Raspberry PI als webserver

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Chris PHP

Chris PHP

07/06/2013 07:57:48
Quote Anchor link
Goedemorgen allen,

Als webdesigner/programmeur zal iedereen hier op zijn design/ontwikkel desktop wel een webserver draaien. Echter zullen er bij jullie ook vast situaties waarbij je eventjes met je laptop of ander apparaat een websiteje of pagina wil updaten.

Weer de sleur om helemaal de desktop aan te zetten voor die kleine verandering, vooral met dit weer wanneer je met 25 graden lekker in de tuin ligt en de laptop, tablet, smartphone, etc op schoot hebt.

Ik heb sinds eergisteren toch maar een Raspberry PI (model B 2.0) besteld als test, en moet zeggen het werkt super. Deze mini-pc heeft maar 5v en max 1200mA nodig! Er zijn al verschillende Distro's beschikbaar met en zonder GUI.

Momenteel heb ik er Arch Linux ARM op draaien, dit is een distro die alleen in console mode draait en onder de 10 seconden online is. Een behoorlijke prestatie voor een pc'tje met maar een proccessor van 700mHz en 512MB geheugen!

Er draait nu het volgende op:
Apache 2.2
PHP 5.4
MySQL (MariaDB)
Bftpd (ftp server)

Kosten voor deze Raspberry PI Model B 2.0 zijn.

Raspberry PI Model B 2.0 – 39,-
SD kaart (32GB pre-installed met Wheezy) – 26,-
Behuizing voor de PI – 8,95
HDMI naar DVI kabel (niet vereist) – 10,-
Stroomvoorziening (niet vereist) 12,-
Totaal: 95,95

De HDMI -> DVI kabel is geen vereiste, je kunt hem voor de initial (eerste) setup gewoon op je tv aansluiten. Daarna kun je hem via SSH (terminal sessie) of VNC (RPD sessie) overnemen en beheren. Voor de stroomvoorziening kun je bijna elke telefoonlader met micro-USB gebruiken die 5V en minimaal 800mA aan stroom levert. Ik heb zelf een oude Nokia lader gebruikt die 5V 1200mA is, en dit werkt zonder problemen.

Als mensen ook een Rasberry PI hebben, deel je bevindingen! Mensen die vragen hebben kunnen deze natuurlijk altijd stellen.
Gewijzigd op 07/06/2013 08:00:06 door Chris PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

21/09/2024 05:24:54
 
Chris -

Chris -

07/06/2013 09:33:05
Quote Anchor link
Leuk topic Chris! Ben benieuwd of er meerdere zijn met een raspberry pi die het op deze manier doen!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/06/2013 10:09:50
Quote Anchor link
Nooit van gehoord, maar even Googlen en ik kwam dit grappige plaatje tegen :)

Afbeelding
 
Chris PHP

Chris PHP

07/06/2013 10:17:33
Quote Anchor link
@Chris,

Thnx, ik wist niet of het lekker en stabiel zou draaien, maar het werkt perfect. Tot nu toe lekker snel, ga volgende week ff een 'stress' site maken en kijken wat dan de prestaties zijn.

@Ozzie,
Hahaha, goedkoop laptopje ;-)

Tis een mooie oplossing voor weinig geld en veel zijdig! Ze zijn nu bezig vanuit Broadcom (chip leverancier) om Android 4.0 te porten voor deze ARM chips. Er zijn al verschillende 'werkende' images van Android uit.

Ook is het te gebruiken als Media center in combo met XBMC, voor mensen die nog geen smarttv hebben is dat een mooie oplossing :-)
Gewijzigd op 07/06/2013 10:20:13 door Chris PHP
 
Chris PHP

Chris PHP

10/06/2013 17:37:03
Quote Anchor link
UPDATE

Deze week zal ik ook gaan testen met subversion als server in combo met Apache, voor de gene die hier ook interesse in hebben zal ik de resultaten hier plaatsen.

Als mensen willen experimenteren met de Raspberry PI, ik ben bezig om een installatie guide te maken als er genoeg animo is kan ik hem hier ook plaatsen als er interesse is. De distro die ik momenteel gebruik is Arch Linux ARM, dit is een GUI less distro.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.