rand met een invloed
Jens V
05/02/2007 22:26:00Is er een manier om een random getal te maken, maar toch ervoor te zorgen dat het niet 'te' random is.
Ik bedoel hiermee dat ik een lijst heb, van goed naar slecht (geordend op waarde), en ik zou een cron instellen die dan om de X dagen een random getal kiest, maar waarop die waarde toch een invloed heeft.
Is dat mogelijk?
Mvg Jens
Ik bedoel hiermee dat ik een lijst heb, van goed naar slecht (geordend op waarde), en ik zou een cron instellen die dan om de X dagen een random getal kiest, maar waarop die waarde toch een invloed heeft.
Is dat mogelijk?
Mvg Jens
PHP hulp
20/11/2024 01:48:51Marvin S
07/02/2007 09:51:00is dan de bedoeling dat hij ipv EEN random getal (0 tot ...............),
EEN random getal uit jou lijstje moet kiezen (jou waardes) ?
EEN random getal uit jou lijstje moet kiezen (jou waardes) ?
Robert Deiman
07/02/2007 10:09:00Bedoel je dat goed bijvoorbeeld een wat grotere kans heeft dan slecht?
Dan zorg je bijvoorbeeld dat zeer goed vaker voorkomt in je rij dan goed. Onderstaand voorbeeld doet zoiets zelf.(verschil van 1 in dit voorbeeld, maar dat kan je zelf aanpassen)
Hier kan je denk k wel mee verder (als het is wat ik denk dat je bedoeld)
Dan zorg je bijvoorbeeld dat zeer goed vaker voorkomt in je rij dan goed. Onderstaand voorbeeld doet zoiets zelf.(verschil van 1 in dit voorbeeld, maar dat kan je zelf aanpassen)
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
//De lijst van goed naar slecht, in een array
$waarden=array('zeer goed','goed','redelijk','matig','zwak','slecht');
//aantal waarden bepalen, hebben we zo nodig
$aantal=count($waarden);
//lege array maken
$invloed=array();
foreach($waarden as $key => $value){
/*loopje loopt zovaak dat het aantal keer dat de key voorkomt steeds minder wordt, naarmate je verder in de array $waarden komt*/
for($i=1;$<=$aantal-$key+1;$i++){
$invloed[]=$key; // maak hier $value van als je dat gemakkelijker vind
}
}
print_r($invloed);
?>
//De lijst van goed naar slecht, in een array
$waarden=array('zeer goed','goed','redelijk','matig','zwak','slecht');
//aantal waarden bepalen, hebben we zo nodig
$aantal=count($waarden);
//lege array maken
$invloed=array();
foreach($waarden as $key => $value){
/*loopje loopt zovaak dat het aantal keer dat de key voorkomt steeds minder wordt, naarmate je verder in de array $waarden komt*/
for($i=1;$<=$aantal-$key+1;$i++){
$invloed[]=$key; // maak hier $value van als je dat gemakkelijker vind
}
}
print_r($invloed);
?>
Hier kan je denk k wel mee verder (als het is wat ik denk dat je bedoeld)