdeling_nr)
AND a.afdeling_naam = 'Radiologie'
AND p.pers_achternaam >= 'S'

Let ook op het omdraaien van p.pers_afd_toegewezen en a.afdeling_nr.
Daarnaast geef je wel aliassen (p en a) aan, maar gebruik je die niet. Doe dat (uiteraard) wel, zo hoeft SQL niet te gissen welke tabel je bedoelt.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

20/10/2013 20:54:20
Quote Anchor link
Grappig.
Het maakt niks uit in welke volgorde je deze join voorwaarden zet.

Aad B

Aad B

20/10/2013 21:02:18
Quote Anchor link
Eddy E op 20/10/2013 18:17:27:
Is een join niet sneller? Kan je een VIEW maken?
De query zoals in eerste instantie is getoond IS ook een join.
Deze methode is de 'oude' methode en heet impliciete join. Een impliciete join is even snel als de door jou bedoelde join. De join is in dit geval gespecificeerd in de WHERE clause:
Code (php)
1
2
3
4
5
WHERE a.afdeling_nr = p.pers_afd_toegewezen
AND pers_achternaam >= 'S'
AND afdeling_naam = 'Radiologie'

Eddy E

Eddy E

20/10/2013 21:37:15
Quote Anchor link
Goh, dat wist ik niet. Wellicht maakte het voor de snelheid iets uit. Blijkbaar niet dus.

Reshad F

Reshad F

21/10/2013 00:17:54
Quote Anchor link
@Ger ik moet ook inderdaad met EXPLAIN het een en ander doen. Mocht ik er niet uitkomen dan maak ik natuurlijk een topic aan :)

Erwin H

Erwin H

21/10/2013 16:57:37
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 20/10/2013 18:37:56:
Reshad F op 20/10/2013 18:21:01:

Gebruik LIKE 'S%', in principe kan je geen >= gebruiken op een string, dat geeft niet altijd de juiste resultaten

Merk wel op dat dat iets anders oplevert dan het voorbeeld. LIKE 'S%' geeft alles dat begint met een S, >= 'S' geeft ook de T en alles daarna.

Over het algemeen als je hebt over queries versnellen zijn er twee zaken van belang:
1) de juiste indexen hebben en die correct gebruiken
2) zo snel mogelijk je dataset verkleinen binnen de query

De eerste is over het algemeen het belangrijkst (geeft de meeste versnelling), maar de tweede moet je ook niet onderschatten. Zeker als je door middel van bepaalde berekeningen rijen wilt selecteren, dan is het zonder meer van belang om je dataset al te verkleinen voor je de berekening uitvoert. Ik heb hier zeer aanmerkelijke versnellingen mee gezien, die via simpele indexen niet te behalen zouden zijn.

Kris Peeters

Kris Peeters

21/10/2013 17:01:56
Quote Anchor link
Erwin H op 21/10/2013 16:57:37:
...de tweede moet je ook niet onderschatten. Zeker als je door middel van bepaalde berekeningen rijen wilt selecteren, dan is het zonder meer van belang om je dataset al te verkleinen voor je de berekening uitvoert. ...

Kan je een voorbeeld geven?
Iets groot, en wat je er van gemaakt hebt (of zo)

Erwin H

Erwin H

21/10/2013 17:08:37
Quote Anchor link
Een voorbeeld is een query op een database met coordinaten. Stel je wilt alle locaties hebben binnen een straal van 5 km rondom een willekeurige plek. Als je dat precies wilt uitrekenen zal je een berkening moeten uitvoeren op alle coordinaten in de database. Hierbij kunnen indexen niet gebruikt worden, omdat die helemaal niets zeggen over de uitkomst van de berekening. Je zal de berekening dus echt op alle records moeten doen.

Als je echter eerst alleen de locaties selecteert die binnen een 10km bij 10km vierkant vallen waarvan de willekeurige plek het middelpunt is, dan verklein je je dataset aanzienlijk en die selectie kan wel via een index gebeuren. Dan doe je namelijk een simpele <= en => vergelijking. Vervolgens hoef je dan op een veel kleinere dataset de berekening uit te voeren.

Kris Peeters

Kris Peeters

21/10/2013 17:19:13
Quote Anchor link
O ja, zo.

Het voorbeeld dat je geeft, ben ik ook al tegengekomen.
Ik deed dit ook in twee stappen: eerst een vierkant gebied afbakenen. Dat rekent gemakkelijk, gewoon een min en max lng en lat.
en dan daarbinnen de berekening voor de cirkel.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

21/10/2013 18:08:35
Quote Anchor link
Ook een fout die nog weleens gemaakt wordt
Code (php)
1
.... WHERE delivery_date + INTERVAL 15 day >= CURRENT_DATE

Moet zijn:
Code (php)
1
.... WHERE delivery_date >= CURRENT_DATE - INTERVAL 15 day

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.