querybuilder
Is er ergens een goede querybuider voor mysql te vinden. liefst gratis en werkbaar onder wamp. onder phpmyAdmin kan je geen joins maken of je moet zelf typen. Gisteren is het me nog eens gelukt :) maar soms zijn ze, voor mij dan och, heel moeilijk.
Jan
Ik denk dat het eerder aan een probleem in inzicht is hoe je tabellen in verhouding tot elkaar staan.
Zelf heb ik bij een groter project een printout van de database layout naast me hangen.
Hierin staan de tabellen getekend, met de kolommen genoemd in het blokje;
en tussen de tabellen lopen lijntjes die aangeven dan tabel X een foreign key van tabel Y nodig heeft.
Bijvoorbeeld
De tabel kamers heeft een kolom flat_id
En tussen de tabel kamers en flats loopt een lijntje dat aangeeft dat een kamer hoort bij een flat (studentenhuizen).
Zo'n join zou dan worden
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
SELECT kamers.*, flats.naam
FROM kamers
JOIN flats ON flats.flat_id = kamers.flat_id
WHERE kamer_id = 123;
FROM kamers
JOIN flats ON flats.flat_id = kamers.flat_id
WHERE kamer_id = 123;
dat is een vrij simpele opzet.
Goed, je kunt dit niet bij elkaar klikken, maar dat is ook bijna niet te doen, zonder inzicht van de verhoudingen tussen de tabellen.
Als je zelf een query bij elkaar mag slepen met een tool, dan zou het misschien wel mogelijk worden om de tabel geslachten (student/studentin) bij een kamer te slepen.
Heb je nodig om te weten of een kamer door een man of vrouw gehuurd wordt?
Dan bouw ik zo'n query in stappen op:
eerst een join van kamer naar huurder.
Dan van huurder naar geslachten
En zo kom je dan soms inderdaad op een query uit met 3 of 4 stappen.
Maar zolang je de query tabel voor tabel uitbreidt, is het niet zo heel complex
Toevoeging op 17/04/2014 09:50:55:
zelf gebruik ik Datanamic Dezign om de db te tekenen, maar er zijn ook de nodige gratis tools (mysql workbench?)
Toch alvast bedankt voor een snel antwoord.
Jan
Meerdere keren dezelfde tabel nodig: alias toekennen (met een zinnige naam)
Ik denk dat het slimmer is om een goed boek over sql te kopen / googlen / oefenen. Als je niet weet wat je doet dan zal je er niks mee opschieten.
Ik heb dbForge Query Builder for MySQL gebruikt (gedurende 1 maand gratis) en dat was zeer hulpzaam en je kunt direct de resultaten van de query zien.
@ivo P Dat doe ik al.
@ Reshad F Ik heb al een kennis van sql. meervoudige blijft altijd een beetje zoeken. Gelukkig help google veel. Oefenen is iets anders. Als je het nodig hebt moet het werken en oefenen als je het niet nodig hebt werkt niet echt :)
Toch bedankt allen.
Jan R op 17/04/2014 07:59:07:
phpMyAdmin heeft een grafische query builder aan boord: klik op de tab Query opbouwen en vervolgens op de link Overschakelen op visuele builder. Met de knoppenbalk rechtsboven kun je, onder andere, JOINs tekenen.Onder phpmyAdmin kan je geen joins maken of je moet zelf typen. Gisteren is het me nog eens gelukt :) maar soms zijn ze, voor mij dan och, heel moeilijk.
Net even naar een nieuwe versie gekeken en ook daar heb ik dat niet.
Je kunt op de demo http://demo.phpmyadmin.net/STABLE/ inloggen met de gebruikersnaam root zonder wachtwoord. Daarna eerst links een database selecteren (dat was het misschien) en vervolgens Query opbouwen > Overschakelen op visuele builder kiezen.
Gewijzigd op 17/04/2014 15:51:42 door Ward van der Put
Of het staat uit, of er is een nieuwere versie nodig.
@Ivo: heerlijk programma MySQL Workbench!